• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/03/08
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/19

تابستان اروپایی / گزارش نوزدهم

ادامه اعتراضات در اسپانیا، این سئوال را مطرح کرده که آیا قیام اعراب به اروپا رسیده است؟ پاسخ به این سئوال و دیگر اخبار منطقه خاورمیانه از جمله انتقادات از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گزارش تحولات روز شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ خاورمیانه و بیداری اسلامی:

گذرگاه رفح باز شد
دولت جدید مصر، مرز رفح با غزه را برای اولین بار پس از چهار سال باز کرد. این اقدام موجب تسهیل در رفت و آمد اهالی غزه خواهد شد، گرچه هنوز مردان بین ۱۸ تا ۴۰ سال برای ورود به مصر به روادید این کشور نیاز دارند. به هنگام بازگشایی این گذرگاه، حدود چهارصد فلسطینی برای عبور از این معبر جمع شده بودند. رفح، تنها گذرگاهی است که در غزه تحت کنترل رژیم صهیونیستی نیست. الجزیره و دیگر رسانه‌ها، بازگشایی گذرگاه رفح را «پیروزی‌ای برای حماس» و «عامل نارضایتی اسرائیل» دانسته‌اند. بسته شدن گذرگاه رفح در راستای همیاری حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر با رژیم صهیونیستی در حصر غزه بود. این حصر با واکنش شدید دولت‌ها، چهره‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مواجه شده بود؛ سازمان ملل متحد نیز این حصر را غیرقانونی و غیرانسانی دانسته بود. موسسه استرتفور، بازگشایی گذرگاه رفح  را در راستای سیاست خارجی جدید مصر و نشانی از «واقعیت سیاسی جدید» منطقه خاورمیانه دانسته است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بحرین حاکمیت خود را از دست داده است
شادی حمید، از تحلیل‌گران موسسه بروکینگز، به نقل از یک تحلیل‌گر که اخیرا به بحرین سفر کرده، نوشت: به نظر می‌رسد دولت حاکمیت  خود را از دست داده‌ است. به نوشته آقای حمید، پرچم‌های عربستان سعودی را در خیابان‌های بحرین می‌توان در کنار پرچم‌های این کشور دید، با این تفاوت که پرچم عربستان سعودی بزرگ‌تر است. این تحلیل‌گر می‌افزاید بحرین شاهد بیش‌ترین تعداد دست‌گیری و کشته‌ها در مقایسه با جمیعت کوچک خود بوده است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif آیا «تابستان اروپایی»‌ بعد از «بهار عرب» در راه است؟
برخورد پلیس شهر بارسلونا با تظاهرات آرام مردم این شهر در روز جمعه، بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت. این برخورد خشن، موجی از اعتراضات را در دیگر نقاط اسپانیا در پی داشت؛ هزاران نفر در میدان پروتو دل‌سول شهر مادرید گردهم آمده‌اند و ضمن بیان این‌که «بارسلونا تنها نیست»، شاخه‌های گل را در دستان خود گرفتند و از آن به عنوان «سلاح» خود یاد کردند. دیلی‌بیست در این رابطه نوشت از پانزده می (۲۵ اردیبهشت)  معترضان اسپانیایی از همه گروه‌های سنی و تفکرات سیاسی برای اعتراض به نرخ ۲۱ درصدی بیکاری، رکود اقتصادی و ساز و کارهای سیاسی این کشور دست به تظاهرات زده‌اند. به نوشته این وب‌سایت وابسته به نشریه نیوزویک،  معترضان اعتقادی به انتخابات در اسپانیا ندارند چرا که نظام انتخاباتی این کشور به نفع «این و آن» و نه مردم تدوین شده است. یک وکیل به دیلی‌بیست گفت این تجمع در این میدان،‌دموکراسی است نه این‌که هر چهار سال به پای صندوق رای بروند و هر حزبی نوبتی رای بیاورد

باربی لاتزی نادئو، خبرنگار، در این رابطه می‌نویسد مقامات جنوب اروپایی نگران‌اند که تظاهرات اسپانیا، نسخه اروپایی قیام اعراب باشد. یونان با تجمع ۲۰هزار نفری از روز پنج‌شنبه، شاهد اوج‌گیری اعتراضات بود. وضعیت ایتالیا هم این کشور را به یکی از احتمالات اعتراضات بعدی تبدیل کرده است. مردم اسپانیا در محل تجمعات خود بنرهایی را در دست گرفته‌اند که بر روی آن نوشته «این انقلاب ماست» و مردم در آتن نیز این نوشته را در دست خود گرفته‌اند «این، میدان تحریر ماست.»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif انقلاب دوم مصر: مصر ۲.۰
محمد الدهشان در یادداشتی در وب‌سایت نشریه فارن‌پالسی با اشاره به تظاهرات پراکنده اخیر مردم مصر در نقاط مختلف این کشور، از شورای ارتش مصر که اکنون اداره این کشور را بر عهده دارد، انتقاد کرده است. به عقیده آقای الدهشان، عملکرد شورای ارتش با انتقاد مواجه بوده و رضایت مردم را کسب نکرده است: «ارتش بار اول درست پیام را دریافت نکرد، مردم به خیابان‌ها آمدند. دوباره.» آقای الدهشان به نقل از یک طنزپرداز مصری نیز می‌نویسد «رابطه مردم مصر با ارتش، مانند رابطه زن و شوهری است که زن می‌داند همسر دارد خیانت می‌کند، اما بخاطر بچه‌ها چیزی نمی‌گوید.»
به نوشته المصری الیوم، روز جمعه ده‌ها هزار نفر در میدان تحریر گردهم آمدند و خواستار محاکمه مفسدین (اقتصادی) و پایان بخشیدن به فساد و ناکارآمدی باقی‌مانده از دوران حسنی مبارک شدند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif تهدیدات جدی برای اسرائیل: نتانیاهو خودش اسرائیل را محو خواهد کرد
فرید زکریا، از تحلیل‌گران آمریکایی برجسته، در واشنگتن‌پست نوشت نتانیاهو با اظهارات اخیرش تنها به دنبال فائق آمدن بر مشکلات داخلی خود در رژیم صهیونیستی شد و نشان داد که استراتژی‌اش، ایجاد موانع بر سر راه فلسطین و ایجاد سردرگمی برای جهان است. زکریا تاکید کرده این اقدامات نه آینده‌ای برای نتانیاهو دارد و نه برای اسرائیل.

موسسه استرتفور نیز در تحلیل هفتگی خود با اشاره به لفاظی‌های اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا در رابطه با ایران نوشت بهتر است اسرائیل نگران بهار اعراب باشد که ماهیت آن نیز همانند تهدیدی است که ایران برای اسرائیل دارد. این موسسه در رابطه با بیداری اسلامی افزود تحولات اخیر منطقه باعث شده تا رژیم صهیونیستی، حامیان عرب خود در منطقه را از دست دهد و با تهدیدات جدی بسیاری مواجه شود.

جفری گولدبرگ نیز در بلومبرگ با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نوشت عملکرد نتانیاهو حاکی از این است که خود وی باعث محو شدن این رژیم خواهد شد. آقای گولدبرگ افزوده ظاهرا نتانیاهو متوجه واقعیات نیست و فلسطینیان برای به چالش کشیدن اسرائیل تنها باید صبر کنند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif فلسطینیان باز هم اسرائیل را می‌لرزانند
گروه‌های سیاسی فلسطین و همیاران مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند روز پنجم ژوئن ( چهارده خرداد) تظاهرات گسترده‌ای را تدارک دیده‌اند تا «به اسرائیل پیامی قاطع بفرستند که فسطینیان تصمیمی قاطع گرفته‌اند تا به مرزهای ۱۹۴۸ بازگردند». روز اعلام شده برای این تظاهرات، پنجاه و چهارمین سال‌گرد جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی است. حماس، فتح، حزب‌الله و دیگر گروه‌های فلسطینی در زمره برگزار کنندگان این تظاهرات هستند که از لبنان تا مرزهای سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif ادامه بن‌بست در لیبی بحران‌زده
جنگنده‌های ناتو، دو مخفی‌گاه معمر قذافی در پایتخت لیبی را مورد هدف خود قرار دادند. همزمان با این واقعه، شورای شورشیان نیز اعلام کرد بدلیل خلف وعده کشورهای غربی در پرداخت کمک‌ها، با مشکل مالی مواجه شده‌اند.
در عین حال بیش از ۲۰۰ افسر ارتش لیبی نیز به تونس پناهنده شده‌اند.
گزارش‌های رسیده از لیبی حاکی از این است که بحران جاری در این کشور، هر روز عمیق‌تر می‌شود. این بحران را می‌توان از تغییر دستور کار مداوم کشورهای غربی برای حمله به لیبی و اظهارات گاه متناقض آنان نیز درک کرد. بیش از صدها کشته، نتیجه دخالت بی‌حاصل ناتو در لیبی بوده است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif مبارک برای یکی از اتهامات‌اش جریمه شد
یک قاضی مصری، حسنی مبارک و دو مقام سابق مصر را به اتهام اخلال در شبکه مخابراتی این کشور به هنگام اعتراضات مردمی، به ۹۰ میلیون دلار جریمه نقدی محکوم کرد. در طول اعتراضات مردم مصر، ارتباط تلفن‌های همراه و اینترنت به طور کامل قطع بود. اتهامات دیگر آقای مبارک هم‌چون فساد مالی نیز ظاهرا در حال رسیدگی است.