• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/04/27

دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار آقای ابراهیم جعفری -نخست‌وزیر عراق- و هیأت همراه، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دولتی برخاسته از مردم در عراق، آقای ابراهیم جعفری را شخصیتی صالح، متدین و متفکر خواندند و تصریح کردند: اولویت اساسی برای جمهوری اسلامی ایران، عراقی مستقل، یکپارچه و برخوردار از امنیت و رفاه است.
ایشان در این دیدار که در مشهد مقدس انجام شد، ملت عراق را برادر واقعی ملت ایران دانستند و با تأکید بر این‌که مردم عراق در دوران جنگ تحمیلی نیز از اقدامات رژیم بعث منزجر بودند، افزودند: سرنگونی صدام به همان اندازه که برای مردم عراق خوشحال‌کننده بود، برای مردم ایران نیز خرسند‌کننده بود.
مقام معظم رهبری با اشاره به این‌که عراق جدید دشمنانی دارد که مخالف امنیت و پیشرفت این کشور هستند، خاطرنشان کردند: اراده‌ای وجود دارد که می‌خواهد با حوادث تلخ و ترورهای کور مانع از برقراری ثبات در عراق شود و به احتمال زیاد، صهیونیست‌ها در طراحی این قضایا دست دارند، اما ملت و دولت عراق با توجه به ثروت‌های طبیعی و انسانی خود می‌توانند با همت و عزم راسخ، عراق را آن‌چنان که شایسته است، بسازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور نظامیان آمریکایی در عراق را موجب زحمت و آزار برای مردم عراق و منطقه دانستند و تأکید کردند: عراق جدید در دنیای اسلام طرفداران زیادی دارد و ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های اسلامی از اقدام‌های امریکا در عراق ناخرسند هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی قانون اساسی را مهم‌ترین مسأله‌ی‌ پیش روی عراق برشمردند و افزودند: ملت عراق نشان داده است که خواستار قانون اساسی بر محوریت اسلام است و امید است نمایندگان ملت عراق در مجلس ملی نیز با تدوین چنین قانون اساسی موجبات احیای مجدد جایگاه رفیع عراق در دنیای اسلام را فراهم کنند.
ایشان با تأکید بر لزوم هوشیاری مردم و دولت عراق در قبال توطئه‌ی ایجاد تفرقه میان شیعه و سنّی خاطرنشان کردند: مردم عراق -اعم از شیعه و سنّی- باید در کنار هم و با همدلی برای ساختن عراق تلاش نمایند و تلاش‌های استکباری و استعماری برای ایجاد اختلاف را خنثی نمایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین لزوم توجه دولت جدید عراق به مسأله‌ی فلسطین را یادآور شدند و افزودند: به رغم تلاش آمریکایی‌ها، فلسطین به عنوان مسأله‌ی‌ محوری دنیای اسلام باقی خواهد ماند و جا دارد دولت عراق با حمایت از ملت فلسطین و آرمان‌های این ملت مظلوم، تشخص خود را در دنیای اسلام نشان دهد.
 
در این دیدار که آقای عارف -معاون اول رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای ابراهیم جعفری -نخست‌وزیر عراق- با اظهار خرسندی فراوان از سفر به ایران و دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: ما امیدواریم با این دیدار، صفحه‌ی سیاهی که صدام در روابط عراق و ایران به وجود آورده بود، برطرف شود و افق جدیدی در تاریخ روابط دو ملت برادر ایران و عراق گشوده شود.
وی با قدردانی از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت عراق در مقاطع سخت و بحرانی، مهم‌ترین اولویت دولت جدید عراق را بازسازی امور زیربنایی، حل مشکلات اقتصادی و خدمات‌رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: در این سفر با توجه به حضور تعداد زیادی از اعضای کابینه و مذاکرات خوبی که با مقامات ایرانی انجام گرفته، امید است سطح همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف ارتقا یابد.
نخست‌وزیر عراق همچنین با تشریح آخرین وضعیت این کشور، روند برگزاری انتخابات اخیر و تشکیل دولت جدید را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در خصوص تدوین قانون اساسی عراق نیز امیدواریم روند خوبی طی شود.
وی با تأکید بر این‌که مشکلات امنیتی کنونی در عراق و ترورها و انفجارهای اخیر، با حمایت عوامل خارجی سازماندهی می‌شوند، گفت: به رغم تمام این توطئه‌ها، روند اقدامات امنیتی خوب است و تلاش‌های زیادی برای مقابله با این ناامنی‌ها در حال انجام است.