• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/07/08

دیدار معاون اول رئیس جمهور سوریه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار آقای عبدالحلیم خَدّام -معاون اول رئیس‌جمهور سوریه- و هیأت همراه، با اشاره به جایگاه ویژه‌ی همکاری‌های تهران-دمشق در سیاست خارجی ایران، بر لزوم استمرار این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تأکید کردند و افزودند: بنای این همکاری مستحکم در زمان مرحوم حافظ اسد پایه‌گذاری شد و اکنون نیز در زمان آقای بشار اسد به عنوان حافظ اسد جوان، این همکاری‌ها به صورت خوبی ادامه دارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به شرایط کنونی منطقه و به‌ویژه اوضاع فلسطین و عراق خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه‌ بسیار حائز اهمیت است.
ایشان بزرگ‌ترین خطر را برای عراق در شرایط کنونی، بروز درگیری‌های قومی و مذهبی دانستند و افزودند: باید گروه‌های عراقی و تمام کشورهای تأثیرگذار منطقه تلاش نمایند تا وحدت و یکپارچگی عراق حفظ شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به برخی اقدامات و ترور برخی شخصیت‌ها در داخل عراق -از جمله به شهادت رساندن آیت‌الله سید محمدباقر حکیم- نسبت به دستگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا سوءظن دارد، خاطرنشان کردند: شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم محور استقلال و یکپارچگی عراق و مظهر ضدیت مردم عراق با اشغالگری بود و این مسیر با حضور آقای عبدالعزیز حکیم ادامه خواهد یافت.
ایشان تهدید را یکی از ابزارهای دائمی آمریکا برای مرعوب کردن مسئولان و نخبگان کشورها به منظور پیشبرد اهداف خود برشمردند و تأکید کردند: کشورهای منطقه باید بدانند که تهدیدهای آمریکا در شرایط کنونی متوجه تمام کشورهای منطقه است و این کشورها می‌توانند با همکاری و هماهنگی نزدیک سیاست‌های آمریکا را ناکام بگذارند.
ایشان با ابراز امیدواری برای رهایی هرچه سریع‌تر مردم فلسطین و عراق از سلطه‌ی اشغالگران خاطرنشان کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آینده خوشبینانه است و رویدادها هم همواره این نظر را تأیید کرده است.
 
در این دیدار که آقای عارف -معاون اول رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای عبدالحلیم خَدّام با اشاره به روابط خوب ایران و سوریه، خواستار ارتقای بیش از پیش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها شد.
معاون اول رئیس‌جمهور سوریه همچنین با ارائه‌ی تحلیلی از اوضاع منطقه و به‌ویژه وضعیت سرزمین‌های اشغالی و عراق، حضور آمریکا را در عراق برای تمام منطقه خطرناک دانست و گفت هیأت حاکمه‌ی کنونی آمریکا که ایده‌ی جنگ تمدن‌ها را در دستور کار خود قرار داده، تلاش دارد تا به تعبیر خودشان نقشه‌ی خاورمیانه را تغییر دهد، اما همکاری کشورهای منطقه قطعاً می‌تواند مانع از تحقق این اهداف شود.
وی با تأکید بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی عراق، به اوضاع فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: به رغم تمام فشارهای آمریکا برای حل قضیه‌ی فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی، طرح‌های واشنگتن -از جمله قرارداد اسلو و نقشه‌ی راه- با شکست مواجه شده است.
آقای عبدالحلیم خدام تأکید کرد: در صورت همکاری کشورهای منطقه و موضع یکپارچه‌ی آنان در قضیه‌ی فلسطین، اسرائیل در تمام تلاش‌های خود با شکست روبه‌رو خواهد شد.