• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/04/17

دیدار آقای لی‌پنگ نخست‌وزیر چین با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، عصر امروز آقای لی‌پنگ نخست‌وزیر جمهوری خلق چین و هیأت عالی‌رتبه همراه وی را که بمنظور انجام یک سفر رسمی به تهران آمده‌اند به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور،حبیبی معاون اول رئیس جمهور، وزرای امورخارجه و اقتصاد دو کشور نیز حضور داشتند مقام معظم رهبری با اشاره به بحث برقراری نظم نوین در روابط بین‌المللی فرمودند:آنچه که آمریکا بعنوان نظم نوین در جهان اعلام می‌کند به ضرر ملتها و به سود سلطه‌گری مطلق آمریکاست لذا کشورهای جهان سوم خصوصاً آنهایی که در مناطق حساس جهان قرار دارند باید با یکدیگر ارتباطات بیشتری را برقرار کنند.
رهبر انقلاب اسلامی مشترکات موجود میان دو کشور را در گسترش روابط فیمابین مؤثر دانستند و فرمودند:جمهوری اسلامی ایران در محاسبات خود چین را به عنوان کشوری که با او در میدانهای گوناگون می‌تواند روابط خوبی داشته باشد در نظر می‌گیرد. روابط دو کشور در چند سال اخیر رو به گسترش بوده و در آینده نیز باید در همین جهت عمل کنیم.
آقای لی‌پنگ نیز طی اظهاراتی مراتب تشکر و خشنودی خود را از امکان دیدار با رهبر انقلاب اسلامی ابراز داشت و ضمن تأکید بر تمایل کشورش به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط ایران و چین قدمت چند هزار ساله دارد و این روابط دوستانه طی چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است. ما همواره برای سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران به چین اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل هستیم و اطمینان داریم که این سفرها و همچنین سفر من به تهران در گسترش روابط دوجانبه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
نخست وزیر چین در بخش دیگری از سخنان خود به ناآرامیهای جهانی پس از تنش‌زدایی بین شوروی و آمریکا اشاره کرد و گفت: ما با سلطه‌ی آمریکا یا یک اقلیت بر جهان و یا ایجاد نظمی جدید توسط آمریکا در روابط بین المللی موافق نیستیم و با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اتفاق نظر داریم.
نخست وزیر چین در پایان سخنان خود با اشاره به پیشرفت درجمهوری اسلامی ایران،‌ ابراز امیدواری کرد که ملت ایران تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شکوفایی هرچه بیشتر دست یابد.