• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/02/29
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/16

تردیدها درباره سخنرانی اوباما / گزارش روز شانزدهم

امروز، پنج‌شنبه قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با سیاست این کشور در خاورمیانه سخن بگوید. تحلیل‌گران، این سخنرانی را اشتباه و آن را خلاف واقعیت‌های منطقه می‌دانند. در کنار اخبار خاورمیانه در روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰،‌ نگاهی خواهیم داشت به نظرات تحلیل‌گران برجسته در رابطه با سخنرانی امروز اوباما:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif انتقادات به سخنرانی پیش‌روی اوباما

ریچارد هاس:
به ما چه ربطی دارد؟
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است امروز، پنج‌شنبه طی یک سخنرانی به تبیین سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه و به‌ویژه تحولات اخیر این منطقه بپردازد. شایعات در مورد این سخنرانی و هم‌چنین محتوای احتمالی آن، انتقادات بسیاری را تا به امروز داشته است. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در برنامه روز چهارشنه صبحانه خبری «مورنینگ جو» شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: منطق ایراد این سخنرانی را نمی‌فهمم؛ چراکه به ما [آمریکایی‌ها] کمکی نخواهد کرد. هاس در ادامه با اشاره به وضعیت لیبی و بحرین گفت: اوباما چه می‌خواهد بگوید؟ مصر هم آن‌طور که ما می‌خواهیم شاید پیش نرود، آن‌گاه جهان حرف‌هایی را از آمریکا خواهند شنید که بعدها خلاف آن را ببینند و به نفوذ نداشتن آمریکا پی‌ببرند.

هاس با تأکید مجدد بر این‌که «آمریکا در حال حاضر نفوذی در منطقه ندارد» افزود: چرا خودمان را داخل کنیم؟ آیا می‌خواهد از مذاکرات صلح بگوید؟ فایده‌ای ندارد. به عقیده هاس، اوباما باید در این سخنرانی به‌دنبال این باشد که «آمریکا چگونه ضعیف جلوه نکند.» آقای هاس معتقد است که وقایع منطقه نشان داده آمریکا فاقد اثرگذاری لازم بر خاورمیانه است.

تحلیل‌گر مؤسسه بروکینگز: اوباما باید عذرخواهی کند
در عین حال، شادی حمید از تحلیل‌گران برجسته مؤسسه بروکینگز در قطر نیز در مقاله‌ای برای نشریه اسلیت، از اوباما خواسته تا در سخنرانی خود «بابت تاریخ اسف‌بار آمریکا در منطقه، جداً و عمیقاً از اعراب و مردم منطقه عذرخواهی کند.» وی افزود: شاید این عذرخواهی، بخشی از حیثیت آمریکا را بازگرداند؛ چراکه مردم منطقه به خوبی از حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌هایی که امروز با آن می‌جنگند، آگاه هستند.

سایت شورای روابط خارجی آمریکا: اعتبار خود را از دست داده‌ایم
دبورا جیمز نیز در سایت شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: ضعف آمریکا در حل مشکلات خاورمیانه و اتخاذ مواضع متناقض باعث شده آمریکا اعتبار و نفوذ خود را در خاورمیانه از دست بدهد. وی در این رابطه به نظرسنجی جدید مؤسسه پیو در رابطه با چهره آمریکا در جهان اسلام اشاره می‌کند که روند کلی آن از کاهش نفوذ، اعتبار و محبوبیت آمریکا در منطقه دارد. پیش از این، آقای اوباما در سال ۲۰۰۹ در قاهره نیز خطاب به جهان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت که گرچه به عقیده نیویورک‌تایمز موقتاً چراغی را برای آمریکا روشن کرد، اما بعدها با شکست مواجه شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بزرگ‌ترین فاجعه برای رژیم صهیونیستی را روز نکبت امسال آشکار کرد
الیوت آبرامز در وب‌سایت نشریه ویکلی‌استاندارد، همزمانی روز نکبت اخیر با بیداری اسلامی و همچنین وحدت نیروهای فلسطینی را از جمله دلایل متمایز بودن روز نکبت سال ۲۰۱۱ می‌داند که «خواست واقعی فلسطینیان را نشان داد.» به عقیده آبرامز، فاجعه برای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان‌اش، آشکار شدن خواست مردم منطقه و به‌ویژه فلسطینیان بود؛ چراکه آنان نشان دادند از اساس با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. وی تأکید کرد که قبول نداشتن موجودیت رژیم صهیونیستی، حتی بعد از سال‌ها تلاش و مذاکره، بزرگ‌ترین فاجعه است که فلسطینیان نسل‌های بعدی نیز خواستار آن خواهند بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عربستان سعودی با پول به دنبال مهار انقلاب است
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشت که عربستان سعودی با پول و زور به دنبال مهار ناآرامی در کشور خود است. بلومبرگ، آخرین رقم خرج شده از سوی ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان برای آرام کردن اوضاع این کشور را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد که این مبلغ در بخش مسکن هزینه شده است. بلومبرگ در ادامه، دستگیری ۱۶۰ تن در عربستان سعودی و همچنین اعزام نیرو به بحرین را از جمله اقدامات ملک‌عبدالله برای آرام کردن اوضاع دانست که به عقیده وی بعید است فایده‌ای داشته باشد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif فرار مردم لیبی به تونس
جنایات معمر قذافی علیه مردم لیبی ادامه دارد. شدت حمله به مناطق غربی این کشور به حدی بوده که بسیاری با عبور از مرز، به تونس گریخته‌اند. در عین حال، اخبار جسته و گریخته‌ای از فرار همسر و دختر قذافی به تونس منتشر شده است. در آخرین ساعات روز چهارشنبه، وزارت کشور تونس این خبر را رد کرد. چهار روزنامه‌نگار خارجی نیز که در بازداشت دولت لیبی بودند‌، به یک هتل منتقل شدند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif رد شایعه عفو مبارک
شورای نظامی حکومت مصر، گزارش رسانه‌ها از عفو حسنی مبارک را رد کرد. شایعه عفو دیکتاتور سابق مصر با موج محکومیت فعالان سیاسی این کشور و اعتراضات مردم مواجه شد. روز سه‌شنبه اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که حسنی مبارک در صورت عذرخواهی از مردم مصر بابت اشتباهات‌اش و تحویل اموال خود، بخشیده خواهد شد. روز چهارشنبه، تنی چند از مشاورین آقای مبارک در زمان ریاست‌جمهوری وی نیز مورد بازجویی قرار گرفتند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ناامیدی رسمی شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس از یمن
ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای حل بحران یمن به این کشور سفر کرده بودند، این کشور را بدون حصول توافقی ترک کردند. شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال این بود که میان علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن و اپوزوسیون تفاهمی برای تغییر قدرت صلح‌آمیز در این کشور به‌دست آورد. پیش از این، آقای صالح از امضای این توافق‌نامه سر باز زده بود. مردم یمن، این تفاهم‌نامه را سیاسی و به ضرر خود می‌دانستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عراق: علیه آمریکا تظاهرات خواهیم کرد
سعدون الدلیمی، یکی از اعضای کمیته هماهنگی قبایل عراق اعلام کرد: رهبران قبایل عراق در همکاری با حزب صدر، در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق در زمان مقرر، به تظاهرات علیه آنان خواهند پرداخت. منابع امنیتی عراق می‌گویند که در صورت عدم حضور آمریکایی‌ها، عمده مناطق این کشور امن خواهد بود. الدلیمی تأکید کرد که دیگر نیازی به حضور آمریکایی‌ها نیست.