• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/11/18

دیدار رئیس‌جمهور زیمبابوه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز آقای رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه را به حضور پذیرفتند که طی آن مواضع مشترک دو کشور پیرامون مسائل مهم بین‌المللی مورد تأکید قرار گرفت.
دراین دیدار که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و هیأتی از مقامات دو کشور حضور داشتند، آقای رابرت موگابه گزارشی را از اوضاع داخلی کشورش بویژه در زمینه‌ی اقتصادی ارائه داد و مواضع دولت متبوع خود در خصوص تحولات منطقه آفریقا و مسائل مهم جهانی و نیز مسائل مربوط به جنبش عدم تعهد را تشریح کرد.
رئیس جمهور زیمبابوه در سخنانش ضمن تبریک پانزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مقام معظم رهبری و ملت ایران گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک پیروزی بزرگ برای نیروهای انقلابی در اقصی‌نقاط جهان محسوب می‌شود زیرا این انقلاب برای تمام مردم تحت ستم دنیا الهام‌بخش بوده است.
آقای موگابه همچنین به شرایط سخت اقتصادی کشورش اشاره کرد و خواستار همکاری و کمک جمهوری اسلامی ایران به مردم زیمبابوه برای مقابله با عواقب خشکسالی در آن کشور شد.
در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با زیمبابوه در زمینه مسائل اقتصادی خاطرنشان ساختند و ابراز امیدواری کردند که سفر آقای موگابه به تهران سرآغازی در توسعه روابط دو کشور باشد.
مقام معظم رهبری همچنین به ممانعت کشورهای بزرگ از عملی شدن همکاریهای حقیقی بین کشورهای درحال توسعه اشاره کردند و ضرورت احیاء جنبش غیرمتعهد را از طریق همکاریهای نزدیک کشورهای کوچک جهان مورد تأکید قرار دادند.