• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/10/24

دیدار اعضای شورای نگهبان با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، انتخابات را یکی از امور مهم کشور دانستند و تاکید کردند: آن چیزی که تاکنون موجب کوتاه آمدن وعقب نشینی دشمنان عنود جمهوری اسلامی ایران شده، حضور مردم در انتخابات بوده است.

مقام معظم رهبری با توصیه مجدد به دست اندرکاران انتخابات به رعایت قانون و ملاک قرار دادن آن خاطر نشان کردند : عمل به قانون و خط قانون باید شاخص اصلی در تمام مراحل مختلف انتخابات باشد و در قانون همه مراحل پیش بینی شده است ولی برخی تلاش دارند تا راههای قانونی و آسان را به راههای غیر قانونی و پیچیده تبدیل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت کشور و شورای نگهبان احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس است افزودند : البته در احراز صلاحیت باید حدود آن مشخص باشد زیرا حدود احراز صلاحیت برای مسوولیتها، دارای درجات و مراتب مختلفی است بنابر این باید آن مقدار صلاحیتی که برای داوطلبان نمایندگی مجلس لازم است، در نظر گرفته شود.
ایشان با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، احراز یقینی ممکن نیست افزودند: در این مسئله احراز عرفی و عقلایی کافی است که این احراز نیز از قرائن و شواهد بدست می آید و باید در کنار نکات منفی، نکات مثبت فرد نیز مدنظر قرار گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای مجموعه شورای نگهبان را مجموعه ای بسیار با ارزش که دارای شخصیتهای خوشنام، خوش سابقه و امین می باشد، دانستند و تاکید کردند: خوشبختانه در قانون اساسی برای بررسی صلاحیتها مراحل مختلفی در نظر گرفته شده و اکنون نیز شورای نگهبان با فرصت خوبی که در اختیار دارد می تواند بررسی صلاحیتها را با دقت و براساس قانون مورد بازبینی قرار دهد.
ایشان با تاکید بر اینکه هرگونه بررسی شورای نگهبان باید با دقت، متقن و به گونه ای باشد که حق کسی ضایع نشود تصریح کردند: البته شورای نگهبان نباید در مقابل کسانی که می خواهند گردن کلفتی نمایند کوتاه بیاید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد بررسی صلاحیت داوطلبانی که اکنون نماینده مجلس هستند، خاطر نشان کردند: در مورد این افراد، اگر صلاحیت آنان در دوره قبل مورد تایید قرار گرفته است باید اصل بر صحت گذارده شود مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد.
ایشان درعین حال افزودند: در مورد کسانی که در دوره های قبل صلاحیت آنان تایید نشده، نمی توان به این روش عمل کرد بلکه باید صلاحیت آنان احراز شود.
در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این شورا در روند برگزاری انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام مراحل تلاش بر این بوده و خواهد بود که امور براساس قانون و مستندات قانونی و با دقت کامل انجام گیرد.
دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: شورای نگهبان در مهلت قانونی خود با دقت به شکایتها رسیدگی خواهد کرد تا حقی از کسی ضایع نگردد.