• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/01/01

دیدار زائران و مجاوران حرم رضوی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر معظم انقلاب اسلامی- در اجتماع عظیم ده‌ها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السّلام با تبیین افق پیش روی ملت و دولت در سال مزین به نام مبارک پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله، به تشریح مواضع نظام اسلامی در موضوع انرژی و فناوری هسته‌ای شورای امنیت و برخی مطالب مطرح‌شده درباره‌ی مذاکره با آمریکا درباره‌ی عراق پرداختند و تأکید کردند: ملت و مسئولان نظام با همت، امید، همبستگی و تکیه بر عنایات الهی از منافع، مصالح و حقوق خود با اقتدار و عزت پاسداری خواهد کرد.
ایشان در این دیدار که در صحن جامع رضوی حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السّلام انجام شد، تقارن عید نوروز با اربعین حسینی را باعث رونق معنوی آغاز سال نو خواندند و افزودند: اربعین، تجلی عشق به تربت و مرقد سیّدالشّهدا علیه‌السّلام و آغاز جاذبه‌ی مغناطیسی حسینی است که با وجود گذشت قرن‌های متمادی، همچنان دل همه‌ی دوستداران اهل بیت و همه‌ی آزادگان جهان را به سوی رستگاری و عزت و افتخار می‌کشاند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مزیّن شدن سال ۱۳۸۵ به نام پیامبر اعظم اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله خاطرنشان کردند: پیامبر اعظم اسلام مجموعه‌ی تکامل‌یافته‌ی فضایل همه‌ی انبیاء و اولیاء الهی در طول تاریخ و درخشان‌ترین کهکشان عالَم وجود است که هزاران منظومه و خورشید درخشان فضیلت و کرامت را در خود جای داده است.
رهبر انقلاب اسلامی علم توأم با اخلاق، حکومت همراه با حکمت، عبادت همراه با خدمت به خلق، جهاد توأم با رحمت، عزت همراه با فروتنی، روزآمدی توأم با دوراندیشی و صداقت با مردم در عین پیچیدگی سیاسی را از جمله ویژگی‌های پیامبر مکرّم اسلام برشمردند و تأکید کردند: علاوه بر این خصوصیات که در سال نو راه‌های روشن هدایت و سعادت را در پیش روی ملت و دولت ایران قرار می‌دهد، وجود پیامبر اعظم اسلام در عرصه‌ی بین‌المللی نیز نقطه‌ی پیوند عقاید و عواطف همه‌ی ملت‌های مسلمان و همه‌ی امت اسلامی است.
ایشان با تشریح وظایف سنگین مسئولان و مردم در سال مزین به نام مبارک پیامبر اعظم افزودند: همه‌ی تاریخ و همه‌ی سال‌ها متعلق به آن وجود بی‌همتاست، اما نام‌گذاری سال نو به نام پیامبر اعظم به معنای این است که ملت و دولت ایران در این سال تصمیم گرفته است در راه رسیدن به جامعه و تمدنی که هدف پیامبر مکرّم بود، خیزش بلندی داشته باشند و سال نو را به سال امید، کار، مجاهدت، خدمت، طراحی‌های هوشمندانه برای آینده و سال حرکت به جلو تبدیل سازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نگاهی به اوضاع عمومی کشور، تصمیم و عزم قاطع برای خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم را شاخصه‌ی اصلی دولت جدید دانستند و افزودند: دولت و رئیس‌جمهور منتخب ملت، با تکیه بر شعارهای انقلاب و امام بزرگوار و پررنگ کردن اهداف انقلاب، تلاش می‌کند با همه‌ی توان خود، گره‌های زندگی مردم را باز کند و ضمن تقویت زیرساخت‌های بهتر برای رسیدن به وضع مطلوب در خارج از کشور نیز عزت و استقلال ملی را متناسب با شأن ملت بزرگ ایران حفظ نماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به امکانات فراوان کشور در زمینه‌های گوناگون افزودند: در منطق جمهوری اسلامی ایران، توسعه و پیشرفت همراه با عدالت معنا و مفهوم می‌یابد و دولت جدید مصمم است در این حرکت عظیم که از اول انقلاب شروع شده است، یک گام بلند بردارد.
رهبر معظم انقلاب «خلاقیت و تولید در مفهوم وسیع کلمه» را نیاز امروز کشور دانستند و تأکید کردند: رمز سعادت ملت «تولید کار و کالا، تولید علم و فناوری، تولید ثروت و معرفت و تولید عزت، منزلت و انسان‌های کارآمد» است و تلاش در هرکدام از این عرصه‌ها جهاد فی‌سبیل‌الله به شمار می‌آید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دعوت از دانشجویان، استادان و دانشگاه‌ها به حرکتی وسیع در باب علم‌آموزی و تولید علم و فناوری خاطرنشان کردند: ایران باید کشوری عالم شود و جوانان ما باید با حرکتی جهادی، علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه‌ی کشور وصل و مرتبط کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با فراخوان آحاد مردم به خیزشی همگانی در باب «پیشرفت همراه با عدالت» تأکید کردند: در سال پیامبر اعظم، هر ایرانی در هر جا که هست و به هر کاری که مشغول است، یک گام به جلو برمی‌دارد، چرا که در منطق و آیین پیامبر اعظم اسلام توقف، تحجر و نومیدی راهی ندارد و دل هر مسلمان مملوّ از امید نبوی است.
رهبر معظم انقلاب در ادامه‌ی بحث با اشاره به تلاش دشمنان ملت برای جلوگیری از حرکت روشن و امیدوارکننده‌ی ایران به بررسی خواست‌های حقیقی سردمداران آمریکا پرداختند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها درباره‌ی حقوق بشر، دموکراسی، انرژی اتمی و تروریسم، تهمت‌های فراوانی به جمهوری اسلامی ایران می‌زنند، اما حرف حقیقی آن‌ها این است که ملت ایران باید اجازه دهد سلطه‌ی اقتصادی سیاسی و فرهنگی آمریکا بر ایران عزیز دوباره برقرار شود و آمریکایی‌ها همچون دوران پهلوی با تعیین مدیران کشور اداره‌ی همه‌ی امور این مملکت را بر عهده گیرند.
ایشان در تبیین روش‌های دولت آمریکا به تهدید و ارعاب، تبلیغات جنگ روانی، سردکردن مردم، ایجاد دودستگی، تحریک عصبیت‌ها، القاء احساس عدم امنیت در مردم، القای تردید نسبت به آینده و فشارهای فرسایشی برای خسته‌کردن مسئولان کشور اشاره کردند و خاطرنشان کردند: همه‌ی این روش‌ها و تلاش‌ها با هوشیاری ملت و دولت به جایی نخواهد رسید.
رهبر انقلاب به تهدید آمریکایی‌ها مبنی بر تحریم ملت ایران اشاره کردند و افزودند: مگر ملت ایران تا به حال تحریم نبوده است که او را از تحریم می‌ترسانید؟ ملت ما همه‌ی پیشرفت‌های علمی و پزشکی، نظامی و صنعتی خود را در اوضاعی به دست آورده است که شما او را تحریم کرده بودید. بنابراین این ملت بزرگ را از تحریم نترسانید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری نفرت ملت‌های جهان از جمله امت اسلامی از دولت آمریکا، به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر منزوی‌بودن ایران اشاره کردند و افزودند: برای مشخص‌شدن انزوای ایران یا آمریکا، پیشنهاد می‌کنیم همه‌پرسی در جهان اسلام برگزار شود تا با سنجش میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری ایران و رئیس‌جمهور آمریکا واقعیت مشخص‌تر شود و اگر سردمداران آمریکا از نتایج خفت‌بار این همه‌پرسی نمی‌ترسند، این گوی و این میدان.
ایشان اتهام نقض حقوق بشر به ایران را از لطیفه‌های مضحک این دوران برشمردند و افزودند: آمریکای هیروشیما، آمریکای گوانتانامو و ابوغریب و آمریکای سانسور و زور و سلطه، خود را پرچمدار حقوق بشر می‌خواند که در این زمینه نیز برای روشن‌شدن واقعیت، ما پیشنهاد همه‌پرسی جهانی می‌دهیم تا مشخص شود رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در افکار عمومی جهانیان همراه با شارون، صدام و میلوشوویچ به عنوان مجسمه‌های شرارت در یک ردیف قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین درباره‌ی مطالبی که در بحث مذاکره با آمریکا درباره‌ی عراق مطرح شده، مواضع گذشته‌ی ایران را تکرار و تأکید کردند: همچون گذشته اعلام می‌کنیم در هیچ‌یک از مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا، با آمریکایی‌ها مذاکره نخواهیم کرد، چرا که در منطق آن‌ها مذاکره معنا و مفهوم حقیقی ندارد و فقط ابزاری برای تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مقابل به شمار می‌آید.
ایشان با اشاره به برخورد وقیحانه، دروغ‌پردازانه و ناشایست مقامات آمریکایی با بحث‌هایی که در روزهای اخیر مطرح شده، افزودند: مسئولان آمریکا در داخل و خارج عراق بارها از ایران درخواست مذاکره کردند که مقامات ما اعتنایی نکردند، اما با تکرار این درخواست، مسئولان ایرانی با در نظر گرفتن این احتمال که شاید مذاکره درباره‌ی اوضاع عراق در جلوگیری از ناامنی‌های فاجعه‌آفرین این کشور مؤثر باشد، با انتقال دیدگاه‌های خود به آمریکا موافقت کردند.
رهبر انقلاب با اشاره به دخالت سرویس‌های جاسوسی آمریکا، انگلیسی و اسرائیل در ایجاد ناآرامی‌ها در عراق افزودند: دیدگاه مشخص ما درباره‌ی عراق این است که دولت آمریکا باید دست از سر این کشور بردارد و به تحریک قومیت‌ها و ایجاد ناامنی در عراق پایان دهد تا این کشور روی آسایش و امنیت ببینید و ملت عراق کشور خود را اداره کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سلطه‌گری و دروغ‌های مقامات آمریکایی درباره‌ی این‌که ایران می‌خواهد در مسائل گوناگون با آمریکا مذاکره کند، افزودند: مسئولان آمریکا در ماجرای اخیر نیز خوی سلطه‌طلبی خود را نشان دادند و گفتند: این مذاکره به منزله‌ی احضار مسئولان ایرانی است و ما به آن‌ها می‌گوییم که شما غلط می‌کنید مسئولان ایران را احضار کنید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: اگر مسئولان ذی‌ربط می‌تواند دیدگاه‌های ایران را درباره‌ی عراق به آمریکایی‌ها حالی کنند و بفهمانند گفت‌وگو در این زمینه ایرادی ندارد، اما اگر این مسأله به معنای بازشدن عرصه‌ای برای آمریکایی‌های مکّار و ادامه‌ی زورگویی‌های آنان باشد، گفت‌وگو با آمریکا در زمینه‌ی اوضاع عراق هم مثل بقیه‌ی موارد ممنوع است.
رهبر انقلاب اسلامی آخرین بخش از سخنانشان را به موضوع انرژی هسته‌ای اختصاص دادند و تصریح کردند: چکیده و عمق حرف دشمن این است که ملت ایران نباید فناوری هسته‌ای داشته باشد، چرا که نیرومند می‌شود و دیگر نمی‌توان به او زور گفت.
ایشان با تبیین نیاز واقعی ملت ایران به انرژی هسته‌ای افزودند: اگر ملت امروز از فناوری هسته‌ای برخوردار نشود، ده‌ها سال به عقب می‌رود و در سال‌های نه‌چندان دور در عرصه‌های فراوانی که نیاز به سوخت باشد، مجبور است دست نیاز به سوی بیگانگان و دشمنان دراز کند تا با هزاران تحقیر و توهین و پایمال کردن عزت و آبروی ملت ایران، شاید مختصری از نیازهایش را تأمین کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پایان تدریجی منابع نفت و روی‌آوردن کشورهای مختلف جهان، از جمله آمریکا و اروپا به انرژی‌های نو و پاک به‌ویژه انرژی هسته‌ای افزودند: همه‌ی جهان برای پیشرفت و اطمینان به آینده از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کند و ما نیز تأکید می‌کنیم فناوری هسته‌ای و چرخه‌ی سوخت هسته‌ای حق مسلّم ملت ایران است و ملت ما بنده و هیچ مسئولی به هیچ قیمتی زیر بار حرف زور آمریکا نخواهیم رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تهدید ملت ایران با شورای امنیت افزودند: ملت ما «شورای امنیت‌چشیده» است و در جنگ تحمیلی نیز این شورا در حالی که دشمن هزاران کیلومتر از خاک ایران را در اشغال داشت، برای پایان‌دادن به مقاومت و دفاع ملت ایران قطعنامه صادر کرد، اما چون بر خلاف مصالح کشور بود، نظام اسلامی آن را نپذیرفت و هر وقت دیگر نیز که شورای امینت برخلاف مصالح ما تصمیم بگیرد، آن را نمی‌پذیریم.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ما و جوانان ما، همراه مسئولان در مقابل هر فشاری که ایستاده‌اند و تصمیم و عزم مشترک مردم و دولت و عنایات الهی و تأییدات حضرت، ولی عصر عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌ آینده‌ی روشن کشور را نوید می‌دهد.
 
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ طبسی -نماینده‌ی ولیّ فقیه و تولیت آستان قدس رضوی- ضمن خیر مقدم برای ملت ایران سالی پربار آرزو کردند.