• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/02/06

دیدار آقای برهان‌الدین‌ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان با آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهوری صبح امروز آقای برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان و نماینده اتحاد هفتگانه مجاهدین مسلمان افغانی مستقر در پاکستان را به حضور پذیرفتند. در این دیدار ابتدا آقای برهان الدین ربانی با تأکید بر اینکه این گونه رفت و آمدها با هدف ایجاد یک وحدت اسلامی میان ملتهای مسلمان و خصوصا ملت مسلمان افغانستان انجام می گیرد، گزارش جامعی از وضعیت موجود افغانستان پس از خروج نیروهای روسی از افغانستان که ناشی از مقاومت مردم این کشور بود را به استحضار رئیس جمهوری کشورمان رساند. وی سپس با اشاره به اینکه مرحله کنونی در افغانستان برای ما از حساسترین مقاطع حیات افغانستان به شمار می رود و قدرت های جهانی امروز مشکلات دیگری را برای ما فراهم آورده اند، افزود: ما امروز بدنبال ایجاد یک وحدت ملی در افغانستان هستیم و همچون گذشته از جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم که ما را در راه رسیدن به اهدافمان کمک کند.
وی از کمکهای جمهوری اسلامی در طول سال های اشغال افغانستان قدردانی کرد و اظهار اطمینان کرد این کمک ها و همکاری ها میان دو ملت ایران و افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت.
آنگاه رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه احساسات و درک مردم ما این است که ایران را درحقیقت خانه شما و همه مسلمین جهان می دانند گفتند: در این مقطع کنونی ما از خدای متعال برای شما قدرت و توفیق مسئلت می کنیم تا راه دشواری را که در پیش رو دارید با سلامتی و حفظ تمامی منافعی که خدا برای بندگان صالح خود قرار داده بپیمائید.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ما به ملت افغانستان بیش از یک ملت اسلامی نگریسته ایم افزودند: در منطقه و در کل جهان ملت های مسلمان زیادی وجود دارند که ما نسبت به آنها احساس برادری و وظیفه می نمائیم ولی ما سرنوشت ملت افغانستان را با سرنوشت خود مرتبط می دانیم زیرا که در جهان ملتی همچون افغانستان وجود ندارد که با ملت ایران دارای این همه مشترکات باشد.
رئیس جمهوری افزودند دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ مبارزاتی خود نشان داده اند که به یک شکل با مشکلات گوناگون مواجه بوده اند و از خستگی و گرسنگی و جنگ نترسیده اند. رئیس جمهوری تأکید کرد ملت ایران همچون ملت افغانستان جنگی را تحمل کرد که تحملش برای هیچیک از ملت ها میسر نبود وملتی را مانند ملت ایران در دنیا سراغ نداریم که تمامی قدرتها برای به زانو درآوردن او متحد شده باشند و او به واسطه ی مقاومتش در این مبارزه پیروز و سربلند بیرون آمده باشد.
رئیس جمهوری مسأله همسایگی دو کشور ایران و افغانستان را نیز عامل دیگری در خصوص ارتباط هر چه بیشتر میان دو ملت توصیف کردند و افزودند: امنیت ملی کشور ما نیز از اوضاع افغانستان قابل تفکیک نیست و لذا قضایای افغانستان برای ما بسیار مهم و اعتقادی است و ما نمی توانیم تنها تماشاگر اوضاع این کشور باشیم. از اینرو همواره ملت افغانستان را در مبارزات خود تحسین کرده ایم و قضایای این کشور را نیز در اولویت کارهای خود قرار داده ایم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ما همواره تأکید کرده ایم که تنها مردم افغانستان هستند که بایستی راجع به سرنوشت کشور خود تصمیم گبیرند افزودند: ملت افغانستان باید دارای نمایندگانی واقعی باشند که آن نمایندگان در حقیقت همه گروه های مجاهدین مسلمان افغانستان هستند.
آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مرحله کنونی مبارزات ملت افغانستان، این مرحله را دشوارتر ازمراحل قبلی خواندند و گفتند: مشکل امروز افغانستان تنها با یک گروه و یا یک دسته حل نمی شود و در مسائل مربوط به آینده افغانستان می بایستی تمامی گروههای مجاهدین مسلمان افغانستان بطور جدی سهیم باشند تا به این وسیله همه اقشار مردم آنها را بپذیرند و قبول کنند و از این طریق دشمن را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کنند.
رئیس جمهوری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست های جمهوری اسلامی ایران در برخورد با سیاست های جهانی نشئت گرفته از فکر حضرت امام که خود شاگرد مکتب قرآن هستند می باشد، و ما از قرآن آموخته ایم که بجز خدا به هیچکس دیگر توکل نکنیم، تأکید کردند که ما همواره در کنار ملت افغانستان هستیم و نسبت به سرنوشت و فرجام کار آنان علاقمندیم.