• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/12/18

دیدار اساتید و علما و روحانیون و فضلا و طلاب حوزه علمیه اهواز با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌‌ای شب گذشته در دیدار اساتید، علما، روحانیون، فضلا و طلاب حوزه علمیه اهواز با ایشان طی سخنانی تاریخ روحانیت و علمای اسلام را مجموعه‌‌ای از زیبائی‌های کم‌‌‌نظیر توصیف کردند و شناخت تاریخ صحیح پدیده‌‌ها را موجب برخوردار شدن انسان از توانایی تحلیل و پیش‌‌بینی درست آینده دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که با ابراز احساسات پرشور حاضرین همراه بود طلاب و فضلای حوزه علمیه اهواز را مجموعه‌‌ای جوان و دارای اشتغال علمی و فکری و جهت‌‌‌گیری اسلامی و انقلابی توصیف کردند و فرمودند: علمای ما در طول زمان مظهر تلاش و کار علمی که مقدس‌‌ترین کارهاست بوده‌اند و این تلاش را بدون طمع مالی و دنیایی انجام داده‌اند .
عالی‌ترین و راغی‌‌‌ترین تحقیقات علمی در فقه، اصول و کلام را کسانی به این پایه رساندند که هدف آنان کسب پول، شغل و منافع مادی نبوده است بلکه آنان انگیزه خدایی و یا تنها انگیزه علمی داشته‌اند .
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای به پیشرفتها و درخشندگی‌های تاریخ ممتد و مستمر روحانیت اشاره کردند و فرمودند: فقه اهل بیت (ع) عمیق‌‌‌‌‌‌‌ترین، پرمغزترین و پرفروغ‌ترین مجموعه حقوقی فردی و اجتماعی است و هیچ مجموعه حقوقی را نمی‌توان با آن مقایسه کرد، بنابراین تردیدی نیست که فقه شیعه کم‌‌‌‌‌نظیر و بسیار برجسته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاریخ درخشان روحانیت شیعه را ناشی از زهد، تقوا و بی‌‌اعتنایی به دنیا دانستند با تأکید بر وجود قصورهایی در مجموعه روحانیت فرمودند: در طول زمان قصورهایی در مجموعه روحانیت پیدا شد که عدم اعتنا به جریان سیاسی و کلی کشور از جمله آنهاست و جای شک نیست که این تقصیر بزرگ به فاصله گرفتن روحانیون از امور سیاست و اداره امور کشور و نیز مسأله نظام اجتماعی و حکومت مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و تأکیدهای مکرر حضرت امام خمینی (رض) بر عدم تفکیک دین از سیاست و هشدار نسبت به توطئه دشمنان برای جدا کردن روحانیت و علمای دین از امور اجتماعی و سیاسی نشان دهنده آن است که امام یکی از بزرگترین انسانهای هوشیار و آگاه زمان خود بوده است.
مقام معظم رهبری از ضعف در تشخیص موضوعات و احکام شرعی به عنوان مسأله مهم دیگری که روحانیت شیعه درباره آن قصور کرده است نام بردند و فرمودند: در بسیاری از مسائل عمده اجتماعی به سبب عدم دسترسی صحیح و عدم تنقیح موضوع، حکم اسلامی در مورد آن صادر نشده است و اینجانب خطاب به فضلای جوان حوزه‌‌‌‌‌‌های علمیه این نکته را یادآور می‌شوم که امروز روحانیت در یک مقطع حساس گذر از یک مرحله به مرحله‌ای دیگر است و در این مرحله روحانیت عهده‌‌‌‌‌دار کارهای بزرگی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزد.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌‌‌‌ای تبلیغ را به مفهوم رساندن پیام و سخن حق به دل انسانها دانستند و فرمودند: انتقال یک سخن قوی، محتوای متقن و بیان نافذ به مخاطب مستلزم استفاده از شیوه‌های هنری، تسلط بر مخاطب از لحاظ روحی و روانی و بهره گرفتن از شرایط زمان و مکان است، بنابراین تبلیغ دین و حقیقت با هر کیفیتی امکان‌‌‌‌‌‌‌پذیر نیست و روحانیت شیعه باید مدرن‌‌‌‌‌‌ترین شیوه‌های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به فضلا و طلاب جوان حوزه‌‌‌‌های علمیه فرمودند: شما به عنوان پرچمداران اندیشه درست باید در فکر و تلاش هر چه بیشتر و اصولی‌‌‌تر باشید و خوشبختانه روحانیت حرکت را آغاز کرده است و این حرکت باید عمق، توسعه، کیفیت و سازماندهی بشود و فضلای جوان با خوب درس خواندن و فراگرفتن فقه، کلام، تفسیر و علوم عقلی، تبلیغ را به عنوان فن و هنر مورد توجه قرار دهند.
مقام معظم رهبری آگاهی از پیشرفتهای زمان و جهان و شناخت جبهه‌‌‌‌‌بندیهای دشمن را برای روحانیت شیعه ضروری دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: طلاب جوان باید به صورتی فعال و سازنده وارد این میدان شوند و آینده اسلام را تضمین و نیازهای آن را تأمین کنند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اهواز حضور معظم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌له را در حوزه علمیه اهواز گرامی داشت و آن را مقطعی مهم در مسیر حرکت علمی آن دانست.