• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/02/25
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/12

دلایل استعفای نماینده اوباما در خاورمیانه / گزارش روز دوازدهم

نگاهی به اخبار خارومیانه در روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

رسانه‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که استعفای نماینده اوباما در امور خاورمیانه، نشانه روشن شکست دولت آمریکا در مذاکرات موسوم به صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است. البته نگاهی به وقایع اخیر منطقه و ثمرات بیداری اسلامی، یا حضور مردم در میدان تحریر مصر نیز می‌تواند مؤید این شکست باشد که منجر به «آماده‌باش کامل» نیروهای صهیونیستی در آستانه روز نکبت، روز تشکیل این رژیم، گردیده است. اخبار روز شنبه خاورمیانه به شرح زیر است:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اذعان آمریکایی‌ها به شکست در خاورمیانه
الیوت آبرامز از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است که استعفای جرج میچل، نماینده اوباما در خاورمیانه، پس از دو سال فعالیت حاکی از عدم موفقیت سیاست‌های آمریکا در این منطقه دارد. آبرامز مشاوره‌های میچل به اوباما را «فاجعه‌آمیز» خوانده که دل‌سردی طرفین را در پی داشته است؛ چراکه عملاً پیشنهادات وی امکان‌پذیر نبوده است. رابرت دنینو، دیگر عضو این نهاد مشورتی دولت آمریکا هم تأکید کرده که استعفای میچل، تأییدی بر شکست اوباما برای صلح اسرائیل و فلسطین تا شهریور ماه است. استعفای جرج میچل در حالی خبری شد که اوباما هفته آینده قرار است یک سخنرانی دیگر در رابطه با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه انجام دهد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر می‌کند و ملک‌عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با اوباما دیدار نماید.

دانیل استون، خبرنگار نیوزویک نیز در دیلی‌بیست با اشاره به این وقایع و با استناد به منبع آگاه خود نوشت: «آقای میچل به شدت از علاقه دولت آمریکا و سیاست غیرقابل تغییر آن برای حمایت از اسرائیل سرخورده شده بود.» بنابراین گزارش، «اگر میچل می‌دانست که در این وضعیت حساس خاورمیانه و جهان، می‌تواند موفق باشد، قطعاً استعفا نمی‌داد.» استون اشاره می‌کند که بعید است تا دور بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا، شاهد تلاشی از سوی آمریکا در رابطه با مسئله فلسطین باشیم.

در همین حال، شادی حمید از نویسندگان مجله فارن‌افرز و تحلیل‌گران مؤسسه بروکینگز نیز نوشت: شاید آمریکا بتواند خیلی بهتر از این در قبال وقایع منطقه عمل کند. به عقیده حمید، شکست دولت اوباما در مسئله فلسطین بیش از آن‌که به دلیل کم‌کاری باشد، ناشی از نداشتن تحلیل است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif هراس رژیم صهیونیست از روز نکبت
هاآرتص نوشت: رژیم صهیونیستی، تدابیر امنیتی شدیدی را در پی فراخوان و تحرکات نیروهای مسلمان برای محکومیت اقدامات این رژیم و حمایت از فلسطینیان اتخاذ کرده است. الجزیره گزارش کرد که ده‌ها فلسطینی نیز به وسیله نیروهای امنیتی اسرائیل بازداشت شده‌اند و این نیروها در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. یک نوجوان نیز در تیراندازی مأموران صهیونیست در شرق بیت‌المقدس به شهادت رسید. در عین حال کاروان همیاری اعراب با فلسطین نیز قرار است با ۳۵ اتوبوس، از قاهره به سمت غزه حرکت کند. در این میان، میدان تحریر قاهره نیز کماکان صحنه حمایت مصری‌ها از مقاومت فلسطین است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تشییع‌ جنازه روحانیون کشته شده در لیبی
حاضران در مراسم تشیع جنازه 9 روحانی مسلمان کشته شده در حمله هوایی ناتو  در شرق لیبی گفتند: انتقام خون این روحانیون را خواهند گرفت. روایت دولت لیبی از بمباران محل اقامت این روحانیون با روایت یک روحانی‌ای که به هنگام بمباران در شهر نفتی البریقه بوده، متفاوت است. ناتو، حملات خود را برای آنچه که «تضعیف رژیم قذافی» می‌خواند، تشدید کرده است.

شنبه شب نیز گزارشی از بمباران یک پایگاه نظامی در نزدیکی محل اقامت معمر قذافی منتشر شد. همزمان، رئیس‌جمهور فرانسه با محمود جبرئیل، مسئول روابط خارجی شورای انتقالی لیبی دیدار کرد. این دیدار، پس از دیدارهای جبرئیل در واشنگتن صورت گرفت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif پافشاری یمنی‌ها بر مطالبات خود
مقامات امنیتی یمن مدعی شده‌اند که شش سرباز این کشور کشته و هفت تن از آنان در جریان اعتراضات مردمی کشته شده‌اند. در عین حال پانزده معترض نیز در جریان درگیری‌ها در شعر تعز دستگیر شده‌اند. روز شنبه، یمن کماکان در التهاب و تنش اعتراضات گسترده برای برکناری علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن بوده که اکنون سه ماه است با سرکوب شدید معترضان، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کرده و حاضر به ترک قدرت نشده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سرکوب‌های در حال گسترش در بحرین
ادامه مستند افشاگرانه الجزیره از سرکوب معترضان در بحرین، حاکی از این است که سرکوب تنها به خیابان‌ها محدود نبوده و بلکه به بخش خصوصی بحرین نیز کشیده شده است. بنابراین گزارش، بالغ بر دو هزار شاغل در بخش خصوصی کشور یک میلیون نفری بحرین به دلیل نقش داشتن در اعتراضات یا از کار برکنار شده یا به حالت تعلیق درآمده‌اند. الجزیره سرکوب‌ها در بحرین را «در حال گسترش» خوانده است. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز گزارش داد: نیروهای امنیتی بحرین از شوک الکتریکی برای شکنجه معترضان بحرینی استفاده می‌کنند و در مواردی، مردان را در مقابل زنان شکنجه می‌نمایند. به نوشته این روزنامه دست‌کم چهار تن در بازداشت نیروهای بحرینی جان داده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تحصن در تونس
معترضان تونسی در محل بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در تونس تحصن کرده و مانع از خروج کارکنان آن از این پالایشگاه و دفاتر آن شده‌اند.