• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/02/06

دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور ابراز امیدواری کردند که مسائل معیشتی، تأمین اجتماعی و دیگر مسائل جامعه‌ی کارگری، با تدبیر و پیگیری دولت خدمت‌گزار در زمانی معقول و مناسب حل شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک هفته‌ی کارگر، نقش کارگران را در مراحل مختلف ۲۷ سال اخیر، تحسین‌برانگیز و کاملاً مؤثر خواندند و با اشاره به سیاست‌های دولت برای حل مشکلات جامعه‌ی کارگری افزودند: این سیاست‌ها و تدابیر باید از مرحله‌ی حرف به مرحله‌ی عمل برسد تا همه‌ی مسائل این قشر، از جمله امنیت شغلی، مشکلات مربوط به قراردادهای موقت و بیکاری ناشی از ضعف یا سوء مدیریت برخی از مدیران کارخانه‌ها به‌تدریج حل و فصل شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رابطه‌ی کارگر و کارفرما را در اسلام، رابطه‌ی دو همکار و دو شریک دانستند و با رد دیدگاه‌های استثماری یا ابزاری مکاتب سرمایه‌داری و کمونیزم در قبال کارگران افزودند: از نظر اسلام، رفتار متقابل کارگر و کارفرما باید با صداقت و محبت و قدردانی توأم باشد و حق و حرمت هر کدام از این دو عنصر مهمِ روند پیشرفت کشور رعایت شود که تنظیم این روابط بر عهده‌ی مجلس و دولت است.
ایشان در تبیین جایگاه کار و کارگر در اسلام افزودند: در منطق اسلام کار به این علت که وسیله‌ی معاش است، نوعی عبادت محسوب می‌شود، اما مهم‌تر از آن این است که اسلام، نفس کار را عمل صالح می‌داند و برای آن اجر و ثواب قائل است که تحقق این دیدگاه، پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور را تضمین خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت رو به پیشرفت و توأم با اعتماد به نفس مردم ایران افزودند: ملت بزرگ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توانایی خود را در میدان‌های مختلف پیشرفت و افتخار، تجربه و اثبات کرده است و دشمن نیز از همین واقعیت خشمگین و سردرگم است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استمرار تهدیدهای آمریکا در طول ۲۷ سال گذشته افزودند: زبان دولتمردان آمریکایی، زبان تهدید و ارعاب است، اما ملت بیدار و مصمم ایران و دولت و مسئولان متکی بر حمایت مردم به این تهدیدها اعتنایی نخواهند کرد.
ایشان ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران را اهل صلح و آرامش خواندند و افزودند: ملت ایران و نظام اسلامی به هیچ کس تعرض نمی‌کند، اما آمریکایی‌ها بدانند اگر تعرضی به ایران اسلامی صورت دهند، منافع آن‌ها در هر نقطه‌ی جهان که امکان‌پذیر باشد، لطمه خواهد دید و ملت ایران هر ضربه‌ای را با شدت دو چندان پاسخ خواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای ساختن و پیشرفت ایران را مهم‌ترین و بهترین شکل مبارزه با دشمنان خواندند و با اشاره به ناامیدی دشمنان از رویارویی نظامی با ملت ایران و طرح‌های آنان برای ایجاد تفرقه در میان صفوف مردم خاطرنشان کردند: هرکس در هر جای جبهه‌ی وسیع ایران مشغول کار است، با هوشیاری بیشتر، جدیت و تلاش و انضباط افزون‌تر و محکم کردن ایمان و انگیزه‌های معنوی وظایف خود را انجام دهد تا همچون گذشته، دشمن در طرح‌هایش ناکام بماند.
 
در آغاز این دیدار، آقای جهرمی -وزیر کار و امور اجتماعی- در گزارشی از تلاش‌های دولت برای ارتقای وضع جامعه‌ی کارگری و رونق اقتصادی کشور اعلام کرد: بهبود بهره‌وری از طریق افزایش توانایی نیروی کار، تأمین اجتماعی و واقعی کردن دستمزدها، ایجاد فضایی مناسب برای رونق سرمایه‌گذاری، توزیع عادلانه‌ی تسهیلات بانکی میان بنگاه‌های کوچک و زودبازده و تنظیم عادلانه و پایدار روابط کار، از جمله اهداف این وزارتخانه است.