• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/06/20

دیدار رئیس‌جمهور پاکستان با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز آقای‌ فاروق‌ احمدخان‌ لغاری‌ رئیس‌‌جمهور پاکستان‌ و اعضای‌ عالیرتبه‌ هیأت‌ همراه‌ وی‌ را به‌ حضور پذیرفتند.
در این‌ دیدار که‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس‌‌جمهور و چند تن‌ از اعضای‌ کابینه‌ نیز حضور داشتند پیرامون‌ مسائل‌ جهان‌ اسلام‌ و روابط دو کشور بحث‌ و گفتگو شد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار با اشاره‌ به‌ روابط صمیمانه‌ و عمیق‌ میان‌ دو کشور مسلمان‌ ایران‌ و پاکستان‌، فرمودند: مناسبات‌ همه‌جانبه‌ ایران‌ و پاکستان‌ به‌ طور قطع‌ به‌ سود دو ملت‌ است‌ و روابط بسیار خوب‌ میان‌ دو کشور ثمره‌ تلاشهای‌ زیادی‌ است‌ که‌ دو طرف‌ به‌ عمل‌ آورده‌اند و بر همین‌ اساس‌ نباید به‌ دستهای‌ پنهان‌ و مخرب‌ فرصت‌ داده‌ شود تا روابط دو کشور را تحت‌ تأثیر اهداف‌ مرموز و شوم‌ خود قرار دهند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ پیوندهای‌ عمیق‌ میان‌ دو ملت‌ ایران‌ و پاکستان‌ فرمودند: در روابط برادرانه‌ و صمیمانه‌ میان‌ دو کشور اسلام‌ بزرگترین‌ پیوند دهنده‌ این‌ روابط بوده‌ است‌. ملت‌ پاکستان‌ اعم‌ از شیعه‌ و سنی‌ برادر ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ است‌ اما گروه‌ افراطی‌ ضد‌شیعه‌ که‌ با هدایت‌ بیگانگان‌ در داخل‌ پاکستان‌ فعالیت‌ می‌کنند در تلاش‌ هستند تا به‌ وحدت‌ و برادری‌ دو ملت‌ آسیب‌ وارد کنند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از ملت‌ مسلمان‌ پاکستان‌ به‌ عنوان‌ ملتی‌ امتحان‌ داده‌، متعبد و مقید به‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ پاکستان‌ رابطه‌ بسیار مستحکمی‌ با اسلام‌ دارد و ارتباط و آمیختگی‌ مسئولین‌ کشور پاکستان‌ نیز با اسلام‌ خوب‌ است‌ و تجربه‌ نشان‌ می‌دهد که‌ موفقیت‌ هر دولتی‌ در این‌ کشور به‌ میزان‌ دلبستگی‌ او به‌ اسلام‌ و احترام‌ نسبت‌ به‌ شعائر اسلامی‌ بستگی‌ داشته‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضمن‌ تأکید بر اهمیت‌ تداوم‌ همکاری‌ نزدیک‌ ایران‌ و پاکستان‌ در مسائل‌ گوناگون‌ بین‌المللی‌ اظهار داشتند: مسأله‌ کشمیر برای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ یک‌ مسأله‌ انسانی‌ و اسلامی‌ است‌ زیرا مردم‌ مسلمان‌ این‌ منطقه‌ به‌ طور آشکار تحت‌ ظلم‌ و ستم‌ قرار دادند و ما همواره‌ مراتب‌ انزجار خود را نسبت‌ به‌ آنچه‌ که‌ علیه‌ مسلمانان‌ کشمیر اعمال‌ می‌شود به‌ دولت‌ هند و در محافل‌ مختلف‌ ابراز کرده‌ایم‌ و از این‌ پس‌ نیز ابراز خواهیم‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ غربیها بویژه‌ آمریکا و مجامع‌ مدعی‌ طرفداری‌ از حقوق‌ بشر را به‌ سبب‌ چشم‌‌پوشی‌ در برابر تضییع‌ حقوق‌ مردم‌ مسلمان‌ کشمیر، فلسطین‌، بوسنی‌ و قره‌باغ‌ محکوم‌ کردند و کشورهای‌ اسلامی‌ و بیش‌ از همه‌ ایران‌ و پاکستان‌ را به‌ افشای‌ فجایعی‌ که‌ بر مردم‌ مظلوم‌ کشمیر تحمیل‌ شده‌ است‌، موظف‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضرورت‌ برخورد فعال‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در ارتباط با مسأله‌ فلسطین‌ را یادآور شدند و فرمودند. برخی‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در نقاط دوردست‌ بویژه‌ کشورهای‌ مسلمان‌ آسیایی‌ نسبت‌ به‌ مسأله‌ فلسطین‌ مواضعی‌ به‌ مراتب‌ بهتر از کشورهای‌ عربی‌ اتخاذ کرده‌اند و این‌ مواضع‌ باید با کمال‌ قدرت‌ و قوت‌ حفظ شود.
در این‌ دیدار همچنین‌ آقای‌ فاروق‌ لغاری‌ رئیس‌‌جمهور پاکستان‌ مراتب‌ افتخار و مباهات‌ خود و هیأت‌ همراهش‌ را از مکان‌ ملاقات‌ با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ابراز کرد و طی‌ سخنانی‌ به‌ تشریح‌ دیدگاهها و مواضع‌ کشورش‌ در قبال‌ مسائل‌ جهان‌ اسلام‌ بویژه‌ مسأله‌ کشمیر، افغانستان‌ و تاجیکستان‌ پرداخت‌. وی‌ روابط ایران‌ و پاکستان‌ را بسیار نزدیک‌ و برادرانه‌ خواند و این‌ نکته‌ را مورد تأکید قرار داد که‌ جدیت‌ هر چه‌ بیشتر دو کشور در همکاری‌ و هماهنگی‌ میان‌ خود می‌تواند به‌ ایفای‌ نقشی‌ مؤثرتر در برخورد با مشکلات‌ بین‌المللی‌ بینجامد.
آقای‌ فاروق‌ احمدخان‌ لغاری‌ تلاش‌ کشورش‌ را برای‌ تطبیق‌ کلیه‌ قوانین‌ و مقررات‌ دولت‌ با احکام‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کرد و گفت‌: دولت‌ پاکستان‌ در صدد است‌ گامهای‌ جدی‌تر را در راه‌ اسلامی‌ کردن‌ کشور به‌ پیش‌ بردارد. قانون‌ اساسی‌ کشور براساس‌ شریعت‌، قرآن‌ و سنت‌ تدوین‌ گردیده‌ و دولت‌ پاکستان‌ نیز تنها در همین‌ چارچوب‌ قادر به‌ تنظیم‌ و تدوین‌ قوانین‌ و مقررات‌ است‌.