• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/10/22

دیدار وزیر کشور و استانداران سراسر کشور با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دیدار وزیر کشور و استانداران مهمترین وظیفه استانداران را تلاش جدی و برنامه ریزی شده برای تحقق برنامه چهارم توسعه خواندند و افزودند: باید به گونه ای عمل کرد که تلاش برای تحقق چشم انداز 20 ساله کشور، به یک حرکت نهادینه در همه استانها ، تبدیل شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی کار کارشناسی را مبنای تنظیم چشم انداز 20 ساله کشور برشمردند و با اشاره به تهیه برنامه چهارم توسعه در مسیر این چشم انداز افزودند: تحقق این چشم انداز بسیار روشن ، نیازمند حرکت و تلاش هماهنگ تمام مسئولان کشور است و استانداران در این زمینه وظیفه ای جدی بر عهده دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز خوشنودی و رضایت از عملکرد مجموعه استانداران ، به رشد شاخص های مختلف اقتصادی ، اجتماعی در استانها اشاره کردند و افزودند: روند پیشرفت کشور ، از نشانه های فضل الهی است و لازم است این حرکت و تلاش استانداران ادامه یابد.
ایشان خاطرنشان کردند: باید مراقب بود که مسایل موسمی ، جای مسایل همیشگی و اصلی یعنی ضرورت تلاش بی وقفه برای تحرک و توسعه و آبادانی استانها را نگیرد و کار و فعالیت برای رونق مناطق مختلف کشور، فراتر ازامواج سیاسی وغیرسیاسی دنبال شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی استانداران را نماینگان نظام در مناطق مختلف خواندند و با انتقاد از "نگاه بخشی" به مسایل کلان کشور افزودند: دفاع از نیازهای استان برای هر استانداری لازم است اما تقسیم حکومت تحت هر عنوان و نامی مضر است و استانداران باید با درک جایگاه استان خود در حرکت کلی کشور برای تحرک و توسعه و آبادانی ، فعالیت های هماهنگی را برای تحقق اهداف نظام، انجام دهند.
ایشان درهمین زمینه افزودند: همه استانهای کشور جزو ایران بزرگ هستند که پس از انقلاب همواره کشوری مظلوم بوده و به علت استقلال طلبی و اتکاء به ملت خود، همواره مورد خصومت دشمنان بوده و هست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی راه دستیابی به اهداف بزرگ ملت ایران و نظام اسلامی را راهی دشوار اما پیمودنی ارزیابی کردند و افزودند: انگیزه های قوی، استحکام ارکان نظام، استعداد درونی و ظرفیت های بسیار خوب موجود در کشور، اعتقادات بسیار عمیق مردم به اسلام و حمایت بی دریغ ملت از نظام، دستیابی به قله های رفیع پیشرفت و توسعه و تعالی را کاملا ممکن کرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ، اختیارات و توانایی های هر یک از مسئولان کشور را متعلق به نظام دانستند وخاطرنشان کردند: مسئولیت و قدرت مسئولان، متعلق به شخص آنها یا حزب و گروه و جناح نیست بلکه متعلق به نظام است و هر کسی در هر رده ای برخلاف این مساله عمل کند، اهلیت خود را از دست می دهد و خود به خود از آن مسئولیت ساقط می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به لزوم توجه کامل به مستحکم سازی مناطق زلزله خیز کشورافزودند: باید دراین زمینه، تدبیری اندیشیده و با فکر و برنامه ریزی عمل کرد.
ایشان با اشاره به سخنان تعدادی ازاستانداران در انتقاد از نتایج بررسی صلاحیت ها در هیا ت های نظارت استانها افزودند: طبعا هیات های نظارت نیز در مورد عملکرد استانداران و هیات های اجرایی حرفهایی دارند اما بنده نه وکیل مدافع آنها هستم و نه وکیل مدافع شما، بلکه وکیل مدافع قانون ودردرجه اول قانون اساسی هستم و تاکید می کنم که درهمه احوال فقط باید قانون را رعایت کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای درهمین زمینه افزودند: این منطقی نیست که هرجا قانون مطابق میل ما بود آن را قبول کنیم وهرجا منافع ما را تامین نکرد آن را رد کنیم بنابراین حتی اگرقانون را قبول نداریم باید به آن عمل کنیم زیرا قانون بد، بهترازبی قانونی و نقض قانون است.
رهبر معظم انقلاب با تاکید براینکه وزارت کشور و شورای نگهبان هر دو موظفند کاملا قانونی عمل کنند افزودند: در موضوع مورد اختلاف بررسی صلاحیت ها، هر دو طرف می گویند ما قانون را رعایت کرده ایم اما طرف دیگر به قانون عمل نکرده است اما بدیهی است که نمی شود همینجوری این حرفها را قبول کرد بلکه قانون وظایف و حدود مسئولیت های هر دستگاهی را به طور روشن مشخص کرده است.
ایشان افزودند: البته اگر کار از مراحل قانونی بگذرد و به جای حساسی برسد که نیازمند تصمیم گیری رهبری باشد بر اساس تشخیص وظیفه، عمل خواهم کرد کما اینکه تا به حال هم شبیه این مساله اتفاق افتاده است اما معنای این مساله این نیست که اگر صلاحیت کسی را هیات های اجرایی تایید و هیات های نظارت رد کردند و یا برعکس، رهبری بیاید میان آنها داوری کند چرا که در این مرحله مجرای قانونی وجود دارد و همه باید بر اساس قانون عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر لزوم پرهیز کامل ازهر اقدام تشنج آفرین افزودند: هیچکس نباید فراموش کند که عده ای از چندی قبل تهدید به تشنج کرده اند بنابراین همه ازجمله استانداران موظفند مراقب آرامش جامعه باشند و با کسانیکه با بهانه گیری به دنبال جنجال و ایجاد تشنج هستند مقابله کنند تا انتخاباتی خوب ، قوی و سالم برگزار شود.
در ابتدای این جلسه وزیر کشور با اشاره به اینکه تشکیل این جلسه از چندین ماه قبل مورد درخواست استانداران بوده است گفت: وزارت کشور و مجموعه استانداران برای برگزاری انتخابات پرشکوه و با حضور گسترده مردم ، فعالیت گسترده ای انجام داده اند.
آقای موسوی لاری گفت: تلاش کرده ایم که در مسئله انتخابات بر اساس قانون عمل کنیم و معتقدیم درهیاتهای نظارت استانها، به نکات لازم در بررسی صلاحیتهای داوطلبان توجه لازم نشده است و بسیاری از رد صلاحیتها بدون توجه به گزارش های مراجع چهارگانه بوده است.
دراین دیدار همچنین آقایان رسولی استاندار خراسان، رحمانی ، استاندار تهران - ترک نژاد ، استاندارکرمانشاه - معین ، استاندار خوزستان - انصاری ، استاندار آذربایجان غربی - رازانی ، استاندار کردستان و امامی استاندار قزوین ضمن تشریح دیدگاههای خود در مورد مسائل مختلف ، از پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی و بهبود شاخص های توسعه در مناطق مختلف کشورگزارش دادند.
در این گزارشها مسائل مختلف از جمله افزایش اشتغال ، کاهش میزان بیکاری - افزایش کامل ضریب امنیتی - افزایش محسوس امید به آینده درمیان قشرهای مختلف مردم - تعمیق حمایت مردم از فعالیتهای مسئولان برای حل معضلات موجود و"آینده روشن کشور و نظام" مورد اشاره قرار گرفت.
انتقاد از روند بررسی صلاحیتها درهیاتهای نظارت استانها از دیگر مسائلی بود که در سخنان این استانداران ، بیان شد. این استانداران گفتند: در بررسی صلاحیتها، به مستندات قانونی و مصالح لازم ، توجه کافی نشده است و بسیاری از رد صلاحیتها ، بدون داشتن مبنای قانونی انجام شده است.