• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/12/04
سخنان میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در محضر رهبر انقلاب

دغدغه‌های مشترک اندیشمندان اسلامی

یکم اسفندماه، جمعی از مدعوین کنفرانس وحدت اسلامی، میهمان رهبر معظم انقلاب بودند. در این دیدار، یازده اندیشمند جهان اسلام به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل جهان اسلام، تحولات اخیر در خاورمیانه، وحدت اسلامی و ... پرداختند. آنچه درپی می‌آید، سخنان علامه شیخ خلیلی، مفتی کل عمان، منیر شفیق، وزیر فرهنگ سابق اردن، شیخ بلال سعید شعبان، رئیس حرکت التوحید لبنان و کمال هلباوی، از رهبران جنبش إخوان‌المسلمین است:

علامه شیخ امینی، مفتی کل عمان:
باید الگوی اسلامی را به جهان معرفی کنیم
[سخنان وی را از اینجا بشنوید:]

خداوند متعال برای دعوت این امت برای وحدت و از بین بردن همه عوامل اختلاف در میان خودشان، این امت را جمع کرد و تألیف بین قلوب به‌وجود آورد؛ «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ1» آل عمران: ١٠4 ولذا من از همه مسلمین، چه حاکم و چه شهروند دعوت می‌کنم که باید این وظیفه و این امانت را انجام دهند. و نیز از همه مسلمانان می‌خواهم که به رابطه بین خود و رهبری و رأس هرم توجه داشته باشند.

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11281/C/13891201_1711281.jpg

نکته بعد این‌که الگوی ما باید در مسیر نهضت باشد. انسانیت امروز بر سر دوراهی قرار گرفته است؛ یا راه رهایی و نجات را انتخاب کند و یا به‌سوی لبه‌ی خودکشی برود. جهان امروز با مشکلات مختلفی از جمله اقتصادی روبه‌رو هست که این مشکلات را نمی‌توان حل کرد مگر با پیگیری الگوی اسلامی. این چیزی است که اندیشمندان و حتی خود غربی‌ها آن را خواسته‌اند. ما باید این راه حل را به یاری خداوند برای کل جهان ارائه بدهیم.


منیر شفیق، وزیر فرهنگ سابق اردن:
آمریکا باید به شیطان کوچک تبدیل شود

[سخنان وی را از اینجا بشنوید:]

هر آنچه که امام خمینی(ره) می‌خواستند و تلاش کردند، الان می‌بینیم که امام خامنه‌ای همان کار را انجام می‌دهند. امروز موازنه‌ی جهانی برخلاف منافع آمریکا و در جهت منافع ملت‌ها، مقاومت و کشورهایی که در جهت استقلال تلاش کرده و می‌خواهند نقش جدیدی را ایفا کنند، حرکت می‌کند. اکنون ما در یک مرحله تاریخی هستیم و بهترین روزهای زندگی‌مان را سپری می‌کنیم.

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11281/C/13891201_2311281.jpg

ما مراحل گذشته را طی کردیم و از این انقلاب‌های میلیونی مردمی که با ارزش‌ها، اهداف و آرمان‌هایی که امت اسلامی هدایت می‌شوند، خرسندیم. امروز جهان جدیدی با ماهیت اسلامی و در جهت خدمت به همه مستضعفین در حال شکل‌گیری است. باید آمریکا شیطان بزرگ محاصره شده و به یک شیطان کوچک تبدیل شود. إن‌شاءالله باید در جهت از بین بردن سرطان صیهونیزم - که امام گفت غده سرطانی هست- تلاش کنیم.


شیخ بلال سعید شعبان، رئیس حرکت التوحید لبنان:
انقلاب ایران ثابت کرد که آمریکا چیزی نیست
[سخنان وی را از اینجا بشنوید:]

من این افتخار را داشتم که با سعید شعبان به ایران بیایم، با امام خمینی(ره) ملاقات کنم و دستشان را ببوسم. یکی از روزنامه‌نگاران پرسید: «شما یک عرب سنی و إخوانی به ایران می‌روی؟» گفتم: «ایران به‌اصطلاح همان بذری است که حسن البناء در زمین مصر کاشت اما در ایران به‌وجود آمد» که امروز در همه‌جا رشد کرد. این انقلاب ثابت کرد که آمریکا چیزی نیست که از بین‌رفتنی نباشد. شما برحق‌اید و باطل را از بین می‌برید و الگو هستید. ما می‌بینیم که انقلاب مصر و تونس که این زمینه را هموار کرده است...

در حدیث شریف آمده است که پرچم‌های سیاه از خراسان حرکت خواهند کرد. در سال 79م این نماز را در ایران خواندید و یک نماز میلیونی هم ما در میدان التحریر داشتیم. إن‌شاءالله چنین نمازی را در مسجد رسول‌الله صلی الله علیه واله و سلم برگزار کنیم. البته آن‌ها این مسئله را دور می‌بینند اما ما آن را نزدیک می‌بینیم.

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11281/C/13891201_2911281.jpg

فتوای بزرگ شما در رابطه با عدم به اهانت به صحابه و أمهات مؤمنین واقعاً اثر بزرگ و تاریخی داشته است؛ به‌خصوص این‌که از یک شخصیت تاریخی صادر شده است. ما هیچ زمانی بین مسلمان و مسلمان دیگر و همچنین بین نژادها فرقی نمی‌گذاریم. اما وقتی که شیطان بزرگ به افغانستان آمد، ما صحبت از پشتون و هزاره کردیم و در عراق هم همین‌طور. إن‌شاءالله به برکت شما و همچنین حضرت رسول(ص) مسئله به شرق عربی برمی‌گردد. تشکر می کنم از شما از طرف برادرانتان در لبنان به‌ویژه برادران شما در حرکت توحید اسلامی از شما تشکر می‌کنم.

کمال هلباوی، از رهبران جنبش إخوان‌المسلمین مصر:
ایران، الگویی برای جهان اسلام
[سخنان وی را از اینجا بشنوید:]

بسیار خرسند هستیم که در این جلسه، زیر سایه و چتر مجمع جهانی تقریب، در جمهوری اسلامی ایران گرد هم آمدیم و این افتخار را داریم که این گام بزرگ را در جهت تقریب برمی‌داریم. این گام بزرگی در زمینه وحدت اسلامی است. با توجه به حوادثی که در جهان رخ داده است و تغییراتی که در جهت از بین رفتن سلطه جهانی به رهبری آمریکا و نیز به نفع اسلام و مسلمین صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران برای جهان اسلام و امت اسلام یک الگو است.

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11281/C/13891201_3311281.jpg

برخی نکاتی که علاوه‌بر مسایل علمی و پیشگامی امام خمینی(ره) باعث جذب من شد، این است که ما از امام خمینی(ره) یاد گرفتیم که حاکم مسلمان باید ساده و متواضع باشد؛ همان‌طور که ما در زندگی صحابه و اهل بیت دیدیم که در صبر، در قوت و در نمایندگی از اسلام واقعاً الگو بودند.

ما می‌بینیم رهبر معظم انقلاب که شخصیت اول در جهان اسلام است، در کمال شجاعت صحبت می‌کند. اصرار ایشان در جهت پیشرفت امت در زمینه فناوری به این دلیل است که امت اسلامی بتوانند برای مردم فایده داشته باشند.

پی‌نوشت:
1. سوره آل عمران، آیه 104