• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/01/02

دیدار زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  عصر امروز در جمع ده‌ها هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه‌السّلام، ضمن تبیین هدف نظام اسلامی برای ایجاد حیات طیبه و تأمین رفاه مادی در کنار عدالت، معنویت و اخلاق، کلید رسیدن به حیات طیبه را ایمان و عمل صالح مسئولان و تقید آنان به رفتار دینی دانستند و تصریح کردند: لازمه‌ی حرکت قدم‌به‌قدم نظام اسلامی به سوی حیات طیبه، پاسخ‌گویی مسئولان و ارائه‌ی کارنامه‌ی خود به منظور اصلاح امور است و بر همین اساس، قوای سه‌گانه و همه‌ی دستگاه‌های مهم و تأثیرگذار، ضمن بیان عملکرد خود برای مردم به عنوان سهامداران نظام اسلامی، باید بدون استثناء  خود را مشمول قاعده‌ی کلی نقد منصفانه، اصلاح و پاسخ‌گویی بدانند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقش مردم در قانون اساسی به عنوان تصمیم‌گیران اصلی در قبال کارنامه‌ی دستگاه‌ها و مدیران، این ویژگی را کمک‌کننده به اصلاح نظام و حرکت به سوی هدف والای ایجاد حیات طیبه برشمردند و افزودند: برای رسیدن به این قله‌ی رفیع، باید ایمان و عمل صالح به صورت واقعی در رفتار مسئولان تجلی یابد و آنان در جهت گسترش عدالت در جامعه، خدمت به مردم، آلوده نشدن به خواسته‌های حقیر اهل دنیا، اجتناب از تبعیض، تضییع بیت‌المال و حقوق مردم «و همچنین سوء استفاده نکردن از وجاهت و امکان شغلی و مدیریتی خود» تلاش نمایند.
ایشان از مجموعه‌ی این ویژگی‌ها در مسئولان نظام اسلامی  به عنوان رفتار دینی یاد و خاطرنشان کردند: البته بدون به‌کارگیری عقل، علم، تخصص و تجربه و تمام ظرفیت دستگاه و سازمان تحت مدیریت، رفتار دینی به طور کامل تحقق نمی‌یابد.
رهبر معظم انقلاب  با تأکید بر این‌که در صورت تقیّد مسئولان به رفتار دینی، نظام اسلامی با تجربه‌ی 25ساله، امکان رسیدن به هدف متعالی خود را دارد، خاطرنشان کردند: مهم‌ترین شرط برای اصلاح امور و رسیدن به این هدف، ارائه‌ی کارنامه‌ی جزء‌به‌جزء دستگاه‌های مختلف از جانب مسئولان آن‌ها به مردم است که در صورت انجام این کار، هم حقایقِ خوشحال‌کننده و درخشان، و هم نقاط منفی دستگاه‌ها برای مردم مشخص خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  از بین بردن عوامل نقاط منفی و تبدیل آن‌ها به نقاط مثبت را اصلاحات واقعی و انقلابی دانستند و تأکید کردند: قوای سه‌گانه و هیچ‌یک از دستگاه‌ها نباید خود را از انتقاد و نقد منصفانه مصون بدانند و همه‌ی دستگاه‌ها باید خود را در چهارچوب اهداف نظام اسلامی اصلاح نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  در همین خصوص خاطرنشان کردند: دستگاه‌های فرهنگی -اعمّ از مجموعه‌های تحت نظر دولت و همچنین صدا و سیما- باید برای مردم توضیح دهند که به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی و بارور کردن فرهنگ انقلابی و اسلامی و عمومیت بخشیدن به آن، چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
ایشان با تأکید بر این‌که دستگاه‌های اقتصادی نیز باید به مردم بگویند که چه فعالیت‌هایی برای پرکردن شکاف طبقاتی و مستحکم‌کردن اقتصاد و آبادانی کشور انجام داده‌اند، افزودند: بخش‌های علمی کشور، اعمّ از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها نیز باید مشخص نمایند که برای تولید علم، آزاداندیشی علمی و تضارب افکار که مطالبه‌ی رهبری بوده است، چه اقداماتی انجام گرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  لزوم ارائه‌ی گزارش قوه‌ی قضائیه به مردم در جهت إحقاق حق مظلومان و تبدیل قوه‌ی قضائیه به ملجأ واقعی مظلومان را نیز یادآور شدند و خاطرنشان کردند: همچنین قوه‌ی مقننه باید فعالیت‌های خود را به منظور تصویب قوانین تسهیل‌کننده‌ی اصلاح حقیقی در کشور و نظارت بر دستگاه‌ها توضیح دهد.
ایشان با اشاره به محبت، هوشمندی و احساس مسئولیت مردم در انتخابات مجلس هفتم افزودند: منتخبان مردم در مجلس هفتم نیز باید بدانند که مردم با نمایندگان عقد اخوت نبسته‌اند و آنان از نماینده‌ی خود انتظار کار، تلاش، ابتکار، مشارکت در کارها و لوایح مهم و عمل بر اساس اهداف اسلامی را دارند.
رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین وظیفه‌ی مردم و مسئولان را هوشمندی، احساس مسئولیت و استفاده از فرصت گرانبهای ثبات کنونی در کشور دانستند و افزودند: ثبات کشور که پشتوانه‌ی اقتدار ملی است، به برکت ابراز اقتدار ملت ایران در مراحل مختلف، از جمله حضور در راهپیمایی‌ها و پای صندوق انتخابات، به دست آمده و دشمنان تلاش دارند تا این ثبات را بر هم بزنند، زیرا در کشورِ بی‌ثبات  امکان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و کار علمی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین حفظ حقوق و عزت ملت وجود نخواهد داشت.
ایشان همه را به کنار گذاردن خصومت‌های خانه برانداز و تبدیل رقابت‌های منفی به رقابت‌های مثبت توصیه و خاطرنشان کردند: امروز دشمنان و مستکبران متوجه شده‌اند که ملت ایران ملتی است که به هنگام و به وقتِ نیاز، اقتدار ملی خود را به ظهور می‌رساند، لذا این آگاهی و هوشیاری باید حفظ شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که آگاهی و هوشیاری ملت ایران توطئه‌های چندین ساله فرهنگی و سیاسی دشمنان را برای ایجاد بی‌ثباتی و آشوب در کشور نقش بر آب کرد، افزودند: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علاوه بر این‌که در ایران به بن‌بست رسیده‌اند، در عراق و فلسطین نیز با بن‌بست مواجه شده‌اند و امریکا یک سال پس از حمله به عراق  اکنون بر خلاف تصور اولیه، گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده و پا در گِل مانده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به این‌که دشمن ممکن است به دلیل این بن‌بست‌ها، تصمیم‌های دیوانه‌وار بگیرد، تصریح کردند: دشمن باید بداند هر تصمیمی که بر ضد ملت آزاده‌ی ایران بگیرد، نقش بر آب خواهد شد، زیرا ملت ایران بیدار است.

در این مراسم و پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ طبسی -نماینده‌ی ولیّ فقیه و تولیت آستان قدس رضوی- ضمن خیر مقدم به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بر تعهد و پایبندی مردم استان خراسان همچون مردم دیگر نقاط کشور  به اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: حضور پرشور و گسترده‌ی مردم این استان در انتخابات هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی  نمونه‌ای از این تعهد و پایبندی است.