• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/09/01

دیدار رئیس جمهور عراق و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار آقای جلال طالبانی -رئیس‌جمهور عراق- و هیأت همراه، با اشاره به پیوندهای دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عراق تصریح کردند: پیشرفت، امنیت، استقلال و قدرت عراق مایه‌ی اقتدار و اعتزاز جمهوری اسلامی ایران است و ایران هیچ حدی برای همکاری‌های دو جانبه و گسترش روابط قائل نیست.
مقام معظم رهبری  با اشاره به روی کار آمدن دولتی مردمی در عراق و تأیید قانون اساسی این کشور با رأی مردم، شرایط کنونی عراق را در طول تاریخ این کشور، استثنایی ارزیابی کردند و افزودند: ملت عراق ملتی بزرگ و دارای قابلیت‌های فراوان است و این ملت در آینده‌ی نه‌چندان‌دور، با فائق‌آمدن بر سختی‌ها، ناامنی‌ها و ویرانی‌های کنونی در جهان اسلام خواهد درخشید.
رهبر معظم انقلاب افزودند: امنیت شما امنیت ماست و استقلال و قدرت شما مایه‌ی افتخار ماست و در این زمینه‌ها به شما کمک می‌کنیم.
ایشان با ابراز تأثر عمیق از فجایع اخیر و تروریسم کور و خشونت در عراق و کشتار انسان‌های بیگناه به دست افراد تروریست  خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا را مسئول همه‌ی جنایت‌ها و ترورهای کنونی در عراق و مصائب و رنج‌های مردم این کشور می‌داند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  عوامل اصلی موفقیت مردم و دولت عراق را برای گذر از شرایط سخت کنونی، اتحاد و یکپارچگی و اتکا به هویت ذاتی و درونی خود دانستند و تأکید کردند: حضور بیگانگان در عراق، حضوری خسارت‌بار برای مردم این کشور است و دولت و ملت عراق می‌توانند با ارائه‌ی جدول زمان‌بندی، خواستار خروج اشغالگران شوند که البته امریکا و انگلیس درنهایت با تجربه‌ای تلخ، مجبور به ترک عراق خواهند شد.
ایشان با اشاره به تلاش آمریکا از طریق دروغ‌پراکنی و افترا برای برهم‌زدن روابط عراق با مهم‌ترین همسایگانش -از جمله جمهوری اسلامی ایران- افزودند: موضع رئیس‌جمهور و دولت عراق در این خصوص موضع بسیار خوبی بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  خاطرنشان کردند: چنان‌چه موضع دولت و ملت عراق مستحکم نباشد، درخواست‌ها و فشارهای امریکا پایان‌پذیر نخواهد بود. ضمن آن‌که تلاش برخی عناصر در عراق برای جلب رضایت امریکا سودی نخواهد داشت، زیرا عراق و همسایگانش در منطقه باقی خواهند ماند و حضور امریکا موقت است.
ایشان با اشاره به موضع دولت ایران برای همکاری گسترده با دولت عراق، ابراز امیدواری کردند که توافق‌های انجام‌گرفته در سفر رئیس‌جمهور عراق و همچنین سفر قبلی نخست‌وزیر این کشور، به‌تدریج عملی شود.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای جلال طالبانی -رئیس‌جمهور عراق- با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با مقام معظم رهبری، آن را مایه‌ی افتخار دانست و با تأکید بر این‌که روابط ایران و عراق، راهبردی و دائم است، افزود: ما هیچ‌گاه نقش دولت و ملت ایران را در کمک به مردم عراق فراموش نمی‌کنیم و امیدواریم روابط دو کشور در همه‌ی زمینه‌ها گسترش یابد.
وی با تأکید بر این‌که استقلال و وحدت ملی مهم‌ترین اولویت دولت و ملت عراق است، گفت: تلاش ما همواره این بوده که حقوق همه‌ی اقوام و گروه‌های مختلف در عراق حفظ شود و این مسأله‌ در تدوین قانون اساسی نیز لحاظ شده است.
آقای جلال طالبانی با اشاره به رأی اکثریت قاطع مردم عراق به قانون اساسی جدید، آن را زمینه‌ای برای تشکیل دولت آزاد، مستقل، یکپارچه و قدرتمند ارزیابی کرد و افزود: ما دولت و ملت ایران را دوست واقعی خود می‌دانیم و معتقدیم روابط مستحکم کنونی و تعمیق آن به نفع دو کشور است، زیرا این دو همسایه همیشه در منطقه خواهند بود، اما دیگران خواهند رفت.