1384/03/14
برگزاری مراسم بزرگداشت شانزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با حضور رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در حرم مطهر امام خمینی و در جمع صدها هزار نفر از مردم وفادار ایران، با تشریح رابطهی صحیح دین و دنیا در مکتب سیاسی امام، تحرکات آمریکا در منطقه را حرکتی انفعالی در مقابل نهضت بیداری اسلام خواندند و با اشاره به اهمیت انتخابات ریاستجمهوری تأکید کردند: حضور پرشور مردم در مراسم سالگرد امام، تجلی پیمان پرشکوه ملت برای پیمودن راه امام راحل عظیمالشأن است.
حضرت آیتالله خامنهای امام راحل رحمةاللهعلیه را از زمرهی مردان خدا دانستند که بدون توجه به زخارف دنیوی و با توکل بر خدا، تاریخ و دنیا را متحول میکنند. ایشان در همین زمینه افزودند: حکومت امام خمینی [رحمةاللهعلیه] همچون دیگر مردان خدا، حکومت بر دلها و ولایت او، ولایت باطنی و معنوی بود.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه امام بزرگوار در خلأ پیامبران و وحی الهی، با حضور، فکر و رفتار خود نمونهی زندهای از ولایت معنوی را نشان داد، خاطرنشان کردند: تنها راه نجات ملت ایران و امت اسلام و رسیدن به حیات طیبه، ادامهی راه، فکر و اهداف امام رحمهالله است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تحقق عدالت، پایاندادن به تحقیر ملتهای مسلمان، ایستادگی قدرتمندانه در مقابل قدرتهای استکباری، برچیدهشدن فقر و عقبماندگی، حاکمشدن اخلاق و تقوا و ایمان در جامعه و رسیدن به آزادی را از اهداف امام خمینی رحمهالله برشمردند و تأکید کردند: راه امام رحمهالله راه ایمان، عدالت، پیشرفت مادی و عزت و سعادت است و ما همانگونه که با امام پیمان بستهایم، این راه را ادامه خواهیم داد.
حضرت آیتالله خامنهای تبیین رابطهی صحیح دین و دنیا را جوهره و روح مکتب سیاسی امام خواندند و با اشاره به دو تفسیر متفاوت از دنیا افزودند: دنیا به مفهوم نفسانیت و شیفتگی به مادّیت در مکتب اسلام و نگرش امام کاملاً مذموم و ناپسند است، اما دنیا به معنای عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سیاسیت، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و فرهنگ در مکتب سیاسی امام کاملاً با دین آمیخته و هماهنگ است.
ایشان دنیا را از نظر امام، میدان رسالت و مسئولیت دین برشمردند و افزودند: در نگاه اسلامی امام، دین مسئول جهتدهی به همهی تلاشهای انسان و جوامع بشری در همهی عرصهها و زمینههاست و تفکیک دنیا از آن به تهیشدن و نابودشدن زندگی بشر میانجامد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین صحیح رابطهی دین و دنیا را علت اصلی خصومت پایانناپذیر مستکبران با امام دانستند و افزودند: همهی مستبدان و ظالمان تاریخ بشر از فرعون و نمرود گرفته تا شاه و صدام و بوش، تلاش کردهاند عرصههای مختلف دنیا را از دین تهی کنند تا زمینهی تسلط فسادآمیز خود را بر جوامع بشری مهیا سازند، اما امام خمینی مبنای این نظم باطل را بر هم زد و در فکر و عمل ثابت کرد که دین میتواند و باید دنیای انسان را مهندسی و پیشوایی کند.
حضرت آیتالله خامنهای در تفسیر تحولات در دو دههی اخیر در منطقه و جهان به فروپاشی اردوگاه کمونیسم، آغاز انتفاضه در فلسطین، فراگیرشدن نفرت ملتها از آمریکا، حذف صدام از معادلات منطقهای و رقابت آمریکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: این تحولات و حضور نظامی آمریکا در اطراف ایران در تفسیری ظاهربینانه نشاندهندهی قدرت امریکاست، اما تحلیل واقعبینانه از روند کلی رویدادها و تحولات، نشاندهندهی حرکت انفعالی امریکا در مقابل نهضت بیداری اسلامی است.
ایشان در همین زمینه به تسلط پایدار و بیدغدغهی آمریکا بر منطقه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و افزودند: حرکت الهامبخش امام عظیمالشأن، پایههای این سلطه را متزلزل کرد و با تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و ایجاد نهضت بیداری در میان ملتهای مسلمان، آمریکاییها را مجبور ساخت به حرکتهای انفعالی برای مهار این نهضت رویآورند.
حضرت آیتالله خامنهای طرح شکستخوردهی خاورمیانهی بزرگ را نشانهای از تلاش منفعلانهی دولت آمریکا برای مهار تحولات درونی و ضد استکباری ملتها دانستند و افزودند: آمریکاییها میدانند که در دنیای اسلام آیندهای ندارند. به همین علت برای جلوگیری از تبدیل بیداری اسلامی ملتها به حرکتهای انقلابی و به تأخیر انداختن پیروزی تردیدناپذیر ملتها دست به حرکتهای انفعالی زدهاند.
ایشان اعتراف اخیر آمریکاییها دربارهی حمله به عراق را نشانهای از صحت تحلیل یادشده خواندند و افزودند: آمریکاییها اذعان کردهاند که اگر به عراق حمله نمیکردند، عناصر مؤمن عراقی، صدام را در مدت کوتاهی سرنگون میساختند و این واقعیت نشان میدهد که حرکتهای آنها در منطقه از ترس عواقب بیداری اسلامی است.
حضرت آیتالله خامنهای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنّی را از جمله روشهای مستکبران برای مقابله با بیداری اسلامی برشمردند و با اشاره به تجربیات زیاد انگلیسیها در این گونه اقدامات خاطرنشان کردند: دست پنهان صهیونیستها و دیگر بیگانگان در حوادث خونین و انفجارهایی که در مساجد، حسینیهها و نمازهای جمعه و جماعت رخ میدهد، کاملاً فعال است و همهی ملتهای مسلمان بهویژه مردم عراق، پاکستان و افغانستان باید همانگونه که امام خمینی میفرمودند، با وحدت و همدلی و با هوشیاری کامل، مراقب توطئههای تفرقهافکنانهی دشمنان کینهتوز اسلام باشند.
حضرت آیتالله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان، انتخابات ریاستجمهوری را از زوایای مختلفی بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در ۲۷ خرداد، اختیار و سرنوشت کشور را برای ۴ سال به دست کسی میسپارد که میتواند با استفاده از اختیارات بسیار وسیع قانونی و امکانات بینظیر کشور، مشکلات مردم را حل کند و یا اینکه خدای ناکرده با غفلت و بیتوجهی جامعه را متوقف سازد و یا حتی به عقب ببرد. به همین علت این انتخابات اهمیت فراوانی دارد.
ایشان انتخابات را نماد حرکت اسلامی در ایران و هدیهی اسلام به ملت دانستند و افزودند: امام بزرگوار با پاککردن ذهنیت بسیار غلط دنیا دربارهی موروثیبودن و استبدادیبودن حکومت در اسلام، حکومت اسلامی حقیقی را که متکی بر حضور و انتخاب مردم است، به ملت ایران و جهان ارائه کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تفاوت مبنایی مردمسالاری دینی با دموکراسی غرب افزودند: مردمسالاری دینی که برخاسته از حق و تکلیف الهی انسانها برای تعیین سرنوشت خویش است، نه صرفاً یک قرارداد اجتماعی و انتخاب مستقیم یا غیر مستقیم همهی مسئولان در جمهوری اسلامی، که بر مبنای حق تعیین سرنوشت انسانها صورت میگیرد، معنا و مفهوم عمیقتر مردمسالاری دینی نسبت به لیبرالدموکراسی غربی را روشن میسازد و جزو افتخارات اسلام امام و ملت ایران است.
ایشان با یادآوری تبلیغات گستردهی دشمنان قسمخوردهی ملت ایران برای بیرونق کردن انتخابات ریاستجمهوری افزودند: دشمنان اسلام و ایران از حضور ملت ایران در انتخابات بهشدت متضرر میشوند، چرا که این حضور، معنای جذاب جمهوری اسلامی را به افکار عمومی جهان نشان میدهد، اما ملت ایران به فضل پروردگار از این آزمایش الهی نیز سربلند بیرون میآید.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به ضرورت گرم و سالم بودن فضای انتخاباتی، طرفداران نامزدها را از تخریب یکدیگر بهشدت منع کردند و خاطرنشان کردند: فضای موجود به گونهای است که آحاد مردم میتوانند در میدان گستردهای که برای آزمودن و شناختن نامزدها وجود دارد، کاندیدای مورد نظر خود را که برای دین و دنیا و معیشت مردم و انقلاب و عزت ملت ایران اهمیت قائل است، انتخاب کنند و به او رأی دهند.
حضرت آیتالله خامنهای امام راحل رحمةاللهعلیه را از زمرهی مردان خدا دانستند که بدون توجه به زخارف دنیوی و با توکل بر خدا، تاریخ و دنیا را متحول میکنند. ایشان در همین زمینه افزودند: حکومت امام خمینی [رحمةاللهعلیه] همچون دیگر مردان خدا، حکومت بر دلها و ولایت او، ولایت باطنی و معنوی بود.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه امام بزرگوار در خلأ پیامبران و وحی الهی، با حضور، فکر و رفتار خود نمونهی زندهای از ولایت معنوی را نشان داد، خاطرنشان کردند: تنها راه نجات ملت ایران و امت اسلام و رسیدن به حیات طیبه، ادامهی راه، فکر و اهداف امام رحمهالله است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تحقق عدالت، پایاندادن به تحقیر ملتهای مسلمان، ایستادگی قدرتمندانه در مقابل قدرتهای استکباری، برچیدهشدن فقر و عقبماندگی، حاکمشدن اخلاق و تقوا و ایمان در جامعه و رسیدن به آزادی را از اهداف امام خمینی رحمهالله برشمردند و تأکید کردند: راه امام رحمهالله راه ایمان، عدالت، پیشرفت مادی و عزت و سعادت است و ما همانگونه که با امام پیمان بستهایم، این راه را ادامه خواهیم داد.
حضرت آیتالله خامنهای تبیین رابطهی صحیح دین و دنیا را جوهره و روح مکتب سیاسی امام خواندند و با اشاره به دو تفسیر متفاوت از دنیا افزودند: دنیا به مفهوم نفسانیت و شیفتگی به مادّیت در مکتب اسلام و نگرش امام کاملاً مذموم و ناپسند است، اما دنیا به معنای عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سیاسیت، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و فرهنگ در مکتب سیاسی امام کاملاً با دین آمیخته و هماهنگ است.
ایشان دنیا را از نظر امام، میدان رسالت و مسئولیت دین برشمردند و افزودند: در نگاه اسلامی امام، دین مسئول جهتدهی به همهی تلاشهای انسان و جوامع بشری در همهی عرصهها و زمینههاست و تفکیک دنیا از آن به تهیشدن و نابودشدن زندگی بشر میانجامد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین صحیح رابطهی دین و دنیا را علت اصلی خصومت پایانناپذیر مستکبران با امام دانستند و افزودند: همهی مستبدان و ظالمان تاریخ بشر از فرعون و نمرود گرفته تا شاه و صدام و بوش، تلاش کردهاند عرصههای مختلف دنیا را از دین تهی کنند تا زمینهی تسلط فسادآمیز خود را بر جوامع بشری مهیا سازند، اما امام خمینی مبنای این نظم باطل را بر هم زد و در فکر و عمل ثابت کرد که دین میتواند و باید دنیای انسان را مهندسی و پیشوایی کند.
حضرت آیتالله خامنهای در تفسیر تحولات در دو دههی اخیر در منطقه و جهان به فروپاشی اردوگاه کمونیسم، آغاز انتفاضه در فلسطین، فراگیرشدن نفرت ملتها از آمریکا، حذف صدام از معادلات منطقهای و رقابت آمریکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: این تحولات و حضور نظامی آمریکا در اطراف ایران در تفسیری ظاهربینانه نشاندهندهی قدرت امریکاست، اما تحلیل واقعبینانه از روند کلی رویدادها و تحولات، نشاندهندهی حرکت انفعالی امریکا در مقابل نهضت بیداری اسلامی است.
ایشان در همین زمینه به تسلط پایدار و بیدغدغهی آمریکا بر منطقه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و افزودند: حرکت الهامبخش امام عظیمالشأن، پایههای این سلطه را متزلزل کرد و با تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و ایجاد نهضت بیداری در میان ملتهای مسلمان، آمریکاییها را مجبور ساخت به حرکتهای انفعالی برای مهار این نهضت رویآورند.
حضرت آیتالله خامنهای طرح شکستخوردهی خاورمیانهی بزرگ را نشانهای از تلاش منفعلانهی دولت آمریکا برای مهار تحولات درونی و ضد استکباری ملتها دانستند و افزودند: آمریکاییها میدانند که در دنیای اسلام آیندهای ندارند. به همین علت برای جلوگیری از تبدیل بیداری اسلامی ملتها به حرکتهای انقلابی و به تأخیر انداختن پیروزی تردیدناپذیر ملتها دست به حرکتهای انفعالی زدهاند.
ایشان اعتراف اخیر آمریکاییها دربارهی حمله به عراق را نشانهای از صحت تحلیل یادشده خواندند و افزودند: آمریکاییها اذعان کردهاند که اگر به عراق حمله نمیکردند، عناصر مؤمن عراقی، صدام را در مدت کوتاهی سرنگون میساختند و این واقعیت نشان میدهد که حرکتهای آنها در منطقه از ترس عواقب بیداری اسلامی است.
حضرت آیتالله خامنهای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنّی را از جمله روشهای مستکبران برای مقابله با بیداری اسلامی برشمردند و با اشاره به تجربیات زیاد انگلیسیها در این گونه اقدامات خاطرنشان کردند: دست پنهان صهیونیستها و دیگر بیگانگان در حوادث خونین و انفجارهایی که در مساجد، حسینیهها و نمازهای جمعه و جماعت رخ میدهد، کاملاً فعال است و همهی ملتهای مسلمان بهویژه مردم عراق، پاکستان و افغانستان باید همانگونه که امام خمینی میفرمودند، با وحدت و همدلی و با هوشیاری کامل، مراقب توطئههای تفرقهافکنانهی دشمنان کینهتوز اسلام باشند.
حضرت آیتالله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان، انتخابات ریاستجمهوری را از زوایای مختلفی بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در ۲۷ خرداد، اختیار و سرنوشت کشور را برای ۴ سال به دست کسی میسپارد که میتواند با استفاده از اختیارات بسیار وسیع قانونی و امکانات بینظیر کشور، مشکلات مردم را حل کند و یا اینکه خدای ناکرده با غفلت و بیتوجهی جامعه را متوقف سازد و یا حتی به عقب ببرد. به همین علت این انتخابات اهمیت فراوانی دارد.
ایشان انتخابات را نماد حرکت اسلامی در ایران و هدیهی اسلام به ملت دانستند و افزودند: امام بزرگوار با پاککردن ذهنیت بسیار غلط دنیا دربارهی موروثیبودن و استبدادیبودن حکومت در اسلام، حکومت اسلامی حقیقی را که متکی بر حضور و انتخاب مردم است، به ملت ایران و جهان ارائه کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تفاوت مبنایی مردمسالاری دینی با دموکراسی غرب افزودند: مردمسالاری دینی که برخاسته از حق و تکلیف الهی انسانها برای تعیین سرنوشت خویش است، نه صرفاً یک قرارداد اجتماعی و انتخاب مستقیم یا غیر مستقیم همهی مسئولان در جمهوری اسلامی، که بر مبنای حق تعیین سرنوشت انسانها صورت میگیرد، معنا و مفهوم عمیقتر مردمسالاری دینی نسبت به لیبرالدموکراسی غربی را روشن میسازد و جزو افتخارات اسلام امام و ملت ایران است.
ایشان با یادآوری تبلیغات گستردهی دشمنان قسمخوردهی ملت ایران برای بیرونق کردن انتخابات ریاستجمهوری افزودند: دشمنان اسلام و ایران از حضور ملت ایران در انتخابات بهشدت متضرر میشوند، چرا که این حضور، معنای جذاب جمهوری اسلامی را به افکار عمومی جهان نشان میدهد، اما ملت ایران به فضل پروردگار از این آزمایش الهی نیز سربلند بیرون میآید.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به ضرورت گرم و سالم بودن فضای انتخاباتی، طرفداران نامزدها را از تخریب یکدیگر بهشدت منع کردند و خاطرنشان کردند: فضای موجود به گونهای است که آحاد مردم میتوانند در میدان گستردهای که برای آزمودن و شناختن نامزدها وجود دارد، کاندیدای مورد نظر خود را که برای دین و دنیا و معیشت مردم و انقلاب و عزت ملت ایران اهمیت قائل است، انتخاب کنند و به او رأی دهند.