• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/05/28

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب

در خجسته‌سالروز میلاد مولای متقیان، امام علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام، نماز جمعه‌ی تهران با حضور انبوه عاشقان علوی و به امامت رهبر معظم انقلاب با شکوه و معنویت فراوان اقامه شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبیین مسائل مهمی همچون شکل‌گیری دولت جدید، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مسأله‌ی‌ عراق و فلسطین پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک سالروز ولادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه‌السلام به برگزاری پرشکوه انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کردند و آن را مایه‌ی عزت، سرافرازی و اقتدار ملی کشور دانستند و تأکید کردند: اکنون که دولت در آستانه‌ی تشکیل است، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور و مجلس بر اساس وظایف قانونی و البته با تفاهم و همکاری به وظایف قانونی خود عمل خواهند کرد تا دولت جدید هرچه سریع‌تر تشکیل و مستقر شود.
ایشان با اشاره به این‌که رهبری همچون گذشته و در ادامه‌ی سیره‌ی امام از رئیس‌جمهور منتخب و دولت و همچنین مطالبات مردم حمایت خواهد کرد، افزودند: رئیس‌جمهور محترم بعد از تشکیل دولت باید با کمک همکاران خود مطالبات مردم و وعده‌های داده‌شده را باجدیت پیگیری کند تا در فرصت معقول و در حد مقدورات بتواند در جهت حل مشکلات مردم گام‌بردارد.
مقام معظم رهبری لزوم پرهیز از عجله و انفعال را خاطرنشان کردند و افزودند: آن‌چه مورد نظر می‌باشد، پیگیری وعده‌ها و مطالبات مردم با تدبیر و با سرعت عمل معقول است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افق آینده‌ی کشور را روشن ارزیابی کردند و افزودند: مردم ایران همواره اهل انصاف بوده‌اند و اکنون نیز با وجود مشکلات موجود، هیچ‌گاه توقع حل مسائل و کمبودها را در مدتی کوتاه ندارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کردند که با توجه به اختیارات وسیع رئیس‌جمهور و همچنین همکاری مجلس و قوه‌ی قضائیه، دولت آینده با ایمان و انگیزه‌ی قوی، ضمن تلاش برای حل مشکلات کارهای بلند‌مدت را نیز پیگیری کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از خطبه‌ی دوم نماز، با اشاره به مسأله‌‌ی هسته‌ای، سیاست جمهوری اسلامی ایران را اعتدال، منطق، تفاهم، مذاکره و تقویت اعتماد اعلام و تأکید کردند: البته سیاست اعتماد‌سازی باید دو طرفه باشد و اگر غرب به‌ویژه اروپایی‌ها به دنبال اطمینان‌یافتن از ایران هستند، باید خود آن‌ها نیز اقداماتی برای جلب اعتماد ایران انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به خدعه‌ی تبلیغاتی غرب مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران مسأله‌‌ی هسته‌ای را در درجه‌ی اول، مسئله‌ای علمی و زمینه‌ای برای به‌دست‌آوردن سوخت نیروگاه هسته‌ای و در درجه‌ی دوم، یک بحث اقتصادی می‌داند و همان‌گونه که بارها مسئولان مختلف کشور تأکید کردند و مردم نیز از آن حمایت نموده‌اند، ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
ایشان این گفته‌ی اروپایی‌ها را مبنی بر این‌که ایران باید از تلاش علمی برای تولید سوخت هسته‌ای دست بردارد، یک حرف زور خواندند و تصریح کردند: ملت ایران تحمیل، زورگیری و باج‌خواهی را از هیچ‌کس قبول نمی‌کند و اروپایی‌ها باید بدانند که دوران استعمار قرن نوزدهم گذشته است و باید لحن طلبکارانه‌ی خود را تغییر دهند.
ایشان منشأ اصلی این حرف زور را آمریکا دانستند و تأکید کردند: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به ۷۰ میلیون جمعیت است و ملت و دولت ایران همانند کوه احساس قدرت و توانایی می‌کنند و از حقوق خود کوتاه نخواهند آمد و هیچ‌کس هم حق معامله در مورد حق ملت را ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله‌‌ی هسته‌ای را یک مسأله‌ی‌ ملی و فراجناحی و فراگروهی دانستند و افزودند: توصیه‌ی ما به اروپایی‌ها این است که قدری تأمل نمایند و تحت تأثیر امریکا و صهیونیست‌ها قرار نگیرند، زیرا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نه به دنبال منافع اروپایی‌ها و نه به دنبال منافع ملت ایران هستند.
رهبر معظم انقلاب تبلیغات رسانه‌های غربی را در مورد اجماع جهانی بر ضد ایران، یک خدعه و فریب تبلیغاتی دیگر خواندند و با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورهای جهان و حتی برخی کشورهای اروپایی با زورگویی و باج‌گیری از ایران افزودند: تنها اجماع جهانی که وجود خارجی دارد، اجماع بر ضد تسلیحات اتمی است که مرکز این پدیده‌ی شوم، امریکاست و رژیم صهیونیستی خطرناک‌ترین دارنده‌ی سلاح اتمی به شمار می‌رود.
ایشان با اشاره به این‌که بسیاری از کشورهای جهان، آرزوی داشتن فناوری هسته‌ای را دارند، خاطرنشان کردند: حتی اگر اجماع جهانی هم بر ضد ایران وجود داشت، ملت ایران از حق خود نمی‌گذشت، اما بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها در بحث هسته‌ای، پشتیبان ملت ایران هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعلام کردند: به یاری پروردگار، در آینده‌ای نه‌چندان دور، جوانان ملت ایران نیروگاه هسته‌ای را هم به دست توانای خود می‌سازند.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل عراق، دولت این کشور را یک دولت برخاسته از رأی مردم و نتیجه‌ی عملکرد صحیح روحانیت پیشرو، مرجعیت و نخبگان سیاسی عراق دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران همواره آرزومند رفاه و امنیت و پیشرفت مردم عراق است و از ناامنی‌های کنونی و کشتارهای روزانه در این کشور به‌شدت آزرده می‌باشد.
ایشان با تأکید بر این‌که متهم اصلی حوادث اخیر عراق آمریکا است، خاطرنشان کردند: هزاران نیروی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی امریکا در سراسر عراق حضور دارند و تروریست‌ها زیر چشم آمریکایی‌ها می‌باشند، لذا اگر آن‌ها بخواهند این ناامنی‌ها متوقف شود، می‌توانند و برخی نیز معتقدند ناامنی‌ها در عراق با هدایت سرویس‌های جاسوسی امریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، زیرا ناامنی بهانه‌ی ادامه اشغال است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که آمریکا در عراق شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است، افزودند: دولت امریکا با دخالت در امور داخلی عراق می‌خواهد اهداف و منافع خود را تأمین کند؛ همان‌گونه که امروز در تدوین قانون اساسی عراق دخالت می‌کند، اما با وجود تمام هزینه‌هایی که آمریکایی‌ها پرداخته‌اند، نفرت عمومی از دولت امریکا در عراق افزایش یافته و امروز هیچ فردی منفورتر از جورج بوش در عراق وجود ندارد.
ایشان با اشاره به گسترش مخالفت با سیاست‌های آمریکا در عراق در سطح جهان و حتی داخل آمریکا خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها برای فرار از واقعیت شکست خود در عراق به فرافکنی و متهم کردن ایران و سوریه روی آورده‌اند. در حالی که این اتهامات سخنان مهمل و بی‌معنا است، زیرا گروه‌های تروریستی موجود در عراق یا ساخته دست و یا زیر نفوذ امریکا می‌باشند.
ایشان همچنین با اشاره به عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از نوار غزه، آن را حادثه‌ای مهم و یک شکست دیگر برای رژیم صهیونیستی ارزیابی و تصریح کردند: این پیروزی نتیجه‌ی فشار مقاومت ملت فلسطین است و برخلاف برخی تبلیغات، این عقب‌نشینی به دلیل مذاکرات نبوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که مسأله‌ی فلسطین با عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بخش کوچکی از سرزمین‌های اشغالی حل نخواهد شد، تأکید کردند: تنها راه حل مسأله‌ی فلسطین برگزاری انتخابات عمومی با حضور فلسطینی‌های اصیل داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج آن -اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی- است که هر دولتی که در نتیجه‌ی این انتخابات و با نظر مردم فلسطین بر سر کار بیاید، مورد قبول خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌ی اول نماز، امام علی علیه‌السلام را قلّه‌ی کرامت انسانی و پیشوا و الگوی همیشگی انسان‌های صالح و پرهیزگار خواندند و تقوا را درس جاودان حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام برای تمام نسل‌های بشر برشمردند.
ایشان تقوا را مراقبت دائم از دل و عقل و اعمال و گفتار دانستند و خاطرنشان کردند: ایران اسلامی و امت بزرگ اسلامی‌ امروز بیش از هر زمان دیگر به این امر سعادت‌بخش و زندگی‌ساز نیاز دارد.
رهبر معظم انقلاب تشکیل کشوری کاملاً اسلامی را هدف اساسی ملت ایران و انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: انقلاب و تشکیل نظام حکومتی متکی بر اسلام، دو گام اساسی ملت در تشکیل کشوری اسلامی بوده است، اما با وجود همه‌ی پیشرفت‌های به‌دست‌آمده، ایران نیازمند تشکیل دولت اسلامی است تا با تحقق هدف اساسی ملت، اسلام حیات‌بخش، نشاط‌آور، تحرک‌آفرین و بدون کج‌اندیشی و تحجر و التقاط و انحراف، کاملاً بر کشور حاکم شود و نیازهای مادی و معنوی مردم کاملاً تأمین گردد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل کشوری اسلامی را ضامن برخورداری ملت ایران از همه‌ی برکات الهی دانستند و افزودند: با تشکیل کشوری اسلامی، تمدن اسلامی نیز قافله‌سالار جامعه‌ی بشری می‌شود و فرهنگ اسلامی فضای عمومی جوامع انسانی را در‌بر‌می‌گیرد، اما تحقق این اهداف متعالی، نیازمند تقوا و مراقبت فردی و اجتماعی همه‌ی مسلمانان و نیز امت اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین فرازهایی از سخنان امیرمؤمنان افزودند: علی علیه‌السلام در همه‌ی میدان‌ها، انسانی مقتدر، مبتکر و مدبر بود و با ایستادگی بر مبانی اسلام، از موضع تهاجمی با زشتی‌ها و بی‌عدالتی‌ها، مقابله می‌کرد که علاج همه‌ی مشکلات ما نیز در پیروی از همین ویژگی‌هاست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آینده‌ی روشن ملت ایران را در گرو استقامت و خستگی‌ناپذیری دانستند و افزودند: جوانان نسل‌های گذشته از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف انقلاب دریغ نکردند و امروز نوبت نسل جوان کنونی است که با تکیه بر تقوا در میدان علم و عمل و سیاست و کار و خدمت به فعالیت خستگی‌ناپذیر بپردازد و آینده‌ی روشن کشور را تضمین نماید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین ماه رجب را ماه طراوت معنوی جان و دل خواندند و با توصیه به بهره‌گیری کامل از برکات این ماه بزرگ، به تجلیل از معتکفان پرداختند و افزودند: شرکت ده‌ها هزار نفر در مراسم اعتکاف، جزو رویش‌های انقلاب اسلامی و پدیده‌ای جدید و سراسر معنویت است که تا قبل از انقلاب در این سطح و گسترش اصولاً وجود نداشت.
رهبر معظم انقلاب همچنین در پایان خطبه‌ها، مطالبی را به زبان عربی خطاب به برادران مسلمان عرب‌زبان بیان کردند.