• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/03/18
|گزارش روزانه از تحولات خاورمیانه|

به آتش کشیده شدن یک مسجد در کرانه باختری

دیدار اوباما با فرمانده نظامیان بحرین، به آتش کشیده شدن یک مسجد توسط صهیونیست‌ها، تلاش آمریکا، انگلیس و عربستان برای متقاعد کردن صالح به عدم بازگشت به بحرین از جمله اخبار مهم 90/3/17 بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif یک مسجد در کرانه باختری به آتش کشیده شد
شهرک‌نشینان صهیونیست، مسجدی در کرانه باختری را به آتش کشیدند. این اقدام با محکومیت گسترده مقامات فلسطینی مواجه شده و مقامات رژیم صهیونیستی نیز مدعی محکومیت آن شده‌اند. آتش کشیدن این مکان مقدس مسلمانان در حالی توهین آشکار به آنان به حساب می‌آید که چندی پیش نیز فیلمی از جوانان صهیونیست منتشر شد که به پیامبر اسلام(ص) توهین می‌کردند و می‌گفتند که عرب‌ها را باید سر برید.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دولت یمن در انتظار بازگشت صالح
دولت یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، معاون رئیس‌جمهور پیشنهاد مذاکره با ائتلاف مخالفان را رد کرد و ادعا کرد «هیچ‌گونه مذاکره‌ای در رابطه با  انتقال قدرت تا زمان بازگشت علی عبدالله صالح از سفر پزشکی به عربستان سعودی، انجام نخواهد شد.»

مقامات دولت یمن می‌گویند که رئیس‌جمهور یمن تا چند روز آینده به این کشور باز خواهد گشت اما منابع پزشکی گفته‌اند آقای صالح تا دو هفته دیگر قادر به بازگشت به یمن نخواهد بود. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش کرده آقای صالح دچار سوختگی چهل درصدی شده است. این سوختگی درپی حمله روز جمعه به کاخ ریاست جمهوری یمن رخ داده است.
دولت‌های عربستان سعودی و انگلستان در کنار آمریکا، مشغول مذاکره برای جلوگیری از بازگشت صالح به یمن هستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دیدار اوباما با شاهزاده سرکوب‌گر
بنابر بیانیه روز سه‌شنبه کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با فرمانده عالی نیروهای نظامی بحرین، شاهزاده سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه دیدار کرد. اوباما در این دیدار بر تعهدات آمریکا نسبت به بحرین تأکید کرده و تصمیم بحرین نسبت به پایان وضعیت اضطراری در این کشور را «ستوده است». دولت بحرین در طول وضعیت اضطراری در این کشور، از کمک نیروهای عربستان سعودی استفاده کرده و دست به سرکوب گسترده معترضان زد. اوباما در این دیدار بر اهمیت «پاسخ‌گویی» ناقضان حقوق‌بشر نیز تأکید کرده و خواهان اصلاحات در بحرین شده است. ارائه درخواست اصلاحات و یا مانورهای سیاسی، از جمله مواردی است که رؤسای جمهور آمریکا هر از گاهی خطاب به دیکتاتورهای عرب حامی خود می‌گویند تا هم از ادعاهای‌شان دور نشوند و هم جوابی برای افکار عمومی پرسش‌گر داشته باشند؛ اما همکاری گسترده آمریکا با این دیکتاتور‌ها و مواضع خلاف خواست ملت‌ها، عملاً چنین مانورهایی را بی‌اثر کرده است.

در همین رابطه، شادی حمید از تحلیل‌گران مطرح مسائل خاورمیانه نوشت: بحرین، خشن‌ترین سرکوب‌ها در میان کشورهای عربی را داشته است. استناد آقای حمید به جمعیت و وسعت بحرین بوده که شاهد بیش از سی کشته و هزاران تن بازداشتی بوده است. به گفته آقای حمید، اگر بنابر مقایسه باشد، بیش‌ترین سرکوب‌ها را دولت بحرین انجام داده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بحرین دیگر به حالت عادی بازنخواهد گشت
نشریه تایم در مقاله‌ای به بررسی وضعیت بحرین پس از لغو حکومت نظامی پرداخته و با اشاره به این‌که عمده فعالان سیاسی شیعه بحرین یا مفقود شده‌اند و یا در زندان‌اند، نوشت: «بحرین به حالت عادی بازنخواهد گشت؛ چنین امری به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.» این نشریه به نقل از یک فعال بحرینی می‌نویسد سرکوب‌ها پس از لغو حکومت نظامی نیز ادامه خواهد داشت اما رفع شرایط اضطراری، تنها برای بازیابی بخشی از وجهه بین‌المللی از دست رفته حکومت بحرین خواهد بود. یکی از این موارد، تلاش برای برگزاری مسابقات فرمول یک در این کشور خواهد بود که قرار بود دو ماه پیش برگزار شود اما به دلیل شرایط بحرین، برگزاری آن لغو شد. این گزارش تأکید کرده سرکوب‌های ماه‌های گذشته نه تنها وجهه سیاسی بحرین را تخریب کرده بلکه در نظام اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن نیز به شدت اخلال ایجاد کرده است. تایم افزود که هنوز شکنجه‌ها و سرکوب‌ها در بحرین ادامه دارد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif زیردریایی ایرانی و آماده‌باش نیروی دریایی رژیم صهیونیستی
پس از ورود یک زیردریایی ایرانی به مدیترانه، نیروی دریایی ارتش صهیونیستی در حالت آماده‌باش قرار گرفت. مؤسسه تحلیلی استرتفور، حضور زیردریایی ایرانی در منطقه را «نمایش قدرت» دانست و اقدام ایران را در چارچوب بیداری اسلامی، خلاء قدرت در آینده منطقه درپی خروج آمریکا از آن و نیز توانایی‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران تحلیل کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عفو یک مبارز اسلامی در مصر
دادستان مصر اعلام کرد که نبیل المغربی، از چهره‌های مطرح جهاد اسلامی این کشور مورد عفو قرار گرفت و تمام اتهامات نسبت به وی نیز رفع شده است.