• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1380/12/06

دیدار رئیس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار رئیس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌ با ابراز خرسندی‌ از ایجاد صلح‌ و آرامش‌ در افغانستان‌ تأکید کردند: گروهها، اقوام‌ و قبایل‌ مختلف‌ افغان‌ باید با اعتماد به‌ یکدیگر و اتحاد و یکپارچگی‌، افغانستان‌ را به‌ سمت‌ ثبات‌ کامل‌، آرامش‌ عمیق‌ و پیشرفت‌ و سازندگی‌ به‌ پیش‌ برند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اسلام‌خواهی‌ و استقلال‌طلبی‌ را ذخائر واقعی‌ ملت‌ افغانستان‌ و از خصوصیات‌ کم‌ نظیر این‌ ملت‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: هر قدر "هویت‌ با صلابت‌ ملی‌ افغانستان‌" که‌ با عشق‌ به‌ دین‌ و مذهب‌ آمیخته‌ است‌، مستحکم‌تر شود، امکان‌ نفوذ بیگانگان‌ کمتر خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ انتظار طولانی‌ ملت‌ ایران‌ برای‌ مشاهده‌ آرامش‌ در افغانستان‌ افزودند: مقطع‌ کنونی‌، مرحله‌ای‌ بسیار مهم‌ در سرنوشت‌ ملت‌ افغان‌ است‌ و ما صمیمانه‌ امیدواریم‌ آینده‌ای‌ لبریز از آرامش‌، وحدت‌، ثبات‌ و پیشرفت‌ در انتظار ملت‌ همسایه‌ و برادر افغانستان‌ باشد.
ایشان‌، ایجاد امنیت‌ کامل‌ و بازسازی‌ افغانستان‌ را بسیار مهم‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ قتل‌ شماری‌ از دیپلماتهای‌ ایرانی‌ بدست‌ طالبان‌ و فجایع‌ ناشی‌ از قاچاق‌ مواد مخدر از افغانستان‌ تأکید کردند: اوضاع‌ همسایه‌ شرقی‌ ایران‌ از جهات‌ مختلف‌ برای‌ ملت‌ و دولت‌ ایران‌ اهمیت‌ فراوانی‌ دارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پاسخ‌ به‌ درخواست‌ آقای‌ کرزای‌ برای‌ حضور ایران‌ در بازسازی‌ افغانستان‌ افزودند: در بازسازی‌ این‌ کشور، همه‌ بخصوص‌ جهان‌ اسلام‌ باید حضوری‌ فعال‌ داشته‌ باشند. ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ تأکید کردند: دولت‌ افغانستان‌ نیز باید مراقب‌ باشد که‌ بازسازی‌ بهانه‌ نفوذ سیاسی‌ و فرهنگی‌ دیگران‌ نشود.
در این‌ دیدار، رئیس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌ با ابراز خرسندی‌ فراوان‌ از سفر به‌ ایران‌ تأکید کرد: صلح‌ و ثبات‌ کنونی‌ در افغانستان‌ از نتایج‌ مساعدتهای‌ بی‌دریغ‌ رهبر عالیقدر جمهوری‌ اسلامی‌ و ملت‌ و دولت‌ ایران‌ به‌ ملت‌ افغانستان‌ بوده‌ است‌. آقای‌ حامد کرزای‌ کمکهای‌ ایران‌ به‌ ملت‌ افغانستان‌ را در دوره‌ مقابله‌ با تهاجم‌ شوروی‌ سابق‌ و مقاومت‌ ملی‌ در برابر تروریزم‌ و اختناق‌ ناشی‌ از حکومت‌ طالبان‌، بسیار حیاتی‌ خواند و گفت‌: به‌ نمایندگی‌ از ملت‌ و اعضای‌ دولت‌ افغانستان‌ از مقام‌ معظم‌ رهبری‌، ملت‌ و دولت‌ ایران‌ کمال‌ تشکر را دارم‌ و تأکید می‌کنم‌ که‌ ما هیچگاه‌ این‌ کمکهای‌ بیدریغ‌ را فراموش‌ نخواهیم‌ کرد.
رئیس‌ دولت‌ موقت‌ افغانستان‌، پذیرایی‌ از میلیونها آواره‌ افغان‌ را در دو دهه‌ اخیر یکی‌ از نشانه‌های‌ برادری‌ و علائق‌ مشترک‌ دو ملت‌ در طول‌ تاریخ‌ خواند و افزود: آرزومندیم‌ که‌ این‌ مساعدتها، در این‌ دوره‌ حساس‌ از تاریخ‌ افغانستان‌ ادامه‌ یابد.
آقای‌ حامد کرزای‌ با تأکید بر اسلام‌خواهی‌ و استقلال‌طلبی‌ ملت‌ افغانستان‌ گفت‌ این‌ ویژگیها در حال‌ و آینده‌ افغانستان‌ نیز، سرنوشت‌ساز خواهد بود.
آقای‌ حامد کرزای‌ سفر به‌ ایران‌ را کاملا رضایتبخش‌ و مذاکرات‌ خود در تهران‌ را بسیار مفید برشمرد و گفت‌: ما برای‌ بازسازی‌ افغانستان‌ و احیای‌ زندگی‌ آرام‌ در این‌ کشور، نیازمند استمرار کمک‌ برادران‌ ایرانی‌ خود هستیم‌.