• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/02/19
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/6

مسیحی، مسلمان، دست در دست هم / گزارش روز ششم

نگاهی به خاورمیانه در روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

همزمان با تظاهرات مردم در مراکش و هم‌چنین تشکیل کابینه جدید در کویت، مصر شاهد درگیری خونینی بود که در مورد آن اما و اگرهایی مطرح شده است. نگاهی داریم به اخبار روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در مصر، لیبی، بحرین، تونس، مراکش و کویت:


https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نتیجه دخالت غرب در لیبی: سخت‌تر شدن زندگی مردم
درحالی که دولت‌های غربی اعلام کرده‌اند قصد دارند مردم لیبی را از جنایات معمر قذافی نجات دهند و از آن‌ها محافظت کنند، گزارشات رسانه‌ها «سخت‌تر شدن اوضاع زندگی» برای مردم لیبی را روایت می‌کنند. کمبود مایحتاج اولیه، فروشگاه‌های بسته و صف‌های طویل ایستگاه‌های سوخت‌گیری نتیجه بیش از دو ماه درگیری میان حامیان حاکم لیبی، شورشیان و بمباران ناتو است. بدترین اوضاع لیبی در بندر مصراته است که با انفجار منبع سوخت اصلی این شهر،‌ احتمال بروز بحران انسانی در این شهر افزایش پیدا کرده است. دولت‌های غربی گرچه مدعی هستند اولویت‌های بشردوستانه باعث شده تا آن‌ها در لیبی مداخله کنند، اما صاحب‌نظران معتقدند نفت لیبی دلیل اصلی دخالت غرب در این کشور است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سه کشته در یمن
نیروهای امنیتی یمن با حمایت یگان‌های ارتش این کشور بر معترضان دیکتاتوری علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور آتش گشودند و سه نفر را کشتند. ده‌ها هزاران نفر از معترضان در بسیاری از شهرهای یمن گردهم آمدند و اعتراضات سه‌ماهه گذشته برای خروج آقای صالح از قدرت را ادامه دادند. یک کشته در شهر حدیدا و دو کشته در شعر تعیز، نتیجه سرکوب مردم بوسیله «گارد ریاست‌جمهوری» بود. در عین حال خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده نیروهای اپوزوسیون یمن اعلام کرده‌اند که شاید از حمایت از طرح صلح شورای همکاری کشورهای خلیج فارس منصرف شوند. پیش از این آقای صالح با این طرح برای واگذاری قدرت ظرف سی روز موافقت کرده بود اما ۴۸ ساعت قبل از امضای آن، مخالفت خود را اعلام کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عقب‌نشینی بحرین تحت اشغال
ارائه زمان‌بندی برای پایان قانون حکومت نظامی‌گونه بحرین از سوی پادشاه این کشور با مخالفت معترضان روبرو شد. اعلام لغو مقررات اضطراری از ده خرداد ماه،‌ تنها ساعاتی پس از شروع محاکمه غیرعلنی تنی چند از مردم بحرین به اتهام براندازی رخ داد. رسانه‌های غربی بر این عقیده‌اند که این اقدام نه برای تمکین به خواست مردم، بلکه در راستای تلاش گسترده بحرین برای احیای آبرو بین‌المللی خود و همچنین احیای اقتصاد خود است. بحرین در سال‌های اخیر با هزینه پول‌های هنگفت به دنبال جلب شرکت‌های خارجی و برگزاری رویدادهایی همچون مسابقات اتومبیل‌رانی موسوم به «فرمول یک» بوده است که با بروز بیداری اسلامی در این کشور در اعتراض به حکومت این کشور، با وقفه مواجه شد. دولت بحرین اعلام کرده که اعتراضات، ضربه شدیدی به اقتصاد بحرین وارد کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مقررات منع آمد و شد در تونس
در پی اعتراضات مردم تونس به دولت موقت تونس به دلیل انحراف از آرمان‌های قیام مردم این کشور، دولت تونس منع مقررات رفت و آمد برقرار کرد. این حکومت نظامی از ساعت نه شب تا پنج صبح برقرار بود.
معترضان مراکشی خواهان اصلاحات شدند
هزاران معترض در خیابان‌های مراکش خواهان اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شدند. به نوشته رویترز، این تظاهرات از باب‌دوکالا آغاز و تا بعد از کافه‌ای که هفته گذشته منفجر شد و ۱۷ کشته بر جای گذاشت، ادامه داشت. دولت مراکش اعلام کرد که حدود سه‌هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند اما گزارش رسانه‌ها از حضور دست‌کم هشت‌هزار معترض خبر می‌دهد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تحرکات مشکوک در مصر
گزارش‌ها حاکی از این است که مصر در روز یک‌شنبه شاهد درگیری قومی بوده که به موجب آن میان صدها مسیحی و مسلمان در مرکز شهر قاهره درگیری شد و یک کلیسا و ساختمان متعلق به مسیحیان به آتش کشیده شد. دوازده کشته و بیش از دویست زخمی، نتیجه این درگیری‌ها بوده است. این درگیری را می‌توان صحنه‌ای نادر در مصر دانست. خبرنگار بی‌بی‌سی در گفت‌وگو با بخش خبری این شبکه گفت: ابهاماتی در مورد دلیل این درگیری وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند مسلمانان را عوامل رژیم سابق مبارک و یا عوامل ارتش تحریک کرده‌اند و معلوم نیست که دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. خبرنگار سی‌ان‌ان در عین حال ساعاتی بعد از انتشار این گزارش از تظاهرات مسلمانان و به‌ویژه زنان محجبه خبر داد که فریاد می‌زدند «مسیحی، مسلمان، دست در دست هم». اعتراضات گسترده مردم مصر که به سقوط نامبارک مصر منجر شد، صحنه هم‌یاری و مبارزه تمامی مصری‌ها اعم از مسلمانان و مسیحیان بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif کابینه جدید در کویت
امیر شیخ صباح آل‌احمد آل‌جابر آل‌صباح کابینه جدید کویت را پس از استعفای کابینه قبلی این کشور در ماه گذشته پذیرفت. چهار عضو خانواده امیر کویت، مسئولیت وزارت‌خانه‌های دفاع، امور خارجه، کشور و مسکن و توسعه را بر عهده گرفته‌اند. وزیر سابق ارتباطات، محمد ال‌بواسیری نیز جایگزین شیخ احمد آل‌عبدالله آل‌صباح، از نزدیکان خانواده امیر کویت، در وزارت نفت شد. دولت‌های منطقه برای جلوگیری از خروش و اوج‌گیری بیداری در اسلام، دست به تغییر و تحول در نحوه حکومت و رفتار خود زده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ابراز آمادگی ایران برای همکاری دفاعی با همسایگان
سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران آماده همکاری‌های امنیتی - دفاعی با همسایگان خود است. به گفته وی، عراق نسبت به تشکیل یک نظام امنیتی مشترک با ایران ابراز علاقه کرده است. سردار وحیدی تأکید کرد با توجه به این‌که جنگ علیه تروریسم و دستگیری سرکرده گروه القاعده، اسامه بن‌لادن بهانه حضور آن‌ها در این منطقه بوده است، آنان باید از منطقه خارج شوند؛ به‌ویژه آن‌که دولت‌های منطقه آن‌ها را نمی‌خواهند. سردار وحیدی افزود: غرب در مبارزه علیه تروریسم نیز شکست خورده و باید منطقه را ترک کند.