• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/04/18
نگاهی به اخبار خاورمیانه

استیصال رژیم صهیونیستی

نگاهی به اخبار خاورمیانه و بیداری اسلامی در هفته‌ای که گذشت:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif استیصال اسرائیل: این ۳۴۲ نفر را نگذارید پرواز کنند
حدود ۲۰۰ فعال حامی فلسطین، از ترک فرودگاه‌ها به مقصد فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل منع شدند. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده آن دسته از فعالانی که موفق به پرواز به سمت سرزمین‌های اشغالی بشوند، به کشورهای خود مسترد خواهند شد. پس از اینکه یونان، کشتی‌های بشردوستانه عازم غزه که برای شکست حصر غزه در حال عزیمت به سمت آن بودند را توقیف کرد، شبکه جهانی حامیان مقاومت فلسطین تصمیم به بسیج برای ایجاد اخلال در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو گرفته و قصد دارد حدود دوهزار تن از فعالان را در فرودگاه تل‌آویو گردهم آورد.

یکی از این معترضان به رویترز گفت: من بدون هیچ سندی در لیست سیاه قرار گرفته‌ام اما ظاهراً برای اینکه در لیست سیاه سفر به اسرائیل قرار بگیرید، کافی است معلوم شود می‌خواهید از طریق اسرائیل به فلسطین بروید و با فلسطینیان دیدار کنید. ظاهراً پلیس رژیم اسرائیل، لیستی ۳۴۲ نفره را به مسئولان فرودگاه‌های جهان مخابره کرده و آن‌ها را از سفر به سرزمین‌های اشغالی منع کرده است.

مازن قومسیه، از فلسطینیان برگزارکننده این فعالیت می‌گوید: از بازتاب این رویداد در افکار عمومی راضی است. به گفته وی، برخی از فعالان در فرودگاه‌ها به جای اینکه مقصد سفر خود را سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) اعلام کنند، می‌گویند که «عازم فلسطین هستند.»
یکی از این فعالان خطاب به بنیامین نتانیاهو گفته است که ما چگونه با سفر به کرانه باختری و غزه، برای امنیت شما تهدید به حساب می‌آئیم؟

گفتنی است که طی سال‌های اخیر، چهره‌های مطرح و سرشناسی از سرتاسر جهان در حال فعالیت بر علیه اشغال‌گری‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی هستند که نمونه آن را می‌توان کاروان انسان‌دوستانه عازم غزه در سال گذشته دانست که با حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی مواجه شد.
رژیم صهیونیستی در پی فراخوان فعالان برای سفر به فرودگاه بن‌گوریون، در حالت آماده‌باش اضطراری قرار گرفته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif رئیس‌جمهور یمن پس از مدت‌ها ظاهر شد
به نظر می‌رسد که جراحات علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن بسیار وخیم‌تر از آنچه تصور می‌شد است. صالح، شب پنج‌شنبه برای اولین بار پس از بمباران مقر ریاست‌جمهوری یمن، با پیامی ضبط‌شده از عربستان سعودی، حضور تلویزیونی خود را از سر گرفت. صورت صالح به دلیل سوختگی‌های شدید، تیره‌تر شده و دو بازوی وی نیز باندپیچی شده بود و وی در طول سخنان‌اش نیز تکان نخورد. وی در این پیام گفت که تحت هشت عمل جراحی قرار گرفته است. صالح از اظهارنظر درباره بازگشت به یمن خودداری کرد. این حضور تلویزیونی ظاهراً برای روحیه‌بخشی به حامیان صالح در یمن طراحی شده بود؛ یمنی که اکنون خانواده صالح در حال تلاش برای پر کردن خلأ قدرت ناشی از نبود وی هستند.

بیداری اسلامی مردم یمن در این چند ماه، صدها کشته و زخمی برجای گذاشته و خطر جنگ داخلی را برای یک بار از سر گذرانده است. با این حال دولت یمن هنوز به خواست مردم تمکین نکرده و دست به طراحی‌های پیچده برای کسب همیاری غرب با توسل به تهدید پوشالی القاعده زده است، اما مردم یمن هنوز بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند.

احتمال می‌رود این حضور تلویزیونی صالح، اپوزوسیون یمن را عصبانی‌تر کرده باشد. گفتنی است که اکنون یمن شاهد مذاکرات میان نیروهای اپوزوسیون، مقامات سابق امنیتی (از خانواده صالح) و برخی مقامات دولتی است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تظاهرات در بحرین پس از نماز جمعه
روز جمعه، دو شهر بحرین شاهد برگزاری تظاهرات ضددولتی پس از نماز جمعه بود. ده‌ها هزار نفر در کرانه به اعتراض به دولت آل‌خلیفه بحرین پرداختند. در عین حال هزاران نفر نیز که از دولت بحرین حمایت می‌کنند، در شهر البسیتین در انتقاد از سیاست‌های آمریکا دست به تظاهرات زدند. فعالان اینترنتی از مجروحیت عده‌ای پس از درگیری با پلیس خبر دادند.
همزمان، شیخ عیسی قاسم از روحانیون مطرح بحرین نیز از گفت‌وگوهای آشتی ملی در بحرین به شدت انتقاد کرد و افزود: دولت با استفاده از حمایت‌های آمریکایی و گفت‌وگو به این روش، به دنبال تأخیر در اصلاحات است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عصبانیت اسرائیل از گزارش سازمان ملل متحد
گزارش‌های بی‌بی‌سی حاکی از این است که مقامات رژیم صهیونیستی، گزارش یکی از مسئولان سازمان ملل متحد در لبنان، در انتقاد از واکنش رژیم صهیونیستی به معترضان فلسطینی در روز نکبت را تحریم کرده است. منابع دیپلماتیک می‌گویند که رژیم صهیونیستی از این گزارش عصبانی است و از اظهارنظر در رابطه با آن خودداری می‌کند. بی‌بی‌سی گزارش داد که این گزارش به شدت از ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استفاده از خشونت و زور در مقابله با معترضان و کشته شدن دست‌کم هفت تن انتقاد کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تظاهرات گسترده در مصر برای پافشاری بر آرمان‌های انقلاب
ده‌ها هزار نفر در مراکز شهرهای مصر در روز جمعه، خواستار اصلاحات سریع‌تر در این کشور شدند و از ناکارآمدی و تعلل حاکمان نظامی و مقامات دولتی اظهار دل‌سردی نمودند. عصبانیت در میان مردم عادی مصر و فعالان به دلیل طولانی شدن روند محاکمه حسنی مبارک و دیگر مقامات دولت وی به اتهام فساد و قتل معترضان در جریان تظاهرات منجر به سقوط مبارک است.

عمده گروه‌های سیاسی، شامل إخوان‌المسلمین، از این تظاهرات حمایت کرده‌اند. حضور نیروهای سیاسی مصر در این تظاهرات را می‌توان به مثابه وحدت آنان با وجود اختلاف بر سر برخی مسائل قلمداد کرد.
به نوشته رویترز، بسیاری از مصری‌ها معتقدند که «مشکلات جسمی حسنی مبارک، طراحی ژنرال‌های ارتش برای عدم محاکمه مبارک است». نارضایتی عمومی، هفته گذشته درپی حکم دادگاهی در مصر بر برائت سه وزیر سابق مصر و تصمیم دادگاهی دیگر برای آزادی ده پلیس که اتهام قتل معترضان را داشتند، افزایش یافته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ریچارد هاس: تابستان گرم و طولانی بهار اعراب
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای در فایننشیال تایمز با اشاره به تحولات جهان عرب و طولانی شدن آن، بیداری اسلامی را «تابستان گرم و طولانی بهار اعراب» خوانده و تأکید کرد: تجربه به ما نشان داد که باید از دخالت نظامی جلوگیری کنیم. هاس، لیبی، عراق و افغانستان را نمونه‌های می‌داند که باید برای جهان و آمریکایی‌ها درس عبرتی در رابطه با عواقب دخالت نظامی باشد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif پیش‌روی انقلابیون لیبی
معمر قذافی، حاکم لیبی، از اشخاصی که با فشار به دنبال خروج وی از قدرت هستند، به شدت انتقاد کرد و در پیامی صوتی گفت: ناتو و دیگر دشمنان «زیر پای توده‌های لیبی له خواهند شد.» پایتخت لیبی روز جمعه شاهد تظاهراتی در حمایت از آقای قذافی بود. گزارش‌های روز چهارشنبه نیز حاکی از این بود که انقلابیون، موفق به کنترل دهکده‌ای در کوه‌ها شده‌اند که فتوحات آنان را تا نزدیکی پایتخت افزایش داده است. این پیش‌روی مخالفان قذافی، آنان را در مسیر تصرف پایتخت لیبی قرار داده است.