• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/03/16
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/25

مرزهای رژیم صهیونیستی باز هم متزلزل شد / گزارش بیست و پنج

بنابر نظرسنجی مؤسسه گالوپ، فلسطین اصلی‌ترین دغدغه مصری‌ها در رابطه با مسائل بین‌المللی است. جوانان فلسطینی نیز به مرزهای رژیم صهیونیستی واقع در بلندی‌ها جولان رفته و با برافراشتن پرچم فلسطین، رژیم صهیونیستی را با بحرانی تازه مواجه ساختند. آمار تلفات این تظاهرات در خلاصه اخبار روز یک‌شنبه ۱۵خرداد ۱۳۹۰:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تظاهرات در بلندی‌های جولان: صهیونیست‌ها شش نفر را به شهادت رساندند
روز یک‌شنبه، نیروهای رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان فلسطینی در نزدیکی بلندی‌های جولان شلیک کردند. این افراد در تظاهراتی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد جنگ سال ۱۹۶۷و در حمایت از فلسطینیان شرکت کرده بودند. جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال بلندی‌های جولان، کرانه باختری و نوار غزه به‌وسیله رژیم صهیونیستی منتهی شد. رویترز گزارش کرده که درپی شلیک نیروهای رژیم صهیونیستی، دست‌کم شش تن کشته شده‌اند. ماه گذشته و در روز نکبت (سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی) نیز سیزده تن در مرزهای این رژیم با سوریه، لبنان و غزه درپی شلیک سربازان اسرائیلی کشته شدند. سربازان صهیونیست به جمع تظاهرکنندگان روز یک‌شنبه گفته‌اند که در صورت پیش‌روی، آن‌ها را خواهند کشت.

سخنگوی ارتش صهیونیستی از آمار تلفات اظهار بی‌اطلاعی کرده اما گفت که اگر آمار شش کشته صحیح باشد، ما واکنش درخور، مناسب و متقابلی ارائه داده‌ایم. گزارش‌ها حاکی از این است که فلسطینیان توانسته‌اند در مرز بلندی‌های جولان، پرچم فلسطین را به اهتزاز دربیاورند. در اواخر شب گذشته، آمار تأییدنشده کشته‌های این تظاهرات به چهارده تن رسید و احتمال می‌رود که بیش از ۳۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif یمن، خروج صالح را جشن گرفت
درپی انتشار خروج علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن از این کشور به مقصد ریاض،  مردم در پایتخت خیابان‌های این کشور به جشن و شادی پرداختند. رئیس‌جمهور یمن به عربستان سعودی رفته تا جراحت‌های ناشی از حمله موشکی به قصرش را درمان کند.

شایعه‌های بسیاری در مورد وخامت حال آقای صالح و احتمال برگشت وی به یمن وجود دارد، اما اکنون عبدربو منصور هادی، معاون وی، اداره امور را برعهده گرفته است. گزارش الجزیره حاکی از این است که احمد، فرزند صالح و فرمانده گارد ریاست‌جمهوری در یمن باقی مانده و شب گذشته نیز با هادی دیدار داشته است. گزارش‌های منتشره حاکی از این است که صالح در ریاض، تحت عمل جراحی قفه سینه قرار گرفته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اعلام نتیجه نظرسنجی گالوپ در مصر
بنابر جدیدترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ، مهم‌ترین مسئله جهانی برای مردم مصر، مسئله فلسطین است. این نظرسنجی با اشاره به این‌که جز یک برهه زمانی خاص در سال ۲۰۰۹، مقبولیت آمریکا در مصر در حدود ۲۰ درصد بوده است، تأکید می‌کند مردم مصر نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند. این نظرسنجی حاکی از این است که ۷۵ درصد مردم مصر با وجود مشکلات اقتصادی در این کشور، با کمک‌های آمریکا مخالف هستند. حتی ۸۰ درصد حامیان آمریکا نیز با ارائه کمک از سوی آمریکا به مصر مخالف هستند. بنابراین نظرسنجی، مصری‌ها خواهان حفظ استقلال خود شده‌اند و از دولت آمریکا خواسته‌اند تا در امور این کشور و یا گروه‌های سیاسی دخالت نکند. مردم مصر در این نظرسنجی اعلام داشته‌اند که توقف شهرک‌سازی در اسرائیل و حل این معضل خاورمیانه می‌تواند به بهبود وجهه آمریکا کمک کند.

بخش دیگری از این نظرسنجی نیز حاکی از این است که ۶۹درصد مصر با ایفای نقش علما و روحانیون مذهبی در اداره امور کشور به عنوان مشاور موافق هستند. این نظرسنجی پیشنهاد می‌دهد که مردم مصر خواهان تقریب و وحدت مذهب و وحدت ملی و برابری به جای یک دولت سکولار هستند. محبوب‌ترین گروه سیاسی در این نظرسنجی نیز گروه إخوان‌المسلمین است.

این نظرسنجی به دولت‌مردان مصری پیشنهاد می‌دهد به بهبود اقتصاد مصر و اصلاح ساختارهای سیاسی آن بپردازند و همچنین در جهت بهبود زندگی فلسطینیان بکوشد. گالوپ معتقد است دولت‌مردان مصری تحت فشار بسیار زیادی از جانب افکار عمومی این کشور در رابطه با فلسطین هستند. نظرسنجی گالوپ در عین حال به آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کند که به حل مسئله فلسطین کمک کنند و به استقلال مصر نیز احترام بگذارند.