• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/04/19

تشکیل جلسه جمعی از مسئولان در حضور رهبر انقلاب در خصوص مسائل استان همدان

۵۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف برای اجرای طرح‌های مورد نیاز مردم همدان اختصاص یافت.
۱۰ نفر از وزیران، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس دفتر مناطق محروم، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس بنیاد مسکن، رئیس سازمان تربیت بدنی، استاندار همدان و مسئولان چندین دستگاه دیگر، دیشب در جلسه‌ای با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بررسی طرح‌های مختلفی پرداختند که به مناسبت سفر رهبر معظم انقلاب به استان همدان برای حل مشکلات مردم و رونق‌بخشیدن به روند توسعه‌ی این استان مصوب شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این جلسه اعلام کرد: ۲۰ میلیارد تومان از بودجه‌ی عمومی دولت در سه سال آینده، ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۶/۵ میلیارد تومان اعتبار از محل دفتر رهبر معظم انقلاب، ۴۵۰ میلیون تومان از بودجه‌ی مناطق محروم و حدود ۳ میلیارد تومان از دیگر منابع برای اجرای ۲۸۲ پروژه در نظر گرفته شده است.
آقای برادران شرکا  گفت: این طرح‌ها ظرف حداکثر ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید. ۴۳ درصد این طرح‌ها در بخش صنعت و معدن، ۴۲ درصد در بخش کشاورزی و ۱۵ درصد در بخش خدمات اجرا خواهد شد.
بخش قابل توجهی از اعتبارات پیش‌بینی‌شده از طریق آبرسانی، احداث راه‌های روستایی و ۱۹۰ زمین ورزشی روستایی، ایجاد ده‌ها خانه‌ی بهداشت و تشکیل مراکز بهداشتی، درمانی برای بهبود وضع مردم مناطق روستایی استان همدان هزینه خواهد شد.
به گفته‌ی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، احداث ۲ سد خاکی و ۱۵ بند انحرافی، طرح‌های آبخیزداری، مجتمع‌های دام‌پروری و کشت گلخانه‌ای و اصلاح شبکه‌های آبرسانی شهری  از دیگر طرح‌هایی است که حداکثر در سه سال آینده در استان همدان به بهره‌برداری می‌رسد.
مسئولان ذی‌ربط تعهد کرده‌اند علاوه بر افزایش امکانات فرهنگی و آموزشی و ورزشی، ۸۷۲ باب مسکن ارزان‌قیمت نیز در استان همدان احداث شود و بخشی از آن در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد.
علاوه بر طرح‌های یاد‌شده، ۱۲ وزارتخانه و سازمان و نهاد متعهد شده‌اند این پروژه‌ها را برای بهبود وضع عمومی مردم استان همدان و ارتقای سطح توسعه‌ی این استان تکمیل یا اجرا کنند؛ اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان، تکمیل و تجهیز و بهره‌برداری از بیمارستان آموزشی ۳۸۰ تختخوابی شهید بهشتی همدان حداکثر تا پایان سال جاری، تکمیل پروژه‌ی دانشکده‌ی دندانپزشکی همدان تا پایان سال آینده، اجرای طرح‌های عظیم برای رونق گردشگری استان همدان به‌ویژه از طریق احیای جاذبه‌های تپه‌ی هگمتانه، اجرای زمان‌بندی‌شده‌ی خط اول آزادراه همدان-ساوه و احداث خط دوم این آزادراه در سه سال آینده، گازرسانی به ۷۸ روستا، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تربیت بدنی در استان، ایجاد یک تالار و موزه‌ی هنرهای معاصر در همدان و سرعت‌بخشیدن به عملیات اجرایی احداث ۵ سد در دست اجرا.
در ادامه‌ی این جلسه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با تأکید بر لزوم اهتمام مسئولان دستگاه‌ها برای بهره‌برداری سر موعد از طرح‌های مصوب فرمودند: به گونه‌ای عمل کنید که نتایج این طرح‌ها در مدت نه‌چندان طولانی در زندگی مردم استان همدان ملموس شود.
ایشان کشاورزی، صنایع‌ دستی، گردشگری، صنایع روستایی و تکمیلی  و معادن را ۵ محور اصلی توسعه‌ی استان پر‌خیر و برکت همدان خواندند و افزودند: برای شکوفایی ظرفیت‌های استان در ۵ محور یادشده باید دو مسأله‌ی‌ گسترش راه‌ها و تأمین آب مورد نیاز استان مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان صنایع ‌دستی استان همدان را از لحاظ تنوع و زیبایی، کم‌نظیر خواندند و افزودند: باید با سرمایه‌گذاری جدی  صنایع ‌دستی استان را رونق کامل داد و با سیاست‌گذاری صحیح، راه ورود گسترده‌ی تولیدات هنرمندان ایرانی را به بازارهای جهانی هموار ساخت.
ایشان جاذبه‌های گردشگری استان همدان را دارای ظرفیت عظیمی برای توسعه‌ی استان دانستند و افزودند: در بحث گردشگری  حقیقتاً ضعیف عمل می‌کنیم که باید اهتمام ویژه‌ای به میراث فرهنگی و گردشگری شود.
ایشان ظرفیت کشاورزی استان همدان را شگفت‌آور خواندند و خاطرنشان کردند: می‌توان با احداث صنایع روستایی و تکمیلی، ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی، احداث مجتمع‌های دامداری، مجتمع‌های مکانیزه‌ی کشاورزی و صنایع بسته‌بندی، زمینه‌ی دست‌یابی استان همدان به جایگاه شایسته‌ی این استان را فراهم ساخت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم افزایش امکانات فرهنگی-هنری در استان همدان، توجه جدی به تقویت روحیه‌‌ی ایمانی جوانان این استان را در هر کار فرهنگی ضروری خواندند.
رهبر معظم انقلاب  طولانی‌شدن مدت اجرای طرح‌های مختلف -از جمله بیمارستان شهید بهشتی همدان- را موجب شرمندگی مسئولان در برابر مردم خواندند و تأکید کردند: باید برای اجرای طرح، زمان مشخصی را تعیین کرد و دقیقاً به آن پایبند بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  رسیدگی به خواسته‌های دانشگاهیان همدان و پرورش استعدادهای درخشان جوانان این منطقه را ضروری دانستند و افزودند: این جوانان بهترین سرمایه‌های کشور هستند.