• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/08/19

حمایت رهبری از حقوق مصرف‌کنندگان

با توجه به ابعاد مختلف رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی این نتیجه حاصل خواهد شد که یکی از اساسی‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب همواره حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده است.
حضور ایشان در نهمین روز از آغاز سال جاری در یک کارخانه‌ی صنعتی و بازدید از دستاوردهای خودروسازی و دیدار با مسئولان حوزه‌ی صنعت  کشور، نشان از اهمیت کیفیت تولیدات داخلی و بهره‌مندی همگانی از منافع تولید ملی در نگاه رهبر معظم انقلاب است.

البته این حمایت‌ها از شاخصه‌های ویژه‌ای برخوردار است که در این نوشتار به برخی از شاخصه‌های مهم نگاه رهبر معظم انقلاب به حوزه‌ی صنعت تولیدات ملی پرداخته می‌شود.

توجه به احساس رضایت مصرف‌کننده
رهبر انقلاب در بیاناتی در تشریح علت و فلسفه نام‌گذاری سال جاری فرمودند: «همت مضاعف و کار بیشتر در کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی یکی از کارهای اساسی است. ما امروز تولیدات داخلی زیادی داریم؛ هم در زمینه‌ صنعت، هم در زمینه کشاورزی؛ باید به کیفیت اینها اهمیت بدهیم، کیفیت اینها را بالا ببریم. باید جوری باشد که مصرف‌کننده احساس کند آنچه که در کشورش تولید می‌شود، به دست کارگر ایرانی تولید می‌شود، از لحاظ کیفیت، یا بهتر از نوع خارجی است یا لااقل همسطح آن است.»

رد یک گزینه‌ی نادرست
ایشان در بازدید از توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشور، در واکنش به اقدام برخی نمایندگان مجلس در پایین آوردن تعرفه‌ی واردات خودرو به بهانه‌ی افزایش کیفیت تولید داخلی را گزینه‌ی ناصحیحی برای دستیابی به این هدف دانستند و در این خصوص گفتند: «ما اگر اهمیت می‌دهیم به صنعت داخلی -حالا در زمینه‌ی خودرو که فعلاً محل کلام ماست و یا زمینه‌های دیگر- بایستی سیاست تعدیل بازرگانی خودمان را در این زمینه حتماً تنظیم کنیم. یعنی واردات بی‌رویه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌های سیاست‌گذار کشور و کسانی که سیاست‌های اجرائی را تنظیم می‌کنند، به این نکته باید توجه کنند.»

توجه به بهره‌مندی همه‌ی اقشار جامعه
باید گفت که توجه ویژه‌ی رهبری به بهره‌مندی همه‌ی اقشار جامعه از منافع تولید و از سوی دیگر قوام گرفتن صنعت داخلی است: «فراوانی و ارزانی چیز خیلی خوبی است، اما از آن مهم‌تر و بهتر، رشد صنعت داخلی است؛ قوام گرفتن صنعت داخلی است. این درست نیست که ما به دلائل گوناگونی که غالباً هم دلائل واهی است، دروازه را به روی واردات باز کنیم. من بارها به مسئولین -مسئولین گوناگون در بخش‌های مختلف دولتی- گفتم: اگر فلسفه‌ شما، منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل وارداتِ ساخته‌های صنعتی این است که می‌گوئید کیفیت مصنوعات داخلی باید بالا برود، خب فشار را روی این بخش بگذارید. سیاست‌هائی وجود دارد که می‌شود وادار کرد، مجبور کرد تولیدکننده‌ی داخلی را به اینکه کیفیت را ارتقاء بدهد. بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم؛ این، بدترین گزینه است. گزینه‌های بهتری وجود دارد برای اینکه ما کیفیت را بالا ببریم.»

در یک کلام می‌توان گفت که بهره‌مندی از دستاوردهای صنعتی در جایی ارزش دوچندان پیدا می‌کند که همه‌ی اقشار جامعه در ابعاد مختلف از جمله در بخش اشتغال و رشد اقتصادی کشور از آن منتفع شوند.

فرهنگ تولید داخل
از جمله نکات مهم دیگری که از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب به‌شمار می‌رود، این است که باید فرهنگ کشور به سمت ترویج تولید داخلی تنسیق و تنظیم شود. ایشان در نهم اردیبهشت سال گذشته در دیدار جمعی از معلمان، پرستاران و کارگران به این نکته مهم اشاره کردند: «در سال‌های متمادی این فرهنگ به ملت ما تزریق شده است که به دنبال مصنوعات و ساخته‌های بیگانه و خارجی بروند. وقتی گفته می‌شد این جنس خارجی است، این یک استدلال تام و تمامی بود برای بهتر بودن و مرغوب‌تر بودن این جنس. این فرهنگ باید عوض شود. البته کیفیت تولید داخل در این مؤثر است، تبلیغ نکردن بی‌جا و بی‌رویه‌ی تولیدات خارجی در این مؤثر است.»

تشویق کارآفرین داخلی
ایشان در این خصوص بر تشویق کارآفرین داخلی و وجدان کاری کننده‌ی کار اعم از کارگر ساده یا کارگر مجرب یا مهندس کار به عنوان اولویت‌های مهم مؤثر بر افزایش کیفیت تولیدات داخلی تأکید کرده و بیان کردند: «در این حوزه همه باید دست به دست هم بدهند تا تولید داخل رجحان پیدا کند زیرا در این بخش، دولت نقش دارد، مسئولین نقش دارند، خود کارگر نقش دارد، کارآفرین نقش دارد، تاجر واردکننده‌ی کالای خارجی نقش دارد... ما به قیمت به کار واداشتنِ یک کارگر بیگانه که تولید او را مصرف می‌کنیم، یک کارگر داخل کشور را بیکار می‌کنیم.»

کشف نقاط مزاحم
البته در حوزه‌ی اجرا، بیشتر مطالبات رهبر معظم انقلاب بر دوش مسئولان و دولت‌مردان است،‌ چنانچه ایشان در دیدار اعضای هیأت دولت در تاریخ 1382/6/5، بر این نکته‌ی مهم تصریح کردند که می‌بایست نقاط مزاحم با تولید کشف و علاج شود: «با همدیگر روی این مسأله فکر کنند و ببینند کجا گیرهایی وجود دارد که مانع تولید -چه تولید صنعتی و چه تولید کشاورزی، علمی و آنچه مربوط به وزارت علوم و آموزش و پرورش و کارهای تحقیقاتی و پژوهش ها می‌شود- است. امروز حقیقتاً زمینه‌ی تولید در کشور وجود دارد و ما مدیران، متخصّصان و فن‌آوران خوب و استعدادهای درخشان و بالا و د‌ل‌های گرم داریم.»

تولید نداشته باشیم، وابسته‌ایم
رهبر معظم انقلاب همچنین در هشتم اردیبهشت سال جاری در دیدار کارگران نمونه عنوان کردند:‌ «پیشرفت مادی کشور در درجه‌ی اول، متوقف بر دو عنصر است: یک عنصر، عنصر علم است؛ یک عنصر، عنصر تولید است دوم، تولید است. تولید، چه در عرصه‌ی صنعت، چه در عرصه‌ی کشاورزی، از اهمیت درجه‌ی اول برخوردار است. کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی نخواهی وابسته است.»

ایشان با اشاره به رفتار اقتصادی برخی کشور‌ها گفتند: «اگر همه‌ی نفت و گاز دنیا هم در زیرزمین‌های ما و در چاه‌های ما ذخیره شده باشد، به دردمان نمی‌خورد؛ کما اینکه می‌بینید کشورهائی وجود دارند که از لحاظ ذخائر معدنی و طبیعی -چه ذخائر انرژی، چه ذخائر فلزهای بسیار ذی‌قیمت و کمیاب- در کمال ثروتمندی هستند، اما خودشان بر روی این زمینی که زیرش این همه گنج خفته است، زندگی نکبت‌بار و فلاکت‌باری دارند. باید تولید در کشور -بخصوص تولید دانش‌بنیان، متکی به دانش و مهارت‌های علمی و تجربی- پیش برود؛ این به دست کارگر و کارفرماست. مدیریت آن هم با دولت است؛ بایستی سازماندهی کنند، کار کنند.»

مطابق قانون اساسی یکی از وظایف رهبری نظام، تبیین سیاست‌های کلی نظام با توجه به الزامات و نیازهای آتی کشور در بلندمدت است. به‌طور قطع تعمیم این نگاه در بخش‌های مختلف کشور موجب می‌شود تا با مدیریت همه‌جانبه‌ی روند تولیدی و صنعتی کشور، منافع مصرف‌کنندگان در بهره‌مندی از کیفیت بالای تولیدات داخلی تأمین شود و در این حوزه با نگاهی جامع و عدالت‌محور، همه‌ی بخش‌های جامعه در منافع تولید و قوام صنعتی بهره‌مند شوند.