• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/10/16

گزارش ویژه سفر رهبر انقلاب به استان ایلام

استان ایلام یک منطقه ی محروم مرزی در غرب میهن اسلامی است که طی قریب هشت سال جنگ تحمیلی هدف شدیدترین حملات دشمن قرارگرفته و آن طور که زبانزد عام و خاص است، هواپیماهای دشمن علاوه بر بمبارانهای مشخص،‌ بمبهای اضافی خود را نیز در بازگشت به پایگاههای خود بر روی شهر ایلام فرو می ریختند . عشایر سلحشور این استان علی‌رغم تمامی مصائبی که تحمل کرده اند،‌ هیچگاه منطقه ی خود را ترک نکرده و نه تنها باری را بر دوش دولت تحمیل نکردند بلکه مهاجرین شهرهای اشغال شده و همچنین معاودین عراقی را نیز در پناه خود گرفتند و نمونه ی بارزی از یک امت خداجوی و انقلابی را به نمایش گذاشتند. این منطقه از جمله محرومترین بخشهای ایران اسلامی می باشد و مردم کم توقع آن از لحاظ ایمان،‌ تقوا، مقاومت و روحیه انقلابی جزو اقشار برجسته ی ملت مسلمان ایران بشمار می روند.
دراین خطه همچنین معضله ای به نام بدحجابی به هیچ وجه وجودندارد و رعایت حجاب کامل اسلامی بصورت یک اصل خدشه ناپذیر مورد توجه خاص زنان مسلمان و انقلابی این استان قراردارد.
استقبال پرشور و خاطره انگیز مردم ایلام و شهرهای ایوان، چوار و روستاهای بخش مرکزی ایلام از مقام معظم رهبری بیان کننده پیوند مستحکم و علاقه و محبت خالصانه آنان با جانشین برگزیده و شایسته حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است. رهبر انقلاب ظهر روز چهارشنبه هفته ی گذشته درحالی به شهر ایلام وارد شدند که بارش شدید باران جریان داشت اما مساعد نبودن شرایط جوی به هیچ وجه از اشتیاق وصف ناپذیر مردم غیور و قدرشناس ایلام برای استقبال از حضرت آیت الله خامنه ای نکاسته بود. زنان انقلابی ایلامی درحالی که چادرهایشان کاملاً خیس شده و بعضاً کودکان خردسال خود را نیز به آغوش کشیده بودند همپای پیرمردان و مردان، جوانان و نوجوانان شهر، از اولین ساعات صبح در میدان شهید کشوری و خیابانهای اصلی ایلام اجتماع کرده بودند تا مقدم مقام معظم رهبری را که در اولین مرحله از سلسله مسافرتهای خود به سراسر کشور وارد این شهر می شدند گرامی بدارند.ازدحام جمعیت برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به حدی بود که اتومبیل حامل حضرت آیت الله خامنه ای در مدخل ورودی شهر ایلام از کنترل مأموران انتظامی خارج شد و اینجا اراده ی مردم بود که اتومبیل معظم له را به جلو می راند. در این زمان بسیاری از مردم درحالی که پیوسته شعار می دادند صل علی محمد بوی خمینی آمد بر بدنه و شیشه های اتومبیل ایشان بوسه می زدند و به این ترتیب خوشحالی عمیق و احساسات بی شائبه ی خود را ابراز می داشتند. ازدحام فزاینده جمعیت، تلاش مأموران انتظامی و محافظین مقام معظم رهبری را برای قراردادن اتومبیل حامل رهبرانقلاب در مسیر تعیین شده خنثی می کرد و فاصله ای که به همین دلیل میان اتومبیل فیلمبرداران صدا و سیما و عکاسان مطبوعات ایجاد شده بود را از ثبت بسیاری از صحنه های شکوهمند این استقبال محروم ساخت.
در چنین شرایطی به ناچار مسیر عبور حضرت آیت الله خامنه ای تغییر یافت و ایشان عازم منزل حجت الاسلام والمسلمین محمدی،نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام شدند.
مقام معظم رهبری دقایقی پس از توقف درمنزل امام جمعه در اجتماع عظیم مردم ایلام که به اشتیاق دیدار ایشان علی‌رغم ریزش باران شدید ساعتهای متمادی در استادیوم ورزشی این شهر تجمع کرده بودند حاضر شدند و به ابراز احساسات آنان پاسخ دادند. و معظم له به علت ریزش باران شدید و اینکه موجب ناراحتی مردم را فراهم نکرده باشند، سخنرانی نکردند.
پس از این برنامه، رادیوی محلی استان ایلام اعلام کرد که ایشان در مسجد علی بن ابی‌طالب (ع) این شهر با عموم مردم دیدار خواهند کرد. با پخش این خبر، اهالی ایلام دسته دسته به سوی مسجد به راه افتادند و در همان دقایق اول پس از انتشار این مطلب صحن داخل مسجد مملو از زنان و مردان ایلامی شد. با ورود رهبر انقلاب به داخل مسجد، چهره ی به انتظار نشسته مردم یکباره شکست و فریاد برآوردند «صل علی محمد ‌ بوی خمینی آمد » و « دست خدا برسر ماست ‌ خامنه ای رهبر ماست». علی‌رغم تدابیر پیش بینی شده هجوم جمعیت برای مصافحه با مظعم له امکان هرگونه ابتکار عملی را از مأموران انتظامی سلب کرد و این در حالی بود که اقشار مردم از صحن بیرونی مسجد به داخل آن چندین شیشه مسجد را درهم فروریخت. خوشحالی وصف ناپذیری که مردم با ایمان و سلحشور ایلامی به هنگام مواجهه با رهبر انقلاب از خودشان نشان می دادند و برق شادی ای که در چشمانشان موج می زد حکایتهای نهفته ای را بیان می کرد و آن عشق و محبت لایزال ارتباط مستحکم میان آنان و دست پرورده ی امام راحل و عظیم الشأن جهان اسلام و منسوب به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود. این پیوند ناگسستنی میان مردم مسلمان ایران و ولی امر خود مصداق روشنی از تحقق آیات قرآن کریم مبنی بر اطاعت و تبعیت از اولی الامر است که او خود مطیع امر خدا و رسول گرامی اوست.
پیرمردی که خود را پدر پنج شهید معرفی می کرد هنگامی که عرق ریزان به مقابل حضرت آیت الله خامنه ای رسید،‌ بر دستان ایشان بوسه زد و گفت: آنچه که برای من مهم است سلامتی وجود گرانقدر حضرتعالیست و من آماده ام به فرمان شما جان خود را نیز در راه اهداف اسلام و قرآن فدا کنم.
به دنبال آن معظم له او را به آغوش خود گرفتند و مورد ملاطفت خویش قراردادند. رهبر انقلاب همچنین محبت پدرانه خود را نسبت به جانبازی که دو دست و چشم خود را در دفاع از میهن اسلامی فدا کرده بود ابراز داشتند و ضمن بوسه نهادن بر گونه های او دستور دادند تا وضعیت زندگی او مورد رسیدگی قرار گیرد. مراسم مصافحه بیش از دو ساعت بطول انجامید و در پایان آن مقام معظم رهبری طی سخنانی حمایت و ابراز محبت و وفاداری آنان به مسئولین و دولت خدمتگزار را متضمن سربلندی اسلام وعزت و افتخار نظام جمهوری اسلامی دانستند.
این برنامه نشانگر پیوند عینی امت با رهبر بود که از مشخصات فرهنگ والای اسلام به شمار میرود.
در برنامه سفر رهبر انقلاب به استان ایلام دیدار با عشایر چند روستای تابعه بخش مرکزی ایلام نیز در نظر گرفته شده بود. ازاین رو نمایندگان اعزامی صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی و رسانه های ارتباط جمعی جهت پوشش خبری دیدار عازم روستای جعفرآباد شدند.دیدار مقام معظم رهبری از این روستا و شش روستای این منطقه تنها یک ساعت قبل ازورود ایشان اعلام شد. انتشار این خبر جنب و جوش زیادی را در اهالی این منطقه به وجود آورده و مردم بلافاصله با اجتماع در مدخل روستاها، به قربانی کردن گوسفند، پخش شیرینی و سردادن شعارهای « صل علی محمد بوی خمینی آمد» پرداختند و مقدم رهبر خود را گرامی داشتند. روستای جعفرآباد در ابتدای یک جاده خاکی بطول سیزده کیلومتر واقع است که شش روستای دیگر را نیز به یکدیگر مرتبط می سازد. آسفالت این جاده یکی از خواسته های اساسی اهالی این روستا بود که به دستور رهبر انقلاب برای این منظور مبلغ پنجاه میلیون ریال اختصاص یافت. درطول این مسیر روستاهای محمودآباد ـ حسین آباد ـ میدان ـ داروند ـ حیدرآباد و سفیدون طولاب قراردارند که اهالی آنان رامردمی شریف، زحمت کش، کم توقع و با ایمان تشکیل می دهند. حضرت آیت الله خامنه ای هنگام عبور از این روستاها به ابراز علاقه و محبت مردم پاسخ دادند و در روستای سفیدون طولاب با حضور در میان مردم از نزدیک مسائل و خواسته های آنان را استماع کردند.
در این محل رهبر انقلاب پدران و فرزندان معظم شهدا را در آغوش پرعطوفت خود گرفتند و طی سخنانی که خطاب به اهالی این روستا ایراد داشتند، اظهار امیدواری فرمودند که این سفر موجب جلب توجه بیش از پیش مسئولین اجرایی کشور به روستاها شود.
در این روستا یکی از خواهران آموزشی نهضت سوادآموزی درخواست کرد تا معظم له اهالی این روستاها را به شرکت در کلاسهای سوادآموزی توصیه کنند و ایشان نیز درپاسخ به این درخواست با اشاره به لزوم مبارزه با جهل و بی سوادی، ضرورت شرکت فعال آنان در کلاسهای سوادآموزی را یادآور شدند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین مقرر فرمودند که یک باب مدرسه راهنمایی در این روستا احداث شود و برای احداث کانال کشاورزی و ایجاد شبکه آبرسانی در روستای سفیدون طولاب نیز مبلغ سی و شش میلیون ریال اختصاص دادند.
مقام معظم رهبری در بازگشت از این روستا بار دیگر به ابراز علاقه و محبت مردم روستایی که در این مسیر به انتظار ایستاده بودند پاسخ گفتند.سپس با شرکت در اجتماع اهالی جعفرآباد طی بیاناتی ایمان و وفاداری عشایر استان ایلام به اسلام و انقلاب را شایسته تحسین بسیاری دانستند. و مقاومت و ایستادگی آنان در برابر حملات شدید هوایی و موشکی دشمن را مورد تمجید قراردادند. در این روستاها، خانواده های معظم شهدا به حضور رهبر انقلاب رسیدند و از نزدیک ضمن گفتگو با ایشان مسائل خود را عرضه داشتند. در پایان این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای به ایلام بازگشتند. عصر همان روز (پنجشنبه) خانواده های معظم شهدای ایلام جهت ملاقات با رهبر انقلاب در مسجد علی ابن ابی‌طالب (ع) اجتماع کردند. در این اجتماع پرشور که مادران ، پدران، فرزندان و همسران شهدای ایلام را شامل می شد، خانواده های معظم شهدا درحالیکه اشک می ریختند و از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی به وجدآمده بودند فریاد می زدند: «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست. » در این مراسم بسیاری از حاضرین درحالی که از شوق دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای اشک می ریختند برای سلامتی و طول عمر ایشان دعا می کردند.
مقام معظم رهبری در این مراسم طی سخنانی مقام والا و ارزشمند شهدای عظیم الشأن انقلاب اسلامی را گرامی داشتند و صبر و استقامت مادران شهدا را از ایمان عمیق آنان نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی ناشی دانستند.
در روز پنجشنبه چهار هیئت که ازسوی ایشان جهت بررسی مسائل ومشکلات مردم عشایر به نقاط مختلف استان اعزام شده بودند گزارش سفر خود را به استحضار رهبر انقلاب رساندند.
این هیئت ها همزمان با دیدار مقام معظم رهبری از استان عشایرنشین ایلام ازسوی معظم له بطور جداگانه به چندین منطقه روستایی و عشایری این استان اعزام شده بودند. این هیئتها که توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، آیت ا... انواری، حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی و حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی سرپرستی می شدند،‌ از شهرستانها و روستاهای اسماعیل سفلی، نهرخوان سفلی و علیا،‌ گرمه، کارزان،‌ چشمه خزانه، قنات آباد، سرآبله، زنجیره،علیا،‌ بدره، دره شهر،‌ آبدانان، دهلران و صالح آباد دیدن کردند و نشستهای متعددی را با اهالی این مناطق انجام دادند و پیام مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اتحاد و همبستگی میان مردم و مسئولان برای آبادانی هرچه بیشتر مناطق روستایی را به اطلاع آنان رساندند.
در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام آقای میرزاده معاون اجرایی رئیس جمهور نیز که ایشان را همراهی می کرد به نمایندگی ازسوی دولت تأمین اعتبار ارزی و ریالی و همچنین تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز را برای اجرای پروژه های عمرانی استان ایلام تقبل کردند.
انتظار می رود با یک میلیارد و دویست و چهل میلیون ریال کمکی که مقام معظم رهبری به استان ایلام اختصاص داده اند اجرای این طرحها که شامل احداث یکصد کارگاه صنعتی کوچک روستایی نظیر جمع آوری و بسته بندی داروهای گیاهی و کارگاههای نساجی، کرباسبافی، چوب بری و جعبه سازی و نیز احداث چندین دهنه پل، سیل برگردان، ایجاد، تکمیل، تعمیر و توسعه شبکه آبرسانی و آسفالت جاده های خاکی می شود،‌ مشکلات اساسی بسیاری از روستاهای محروم این بخش از میهن اسلامیمان را که طی هشت سال جنگ تحمیلی از خود صبر و مقاومت کم نظیری نشانداده‌اند مرتفع گردد.
دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با مردم استان ایلام و گفتگوهای مستقیم ایشان با بسیاری از آنها بدون تردید تأثیرات مثبتی را در روند بازسازی کشور و تقویت بیش از پیش روحیه مردم و نیز الفت و همبستگی بیشتر بین مردم و مسئولین را به همراه خواهد داشت و تداوم اینگونه تماسها بویژه در مناطق محروم کشور همچنین می تواند حرکت دولت به سمت محرومیت زدایی و آبادانی و توسعه روستاها را سرعت بخشد.