• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1374/07/23

دیدار فضلا و طلاب‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ استان‌ مازندران با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، شب‌ گذشته‌ در دیدار علما، ائمه‌ جماعات‌، فضلا و طلاب‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ سراسر استان‌ مازندران‌ با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ از اعلای‌ کلمه‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ وظیفه‌ اساسی‌ روحانیت‌ یاد کردند و ضرورت‌ مشارکت‌ و همکاری‌ مردم‌ در سازندگی‌ کشور و نیز نقش‌ روحانیون‌ در این‌ زمینه‌ را مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار به‌ سابقه‌ مجاهدتهای‌ علما و روحانیون‌ استان‌ مازندران‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: در دوران‌ مختلف‌ تا امروز، روحانیت‌ مازندران‌، مجاهدتها و تلاشهای‌ زیادی‌ را به‌ انجام‌ رساندند و در این‌ راه‌ سختیهایی‌ را نیز متحمل‌ شدند، اما در عین‌ حال‌ این‌ استان‌، تأمین‌کننده‌ نیاز مردم‌ به‌ عالم‌، مرجع‌، فاضل‌، محقق‌ و مؤلف‌ می‌باشد. بسیاری‌ از چهره‌های‌ منور علمی‌ و تاریخی‌ مازندران‌ برای‌ همگان‌ معروف‌ و مشهورند و این‌ استان‌ از جهت‌ علمی‌ و معنوی‌ هیچ‌ کمبودی‌ ندارد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضمن‌ برشمردن‌ ویژگیهای‌ بارز روحانیت‌ در برقراری‌ ارتباط صمیمانه‌ با مردم‌ فرمودند: روحانیت‌ اسلام‌ در سالهای‌ 1341 تا 1357 پیشتاز مبارزات‌ علیه‌ رژیم‌ ستم‌‌شاهی‌ بود و با تحمل‌ مشکلات‌ و محرومیتها، پیام‌ مبارزه‌ و نهضت‌ را به‌ اعماق‌ این‌ کشور منتقل‌ می‌کرد و با آحاد مردم‌، صمیمانه‌ترین‌ ارتباط را به‌ وجود می‌آورد و این‌ در حالی‌ بود که‌ هیچ‌ تشکیلات‌ حزبی‌ و گروه‌ فعال‌ سیاسی‌، توان‌ انجام‌ چنین‌ کاری‌ را نداشت‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بیان‌ رسالت‌ امروز روحانیت‌ فرمودند: وظیفه‌ ملبسین‌ به‌ علم‌ دین‌ در همه‌ حال‌، اعلای‌ کلمه‌ اسلام‌ است‌، اما اکنون‌ این‌ سؤال‌ مطرح‌ است‌ که‌ رسالت‌ امروز روحانیت‌ در ایران‌ بزرگ‌ و مقتدر که‌ احکام‌ دین‌ در آن‌ ملاک‌ عمل‌ است‌، چیست‌؟ ایران‌ از نظر جغرافیای‌ سیاسی‌ و سوق‌‌الجیشی‌، موقعیت‌ ممتازی‌ را در جهان‌ دارد. این‌ سرزمین‌ پهناور و ثروتمند، با یک‌ ملت‌ بزرگ‌ و برخوردار از استعدادهای‌ درخشان‌، دارای‌ سابقه‌ کهن‌ تاریخی‌ و فرهنگ‌ غنی‌ و عمیق‌ و نیز عزتی‌ که‌ در هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ به‌ دست‌ آورد، اکنون‌ زیر پرچم‌ اسلام‌ و قرآن‌ زندگی‌ می‌کند و چشم‌ و چراغ‌ منطقه‌ و جهان‌ محسوب‌ می‌شود. بنابراین‌ باید دید که‌ روحانیت‌ اسلام‌ در شرایط نوین‌ ایران‌ و جهان‌، عهده‌دار چه‌ رسالتی‌ است‌؟ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ را پدیده‌ای‌ بسیار عظیم‌ و دارای‌ تأثیرات‌ پی‌‌د‌ر‌پی‌ و روزافزون‌ در سطح‌ جهان‌ دانستند و فرمودند: در پانزده‌ سال‌ قبل‌ و پیش‌ از آن‌‌که‌ انقلاب‌ ملت‌ ایران‌، نفوذ اسلامی‌ را در سطح‌ جهان‌ گسترش‌ دهد، هر کس‌ که‌ قصد داشت‌ در کشورهای‌ عربی‌ و اسلامی‌، پرچم‌ آزادگی‌ را به‌ دست‌ گیرد، باید به‌ سراغ‌ مرام‌ اشتراکی‌ و مارکسیستی‌ می‌رفت‌، اما امروز به‌ برکت‌ انقلاب‌ و قدرت‌ و عزت‌‌ اسلامی‌ در ایران‌، هر کس‌ که‌ پرچم‌ آزادگی‌ را در جهان‌ بلند می‌کند، دم‌ از اسلام‌خواهی‌ می‌زند و در قلب‌ اروپا کشور وجود دارد که‌ به‌ نام‌ اسلام‌ می‌جنگد و برای‌ آن‌ فداکاری‌ می‌کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در ادامه‌ سخنانشان‌، آنچه‌ را که‌ در شرایط امروز ایران‌ و جهان‌ از روحانیت‌ اسلام‌ انتظار می‌رود تبیین‌ کردند و فرمودند: معرفت‌ دینی‌ باید در بین‌ روحانیون‌ گسترش‌ و عمق‌ پیدا کند و طلاب‌ و فضلای‌ جوان‌، در کسب‌ علم‌ دین‌ با شدت‌ و جدیت‌ بکوشند، زیرا دیگر ممکن‌ نیست‌ که‌ بدون‌ مهارت‌ و تبحر در علم‌ دین‌، بتوان‌ وظایف‌ مهم‌ را به‌ انجام‌ رساند.
هر کس‌ باید با تحقق‌ و تأمل‌، انجام‌ کار بر روی‌ قرآن‌ و حدیث‌ و آثار برجسته‌ دینی‌، یک‌ گام‌ به‌ جلو بردارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ آگاهی‌ روحانیت‌ را از حوادث‌ و عوارض‌ ایران‌ و جهان‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: روحانیون‌ باید شیوه‌های‌ گوناگون‌ بیان‌ و تنظیم‌ و تدوین‌ را برای‌ انتقال‌ سخن‌ دین‌ خدا، متناسب‌ با مستمعین‌ مختلف‌ بیاموزند، در دنیای‌ امروز معارف‌ متعدد بشری‌ وجود دارد و دانشمندان‌ و متفکرین‌ در زمره‌ مخاطبان‌ علمای‌ دین‌ هستند، بنا‌بر‌این‌ پیام‌ دین‌ باید باید به‌ صورتی‌ برگزیده‌ و با اندیشه‌ای‌ خردمند و آگاه‌، منظم‌ و بیان‌ شود و لازمه‌ این‌ مهم‌، شناخت‌ دنیا و اطلاع‌ از پیشرفتها و معارف‌ آن‌ و نیز آگاهی‌ از شبهات‌ و اشکالاتی‌ است‌ که‌ در شکلهای‌ جدید مطرح‌ می‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضرورت‌ آشنا کردن‌ مردم‌ با مسائل‌ روز و تکالیف‌ لحظه‌ای‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ وظیفه‌ مهم‌ روحانیت‌ اسلام‌ بویژه‌ روحانیون‌ ساکن‌ شهرستانها یادآور شدند و فرمودند: هر لحظه‌، تکلیفی‌ دارد که‌ اگر انجام‌ نشود، لحظه‌ بعد تکلیف‌ دیگری‌ را ایجاب‌ می‌کند. مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ در هر لحظه‌ای‌ از این‌ تاریخ‌ پرماجرا و پرشتاب‌، تکلیفی‌ را بر عهده‌ داشته‌اند و این‌ روحانیت‌ اسلام‌ است‌ که‌ باید تکلیف‌ و وظیفه‌ را برای‌ مردم‌ روشن‌ و تبیین‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ برخوردار‌بودن‌ روحانیت‌ از شأن‌ اندیشه‌ و بیان‌ را خاطر‌نشان‌ کردند و فرمودند: متفکرین‌، فرزانگان‌، خردمندان‌ و روشنفکران‌، از شأن‌ فکر و اندیشه‌ برای‌ هدایت‌ مردم‌ برخوردارند، اما علمای‌ دین‌ علاوه‌ بر آن‌، شأن‌ دیگری‌ هم‌ دارند و آن‌ بهره‌‌گرفتن‌ از زبان‌ و بیان‌ برای‌ تنویر افکار مردم‌ است‌. امام‌ جمعه‌ در خطبه‌های‌ نماز سیاست‌ و مسائل‌ جهانی‌، بازسازی‌، گندم‌ کاری‌، اخلاق‌، آخرت‌ و مسائل‌ دیگر زندگی‌ را برای‌ ارشاد مردم‌ بیان‌ می‌کند و درست‌ هم‌ همین‌ است‌، زیرا استفاده‌ از بیان‌، جزو وظائف‌ روحانیت‌ محسوب‌ می‌شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ ترویج‌ مشارکت‌ مردم‌ در امر سازندگی‌ کشور و تهذیب‌ اخلاق‌ در آنان‌ را یادآور شدند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: دین‌داری‌ و تعبد مردم‌، عمومیت‌ پیدا کردن‌ تقوا در جامعه‌، خداترسی‌ و پرهیز از گناه‌ و مراقبت‌ از نفس‌، مسأله‌ مهمی‌ است‌ که‌ علمای‌ دین‌ باید نسبت‌ به‌ آن‌ اهتمام‌ ورزند. ایران‌ اسلامی‌، مملکت‌ امام‌ زمان‌‌(علیه‌ السلام‌)، اهل‌‌بیت‌ پیامبر‌(ص‌) و ائمه‌ معصومین‌(علیهم‌ السلام‌) است‌ و جنبه‌های‌ معنوی‌ و مادی‌ آن‌ باید برجسته‌ و بارز باشد. آبروی‌ اسلام‌ و قرآن‌ و اهل‌‌بیت‌ پیامبر(ص‌) در گرو سازندگی‌ است‌ و بر همین‌ اساس‌ مشارکت‌ مردم‌ در سازندگی‌، یک‌ فریضه‌ محسوب‌ می‌شود.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌، پیش‌ از سخنان‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، حجج‌ اسلام‌ والمسلمین‌ روحانی‌، نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در استان‌ مازندران‌، نور مفیدی‌، نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در گرگان‌ و دشت‌ و طبرسی‌، امام‌ جمعه‌ ساری‌، هر یک‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ مقدم‌ معظم‌له‌ را به‌ استان‌ مازندران‌ گرامی‌ داشتند و شور و شعف‌ آحاد مردم‌ این‌ خطه‌ را نشان‌ از پیوند عمیق‌ و مستحکم‌ امت‌ با ولایت‌ و رهبری‌ توصیف‌ کردند.