• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/08/11

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسؤولان قضایی، فرماندهان عالیرتبه نظامی و دیگر مسؤولان نظام، عرصه های اجتماعی از جمله تلاش برای آباد کردن دنیا و آخرت مردم را مهمترین عرصه بروز تقوای مسؤولان و مدیران ارشد کشور خواندند و با تبیین علل تصمیم گیری اخیر جمهوری اسلامی در قبال پروتکل الحاقی تأکید کردند: آنچه اتفاق افتاد کاری درست و تدبیری برای در هم شکستن توطئه امریکا و صهیونیستها بود و اگر طرفهای گفتگو با ما یا مراکز قدرت جهانی زیاده خواهی کنند و ما به نقطه ای برسیم که منافع کشور و ارزشهای نظام بخواهد مورد خدشه قرار گیرد بدون هیچ تردیدی این روند را قطع خواهیم کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح علل تصمیم گیری اخیر نظام اسلامی به تلاش صهیونیستها ودولت امریکا برای ایجاد اجماعی جهانی بر ضد ایران اشاره کردند و افزودند: جامعه جهانی از سلاح اتمی بیم دارد و دشمنان قسم خورده اسلام و ملت ایران با توجه به این مسئله، افکار عمومی جهان و بسیاری از دولتها را با طرح شعار دروغین تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای حساس کردند و به هدف خود یعنی ایجاد اجماعی بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی ایران نزدیک شدند، بهمین علت نظام اسلامی با درایت و تدبیر، روشی را انتخاب کرد تا ضمن حفظ فناوری هسته ای، فعالیتهای هسته ای خود را در معرض بازدید قرار دهد و به این وسیله تبلیغات دروغ آمریکایی ها و صهیونیستها را افشا کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دستاوردهای ایران در دانش هسته ای را بسیار برجسته خواندند و با تأکید بر اینکه هیچکس و هیچ دستگاهی حق ندارد از این دستاورد بزرگ ملت ایران صرف نظر کند افزودند: اگر کسی بخواهد با جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای وارد چالش شود و یا در امور داخلی ما دخالت کند قطعاً تو دهنی خواهد خورد زیرا نظام اسلامی در این زمینه حتی یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد.
ایشان با اشاره به روند گفتگوی ایران با طرفهای اروپایی افزودند: اگر کار بهمین منوال پیش رود مسئله ادامه خواهد یافت اما اگر طرفهای گفتگو با ما یا دشمنان ما و مراکز قدرت جهانی فزون طلبی کنند و بخواهند قدم به قدم جلو بیایند همه چیز بهم خواهد ریخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی طرز فکری که اقدام اخیر را نوعی تسلیم می داند غیرمنطبق با واقعیات برشمردند و تأکید کردند: حرکت اخیر یک کار سیاسی، دیپلماتیک و یک گفتگو و قرارداد بود و هیچ تسلیمی در آن وجود ندارد.
ایشان همچنین دیدگاهی که انفعال را در مقابل دشمن توصیه می کند کاملاً رد کردند و افزودند: دشمنان نظام در خیال خام خود تصور نکنند که جمهوری اسلامی گیر افتاده است چرا که در ادامه حرکتی که انجام داده ایم در هر نقطه ای که احساس کنیم منافع ایران و ارزشهای نظام ممکن است مورد خدشه قرار گیرد، بدون هیچ تردیدی به این حرکت خاتمه خواهیم داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما باید راههای مسالمت آمیز و توأم با عزت جمهوری اسلامی را برای حفظ فناوریهای هسته ای طی کنیم دغدغه و بی تابی گروههایی از دانشجویان و مردم را در قبال تصمیم اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده حساسیت بالای جامعه در مورد عزت و استقلال ملی برشمردند و در عین حال تأکید کردند: این مسئله نباید به وسیله ای برای ایجاد اختلاف و دو دستگی تبدیل شود که در این زمینه نخبگان، مسؤولان، مطبوعات، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و کسانی که به تریبونها دسترسی دارند، مسؤولیت بسیار سنگینی دارند.
ایشان خاطرنشان کردند: کاری که دولت می کند مقدمه است و براساس قانون، تصمیم گیری نهایی در مورد پروتکل الحاقی برعهده مجلس است. ضمن آنکه شورای نگهبان نیز مانند هر قرارداد دیگری، آن را با شرع و قانون اساسی مطابقت خواهد داد.
رهبر معظم انقلاب با تشکر از دقت و زحماتی که آقای خاتمی رئیس جمهور، آقای روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و دیگر دست اندرکاران تصمیم گیری اخیر انجام داده اند افزودند: تاکنون کاری برخلاف مبانی و اصول انجام نشده است ضمن آنکه هر جا احساس کنم برخلاف ضوابط و جهت گیریهای نظام و اهداف انقلاب، قدمی برداشته می شود جلوی آن را خواهم گرفت.
حضرت آیت الله خامنه ای اراده و ایمان ملت ایران را سلاحی قوی تر از سلاح اتمی خواندند و خاطرنشان کردند: طرفهای ایران در گفتگوهای اخیر باید این واقعیت را درک کنند که این مردم، با دولت و نظام همراه و همدلند و خود را سرباز نظام می دانند بنابراین اروپاییها و غیراروپاییها گول ورشکستگان سیاسی داخلی و مطرودان امام و انقلاب و مردم را نخورند و به دروغهای کسانی که تأثیرشان در فضای عمومی ایران نزدیک صفر است دلشان را خوش نکنند.
ایشان در همین زمینه با اشاره به خرسندی برخی عناصر مطرود از تهدیدهای امریکا و صهیونیستها برضد ایران افزودند: تا وقتی این ورشکستگان سیاسی شرارت نکنند نظام با آنها کاری ندارد اما در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به موضع برخی کشورها در مورد اینکه لازم نیست ایران سوخت هسته ای تولید کند افزودند: این کشورها در واقع تلاش می کنند با در دست گرفتن روند تأمین سوخت هسته ای مورد نیاز نیروگاه ایران، در واقع ایران و ایرانی را گروگان بگیرند و از این طریق جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند اما ما زیر بار این حرف نمی رویم و با استناد به مقررات بین المللی، سوخت هسته ای مورد نیاز نیروگاه را با تکیه بر دانشمندان و متخصصان داخلی تولید خواهیم کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان تشویق مردم به شرکت در انتخابات هفتمین دوره مجلس را وظیفه مسؤولان دولت، نمایندگان مجلس و دیگر مسؤولان خواندند و افزودند: مسؤولانی که خود را امین نظام می دانند باید براساس مصالح نظام سخن بگویند.
ایشان با تأکید بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و مطابق قانون افزودند: مردم و جوانان ما بسیار خوب و فهیم هستند و همچون 23 انتخابات قبلی در انتخابات مجلس هم شرکت می کنند مهم این است که مسؤولان با رفتار احترام آمیز با مردم و خدمت به آنها، فضای شوق انگیزی را برای برگزاری انتخابات پرشور آماده کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین ماه مبارک رمضان را فرصت ذیقیمتی برای رعایت تقوای الهی برشمردند و خاطرنشان کردند: تقوای مسؤولان باید در رفتار آنها و در عرصه عمل به مسؤولیتهای اجتماعی، آباد کردن زندگی دنیا و آخرت مردم و دنبال کردن اهداف انقلاب بروز یابد.
ایشان پرهیز از همراهی و هم جهتی با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی را از دیگر نشانه های وجود تقوا در مسؤولان خواندند و افزودند: مسؤولان و مدیران نظام باید از هر حرکتی که با مواضع دشمن همسو باشد کاملاً پرهیز کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای رعایت قانون اساسی و تخطی نکردن از حدودی را که قوانین برای مسؤولان و دستگاهها مشخص کرده اند از دیگر زمینه های بروز تقوا در مسؤولان خواندند و افزودند: رعایت نکردن حدود قانون به فساد مالی یا تعارض و اختلاف دستگاهها منجر می شود و همه باید از آن پرهیز کنند.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین خاتمی رئیس جمهور طی سخنانی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان موقعیت کشور را از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و همچنین منابع انسانی و مادی در شرایط کنونی ممتاز و کم نظیر و همچنین حساس دانست و تصریح کرد: امروز کشور در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته و جامعه به درجه بلوغ خود نزدیک شده است و بر همین اساس مهمترین وظیفه تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت ها در جهت زمینه سازی پیشرفت سریعتر در همه عرصه ها است.
رئیس جمهور با برشمردن ظرفیت های کشور در زمینه بنیانهای اقتصادی و ملی بویژه تلاشهای انجام گرفته طی سالهای گذشته در مسائل اقتصادی، کشاورزی، نفت و پتروشیمی و افزایش اعتبار کشور در جهان، تأکید کرد: ادامه اصلاح ساختار اقتصادی کشور، کاهش وابستگی به نفت، مقررات زدایی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، اهتمام بیشتر به علوم و فن آوری و تحقیق، ادامه سیاست تنش زدایی، بهانه ندادن به دشمن و عزم و وحدت ملی از شروط تسریع حرکت در مسیر پیشرفت است.
وی مردم سالاری دینی را تجربه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران دانست و با تأکید بر اینکه مردم سالاری دینی ابداع انقلاب، امام و جامعه بود، خاطرنشان کرد: از دیگر لوازم سرعت بخشیدن به حرکت بسوی پیشرفت، استوار کردن پایه های مردم سالاری دینی در کشور است.
رئیس جمهور با اشاره به تصویب چشم انداز 20 سال آینده کشور و همچنین سیاستهای کلی برنامه چهارم در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امید است با لحاظ چشم انداز 20 سال آینده کشور در برنامه چهارم و استفاده از تمام ظرفیت ها، روند حرکت بسوی پیشرفت شتاب بیشتری بگیرد.
آقای خاتمی همچنین با اشاره به تهدیدهای فراروی ملت ایران و نظام اسلامی گفت: دشمنان ملت ایران و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل، همواره تلاش داشته اند و دارند تا از راههای گوناگون مانع پیشرفت نظام اسلامی ایران و موفقیت الگوی مردم سالاری دینی در ایران شوند وهیاهو و جنجالهای اخیر در زمینه فن آوری هسته ای ایران نیز در همین جهت می باشد.
رئیس شورایعالی امنیت ملی، جهت دیگراین هیاهو و جنجال را به اثبات رسیدنِ توان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق و امنیت کشور و تأمین مصالح ملی در عین حفظ حرمت و عزت ملی برشمرد و افزود: دشمنان در توطئه ای از قبل طراحی شده تلاش داشتند تا با تبلیغات گسترده چنین القاء نمایند که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است تا افکار عمومی جهان را بر ضد ایران بسیج نمایند اما با کمک خداوند و با کارشناسی و شجاعت در تصمیم، مسیری طی شد که دشمنان قسم خورده نظام اسلامی نیز به تدبیر و درایت ایران اعتراف کردند.
رئیس جمهور افزود: من به ملت ایران می گویم، مسؤولان کشور هیچ تعهد غیرقابل بازگشتی را نداده اند و این طرف مقابل است که باید به قولهایی که داده عمل کند.
آقای خاتمی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اخلاقی، دینی و وجدانی بدنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود گفت: جمهوری اسلامی ایران درخصوص امضای پروتکل الحاقی نگرانی هایی در مورد امنیت ملی و حیثیت دینی خود داشت که در مذاکرات اخیر اروپاییان و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد لطمه نخوردن این مسائل تأکید کردند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به تعلیق داوطلبانه غنی سازی اورانیوم خاطرنشان کرد: برغم فشار اروپاییان برای توقف کامل همه فعالیتهای مرتبط با غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی توانست آنان را وادار به قبول تعلیق داوطلبانه غنی سازی اورانیوم نماید.
آقای خاتمی ضمن قدردانی از تلاشهای هوشمندانه و تدبیر آقای روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و همچنین زحمات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی افزود: البته در کشور ما نظرات مختلفی وجوددارد و ما هم همواره از نقد منطقی استقبال می کنیم اما این نقد باید همراه با آگاهی از تمام جوانب و با استدلال صحیح باشد.
در پایان این دیدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.
سپس حاضران روزه خود را بهمراه رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار کردند.