• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/10/13

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  عصر امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اهمیت مسأله‌‌ی فرهنگ عمومی و وظیفه‌ی اصلی این شورا برای مهندسی فرهنگی کشور تصریح کردند: در شرایط جدید که مردم با حضور گسترده در انتخابات، پایبندی خود به اسلام، ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام رحمه‌الله‌ را بار دیگر به نمایش گذاشتند، زمینه‌ی مناسب برای تصحیح جهت‌گیری‌های فرهنگی کشور بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله فراهم شده که لازمه‌ی آن  پویایی، نشاط و نوآوری مضاعف در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری آن است.
ایشان با اشاره به عمق باورهای دینی مردم و اعتقاد آنان به مبانی انقلاب اسلامی افزودند: علی‌رغم این استحکام اعتقادی باید برای تصحیح برخی عوارض فرهنگی غلط و غیر همخوان با آرایش فرهنگی انقلاب برنامه‌ریزی مناسب و اجرایی انجام گیرد.
مقام معظم رهبری  یکی از وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری اجرایی مصوبات برشمردند و خاطرنشان کردند: این شورا باید ضمن ارائه‌ی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به همراه راهکارهای اجرایی، تحقق مصوبات را تا آخرین مرحله دنبال نماید و فلسفه‌ی حضور رؤسای قوا و برخی وزرا و رؤسای سازمان‌ها نیز به همین منظور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  برنامه‌ریزی بلندمدت و آینده‌نگری را از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی دانستند و لزوم فعال‌تر شدن شوراهای اقماری و استفاده از افراد صاحب‌نظر و تمام وقت در این شوراها را توصیه کردند.
ایشان با تأکید بر ارتباط مستمر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان حوزه و دانشگاه و اطلاع‌رسانی مناسب تصمیمات شورا به نخبگان افزودند: توجه بیش از پیش به تولید علم و ترویج نظریه‌پردازی در این شورا، از مسائل مهمی است که زمینه‌ساز تولید علم و جهش علمی در کشور خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  تصریح کردند: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن توانایی‌های فراوان، جوانان بااستعداد و ایمان راسخ می‌تواند «مادر علم» در میان کشورهای اسلامی شود.
ایشان تأکید کردند: ایران اسلامی و همچنین امت اسلامی در صورتی می‌توانند حرف حق خود را باقدرت در دنیا مطرح کنند که از نظر علمی در سطح بالایی باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ا‌ی  نوسازی نظام آموزشی و تصحیح مدل قدیمی رایج، توجه بیش از پیش به علوم پایه و علوم انسانی در مراکز علمی، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب و اهتمام ویژه به امر نخبگان برای شناسایی و سازماندهی آنان به منظور بهره‌گیری بهتر از این قشر ممتاز و همچنین تأمین نیازمندی‌های آنان را از جمله رویکردهای مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانستند.
 
در این دیدار، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی- علم و فرهنگ را پایه و اساس تحقق اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله و هرگونه جهش در کشور دانست و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های فراوان آن و حضور جمع زیادی از فرهیختگان در این شورا در دوره‌ی جدید مصمم به اصلاح جهت‌گیری‌های آموزشی در تمام مقاطع و همچنین اصلاح جهت‌گیری‌های فرهنگی است.
وی رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری همه‌ی مصوبات برای اجرایی‌شدن آن‌ها بیان کرد.
آقای کی‌نژاد -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- نیز گزارشی از جلسات و مصوبات یک سال گذشته‌ی شورا و همچنین شوراهای اقماری ارائه کرد.
در این دیدار تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دیدگاه‌های خود را درباره‌ی برخی مسائل فرهنگی و آموزش کشور بیان کردند.