• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/09/18

بازدید رهبر معظم‌ انقلاب‌ از سد کرخه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  بعدازظهر روز چهارشنبه از قسمت‌های مختلف سد عظیم کرخه در شمال غربی اندیمشک بازدید کردند که در این بازدید، بی‌طرف -وزیر نیرو- و دست‌اندرکاران ساخت سد، توضیحات لازم را ارائه کردند.
در ابتدای بازدید رهبر معظم انقلاب از سد کرخه، وزیر نیرو گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته برای مدیریت منابع آب و ظرفیت‌سازی و همچنین میزان سرانه‌ی دسترسی به آب شیرین در جهان بیان کرد و گفت: وضعیت کشورهای مختلف جهان از لحاظ دسترسی به آب شیرین  به گونه‌ای اسـت که در سال‌های آینده کشورها بـا مـشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد، بنابراین مدیریت آب‌های زیرزمینی و مراقبت از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
بی‌طرف  همچنین با اشاره به توانایی بالای متخصصان داخلی در طراحی و ساخت سدهای بزرگ، آماری از رونـد سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور نیز ارائه کرد.
همچنین در ادامه، تصاویری از روند ساخت سد کارون ۳ به نمایش درآمد.
سد عظیم کرخه که بزرگ‌ترین سد کشـور از نوع سد خاکی با هسته‌ی رُسی است، به وسیله‌ی متخصصان داخلی روی رودخانه‌ی کرخه احداث شده و ارتفاع آن ۱۲۷ متر، طول تاج سد ۳۰۳۰ متر و عرض تاج سـد ۱۲ متر است.
در ساخت این سد ۱۳ میلیون متر مکعب خاک‌برداری، بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب خاکریزی و یک میلیون و ۳۴۷ هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام گرفته است.
سد کرخه علاوه بر کنترل سیلاب‌های مخرّب رودخانه‌ی کرخه، سالانه ۹۳۴ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی برق-آبی تـولـید و ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه را آبیاری می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بازدیدشان از سد کرخه و نیروگـاه آن، در مصاحبه‌ای، ساخت سد عظیم کـرخـه به دست متخصصان داخلی را بزرگ و بـسیار باارزش برشمردند و تصریح کردند: انجام چنین کار باعظمتی نشانگر همت و کارآمدی جوانان مؤمن، انقلابی و لایق کشور است و بار دیگر ثابت شد که با خودباوری می‌توان کارهـای بـزرگ انجام داد.
ایشان با اشاره به ساخت تنها ۱۳ سد قبل از انقلاب اسلامی و طراحی و ساخت ۷۲ سد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این توانایی داخلی را یک نعمت بزرگ برای کشور و ملت ایران دانستند و افزودند: از جمله‌ی این ۷۲ سد، سد کارون ۳ است که یک سد بـزرگ بتنی می‌باشد و ظرفیت و میزان تولید بـرق آن چندبرابر سد دز اسـت که شرکت‌های خارجی آن را قبل از انقلاب ساخته بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که به همت نیروی انسانی کارآمد و انقلابی کشــور، ایران اکنـون یکی از کشورهای دارای رتبه‌ی بالا در سدسازی است، خاطرنشان کردند: به‌رغم کارهای بزرگ و فراوان انجام‌گرفته، بخشی از عقب‌ماندگی‌های گذشته هنوز باقی است که جبران آن‌ها نیازمند کار بیشتر می‌باشد.