• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/02/12
گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی

ایران دست بالا را در منطقه دارد / گزارش روز اول

نگاهی به خاورمیانه در روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

صفحه دیگران قصد دارد تا به بهانه راه‌اندازی صفحه‌ی ویژه‌ی «بیداری اسلامی»، گزارش‌های روزانه‌ای را از روند تحولات در خاورمیانه و بیداری اسلامی مردم منطقه در اختیار کاربران و مخاطبین قرار دهد. در گزارش یکشنبه‌ی خاورمیانه، اخبار و واکنش‌هایی از کشته شدن سیف‌العرب قذافی، فرزند حاکم لیبی، امتناع رئیس‌جمهور یمن از امضای توافق‌نامه با مخالفان و اظهار نظر رئیس شورای روابط خارجی آمریکا درباره وضعیت آمریکا در خاورمیانه از نظر شما می‌گذرد:


https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ایران دست بالا را در منطقه دارد
فرید زکریا، از تحلیل‌گران مطرح آمریکایی در مجله تایم نوشته ملت‌های عرب به دنبال استقلال خود هستند و آمریکا دیگر قدرت منطقه نیست. زکریا، آشتی گروه‌های فلسطینی و برقرار رابطه دیپلماتیک میان ایران و مصر را از نشانه‌های خاورمیانه جدید دانسته که «آمریکا نه می‌تواند آن را تغییر دهد و نباید برای تغییر آن تلاش کند، چرا که این جهان عرب جدید است.» آقای زکریا در ادامه گفته پیش از این،‌آمریکا رابطه خوبی با ترکیه، ایران زمان پهلوی، مصر و عربستان سعودی داشته است که نیروهای آمریکا در منطقه بوده‌اند اما اکنون روابط آمریکا با این کشورها به شدت دچار مشکل است و همان‌طور که رابطه با ایران و مصر و ترکیه دچار تلاطم شده، دیگر روابط نیز دوامی نخواهد داشت. پیش از این، ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود آمریکا در خاورمیانه طوفانی ضعیف شده و «ایران دست بالا را در منطقه دارد.»
وی که مشاور وزیر امور خارجه در زمان بوش پسر و از دستیاران بوش پدر در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بوده است، تأکید کرد که توانایی آمریکا مانند گذشته نیست و این کشور قادر نخواهد بود تا خاورمیانه را به دل‌خواه خود تغییر دهد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif واکنش اسرائیل به آشتی حماس و فتح
در پی توافق وحدت گروه‌های رفح و حماس در فلسطین، رژیم صهیونیستی از  انتقال حدود ۸۹ میلیون دلار به فلسطین ممانعت کرده و اظهار داشت: باید ثابت شود که خزانه رفح و حماس «یکسان نباشد» در عین حال نیروهای رژیم صهیونیستی از ورود نماینده محمود عباس به غزه برای ادامه مذاکرات وحدت با حماس ممانعت به عمل آورده‌اند. نماینده محمود عباس قرار است از مرز رفح به غزه برود.
دولت مصر نیز اعلام کرده قصد دارد مرز خود با غزه را «به‌صورت دائمی» باز کند تا زندگی برای فلسطینیان تحت حصر رژیم صهیونیستی آسان شود.همزمان با این تحولات، خالد مشعل از رهبران حماس نیز به مصر سفر کرده است. مصر، محل امضای قرارداد وحدت گروه‌های فلسطینی در هفته آینده خواهد بود. شخصیت‌های فلسطینی از جمله احمد بهار، نایب‌رئیس مجلس فلسطین گفتند که نباید گذاشت که اسرائیل مانع وحدت فلسطینیان شود و باید به تهدیدهای آنان نیز بی‌اعتنا بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اسرائیل می‌ترسد
روزنامه لبنانی النهار نوشت: اسرائیل از تغییرات خاورمیانه «می‌ترسد» این روزنامه دلایل این هراس را بازگشایی گذرگاه رفح و آشتی نیروهای فلسطینی عنوان کرد. به عقیده النهار، تحولات خاورمیانه موجب افزایش توجه به مسئله فلسطین و حمایت بیش از پیش از مردم فلسطین خواهد شد.
روزنامه استرالیایی "The Australian" نیز نوشت: اسرائیل مطمئن نیست که آینده خاورمیانه چگونه برای وی رقم خواهد خورد و نمی‌داند که چه کند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif هشدار سرلشگر فیروزآبادی
سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر این‌که «عربستان سعودی طرف دعوای ما نیست» به حضور نیروهای این کشور در جریان اعتراضات مردم بحرین علیه حاکمان خود اشاره کرد و گفت این اقدامات، امنیت عربستان را تهدید خواهد کرد و هیچ توفیقی نخواهد داشت.