• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/05/21

دیدار نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر ترکیه و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز آقای نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر ترکیه و اعضای بلندپایه هیأت همراه وی را به حضور پذیرفتند.
مقام معظم رهبری در این دیدار از روی کار آمدن دولت اسلام‌خواه آقای اربکان در ترکیه به عنوان یک تجربه مبارک برای آن کشور یاد کردند و فرمودند: دولت ترکیه با شعارها و جهت‌گیریهای اسلامی می‌تواند قدرت وسیع و عظیمی را در دنیای اسلام به دست آورد و بدون تردید چنین وضعیتی برای مردم، سیاستها و اهداف این کشور برکات زیادی را به همراه خواهد داشت.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای با آرزوی موفقیت برای دولت ترکیه، خطاب به آقای نجم‌‌الدین اربکان فرمودند: شما به نام اسلام حرکت و مبارزه کردید و به پیروزی رسیدید و ما در ایران اسلامی امیدواریم که شما به برکت اسلام قدرت پیدا کنید و روز به روز موقعیت بهتری را در ترکیه به دست آورید و بدون تردید مادامی که به خدا توکل کنید، خداوند متعال نیز به شما کمک خواهد کرد.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای با اظهار امیدواری نسبت به گام‌های جدی و عملی دولت ترکیه در جهت توسعه همه‌‌جانبه روابط دو کشور فرمودند: به رغم خواست دشمنان اسلام، ایران و ترکیه همکاری‌های برادرانه خود را در تمام زمینه‌‌ها گسترش خواهند داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت تقویت و توسعه همه‌‌جانبه روابط میان کشورهای اسلامی و برادر را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: ملتهای منطقه و عمدتا اسلامی باید در تمامی زمینه‌‌هایی که منافع و ضرورتهای آنها اقتضا می‌کند با جدیت همکاری کنند و بر همین اساس برای دو کشور پر‌جمعیت و دارای استعداد توسعه فراوان، نظیر ایران و ترکیه، زمینه‌‌های زیاد همکاری‌های مشترک وجود دارد و دولت شما این فرصت را به ترکیه خواهد داد که ارتباطات خود را با کشورهای اسلامی وسیعتر و گسترده‌تر کند.
مقام ‌معظم رهبری احترام دولت ترکیه به شعائر اسلامی را موجب نگاه صمیمانه‌‌تر ملتهای مسلمان به سوی آن کشور دانستند و در پایان سخنانشان ضمن گوشزد‌کردن خطر اسرائیل برای کشورهای اسلامی فرمودند: اسرائیل موجود خطرناکی است که به اقتضای منافع خود عمل می‌‌کند و دولت ترکیه باید مراقب این دشمن خطرناک جهان اسلام باشد و بر‌ اساس منافع واقعی خود عمل کند زیرا اسرائیل برای ضربه زدن به دولت مسلمان ترکیه در نزد افکار عمومی جهان اسلام ملاحظه این کشور را نمی‌‌کند.
بر پایه همین گزارش آقای نجم‌‌الدین اربکان نخست‌وزیر ترکیه در این دیدار بر اراده کشورش برای توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: در این برهه حساس، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مسؤولیت سنگینی را متوجه خود می‌‌دانند و ما مصمم هستیم که اثبات کنیم برادری اسلامی یک خیال واهی نیست و عامل بسیار مهمی در کلیه زمینه‌‌ها محسوب می‌‌شود. ایران و ترکیه با همکاری همه‌‌جانبه خود الگویی از اتحاد و برادری اسلامی را به روشنی نشان خواهند داد.
آقای اربکان مراتب افتخار و خرسندی خود و هیأت همراه خویش را از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز کرد و آن را یکی از اهداف سفر خود دانست و گفت: ما از پیشرفت‌های مهمی که در ایران بویژه در زمینه صنایع دفاعی به دست آمده است بسیار خوشحال هستیم و خرسندیم که مسؤولان و مدیران این کشور اسلامی ثروت و منابع عظیم آن را در جهت منافع ملت خود بکار انداخته‌‌اند و گام‌های بلندی را در راه پیشرفت ایران به پیش برداشته‌‌اند .
نخست‌وزیر دولت ترکیه همچنین به نتایج مذاکرات خود با رئیس‌‌جمهور، معاون اول رئیس‌‌جمهور و وزیر امور خارجه اشاره کرد و طی آن زمینه‌‌‌‌های همکاری دو کشور را برشمرد.