• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/06/23

دیدار آقای غلام اسحاق خان رئیس جمهور پاکستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای غلام اسحاق خان رئیس جمهوری پاکستان و هیأت همراه وی با ایشان، بر لزوم تلاش در جهت حل مسائل بین‌الملل اسلامی و از بین بردن عوامل ایجاد اختلاف میان مسلمانان تأکید کردند و ضرورت تأمین منافع، عزت، استقلال و رشد علمی، فرهنگی و تکنیکی ملتها در نظم نوین جهانی را خاطر نشان ساختند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و تنی چند از وزراء و مسئولین کشور نیز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی اتحاد، برادری و همدلی دو کشور ایران و پاکستان را به نفع جهان اسلام خواندند و فرمودند: سرنوشت دنیای اسلام به ارتباط میان ملتهای مسلمان بستگی دارد و به اعتقاد ما نیروی عظیم ملتهای مسلمان که مناطق استراتژیک و منابع حساس و حیاتی جهان را در اختیار خود دارند، می‌تواند نه تنها به نفع مسلمین بلکه در جهت صلاح، عزت و آرامش مجموعه ی بشریت مؤثر واقع شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان تقسیم جهان به دو منطقه برخوردار از تمامی امکانات و منطقه‌ی تحت نفوذ را برای ملتهای جهان سوم اسفناک توصیف کردند و ضمن تأکید بر مقابله‌ی قطعی ملتهای مسلمان با چنین نظمی در جهان فرمودند: نظم نوینی که آمریکا در پی استقرار آن است متضمن تحقیر ملتها و به معنای امپراطوری بزرگی است که در رأس آن آمریکا و پس از آن قدرتهای غربی قرار دارند. اما ملتهای جهان سوم چنین چیزی را تحمل نخواهند کرد و اسلام اجازه‌ی هیچگونه ذلت‌پذیری را به ملتهای مسلمان نمی‌دهد.
رهبر انقلاب اسلامی اعاده‌ی حقوق ملت فلسطین از طریق بازگرداندن سرزمین اشغال شده فلسطین به ملت آن کشور را تنها راه حل عادلانه برای این مسأله ذکر کردند و افزودند: دولتها و ملتهای مسلمان طرح خارج ساختن فلسطین از اختیار مسلمانان و سپردن آن به دست اشغالگران را مردود میدانند. غاصب باید بیرون برود و فلسطین به صاحب اصلی آن بازگردانده شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقابله با دستهای مرموز و ناپاکی که برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان تلاش می‌کنند را یک ضرورت پراهمیت خواندند و خطاب به رئیس جمهوری پاکستان فرمودند: ما باید بطور جدی در تحکیم وحدت اسلامی بکوشیم. در شرایطی که دولتها، ملتها و کشورها بر اساس مشترکات گوناگون به تشکیل اتحادیه‌هایی میان خود می‌پردازند، کشورهای اسلامی باید بر مبنای اعتقاد مشترک یک اتحاد حقیقی و عملی داشته باشند.
مقام معظم رهبری در این دیدار همچنین لزوم گسترش همکاریهای دو کشور در حل مسائل بین الملل اسلامی و توسعه‌ی روابط اقتصادی فرهنگی و سیاسی فیمابین را مورد تأکید قرار دادند و روابط نزدیک میان دو کشور را پر امید و نویدبخش توصیف کردند.
بر پایه‌ی همین گزارش آقای غلام اسحاق خان رئیس جمهوری پاکستان نیز در این دیدار مراتب خشنودی خود از امکان ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی را ابراز داشت و به تجلیل از مقام شامخ امام عظیم الشأن و فقید جهان اسلام حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی‌علیه بعنوان احیاگر اسلام پرداخت.
وی در سخنان خود بر لزوم مقابله با امپریالیسم جدید در قالب نظم نوین جهانی تأکید کرد و گفت در شرایط کنونی وحدت صفوف مسلمانان یک ضرورت است.
رئیس جمهور پاکستان افزود: ما از نظم نوینی که موجب صلح، دوستی، عدالت، تحقق اصل عدم مداخله در امور کشورها و رفع سلطه و اعاده‌ی حقوق محرومان در فلسطین، کشمیر و دیگر نقاط جهان شود استقبال می کنیم. اما اگر وسیله‌ای برای تحمیل امپریالیسم جدید بر جهان باشد، باید محکوم شود.
رئیس جمهور پاکستان همچنین به پیشرفتهای بدست آمده در مذاکراتش با آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد و آمادگی کشورش برای توسعه‌ی همکاریهای فیمابین در مسائل مورد علاقه دو کشور را اعلام داشت.