• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/07/21
درباره پیام رهبر انقلاب به اجلاس نماز

علما نسبت به مساجد احساس مسئولیت کنند

رهبر انقلاب در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز، مسجد را مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه‌ی مکتب اسلام معرفی کردند. ایشان همچنین تأکید کردند که مساجد توجه اساسی به کارکردهای خود در جامعه داشته باشند. نظرات رئیس رسیدگی به امور مساجد را در این‌باره می‌خوانیم.

پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس سراسری نماز دارای ابعاد مختلف و پراهمیتی بود. ایشان در ابتدای این پیام اشاره‌ای به صدر اسلام و سیره‌ی نبی مکرم اسلام(ص) داشتند و توجه به این نکته‌ی مهم که پیامبر مکرم اسلام(ص)، پایگاه اصلی دین را مسجد قرار دادند.

چه در مسجد قبا به عنوان اولین مسجد و چه در مسجدالنبی(ص) در مدینه‌ی منوره این حرکت دنبال شد. دریافت اهمیت و فضیلت و نقش مساجد در این نکته است که پیامبر اسلام(ص) وقتی خواستند حکومت اسلامی تشکیل بدهند، اولین کارشان ساخت مسجد بود. بنابراین برای ما که موظف به تبعیت از سیره‌ی پیامبر اکرم(ص) هستیم، توجه به مساجد از مهم‌ترین محورها است. می‌توان گفت که برای اجرای دستورات اسلام و گسترش تعالیم قرآن و ارائه‌ی دستورات دینی به مردم، لازم به یک پایگاه مهم و مؤثر داریم که پیامبر اکرم(ص) آن پایگاه را مسجد قرار دادند.

علما نسبت به مساجد احساس مسئولیت کنند
نکته‌ی مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید ورزیدند، توجه به ساخت و پراکندگی مساجد در کشورمان است. براساس آمار، اکنون تعداد مساجدی که در کشور داریم تعداد خیلی کمی نیست. اما به نظر بنده مسأله‌ای که رهبری در این زمینه به آن توجه ویژه داشتند، تراکم مساجد در برخی مناطق و نبود مسجد در مناطق دیگر است. این مسأله به‌ویژه در برخی روستاها که خالی از مسجد است، ایجاد مشکل می‌کند.

نکته‌ی دیگر، توجه هیأت امنای مساجد به جوانان است. این مطالبه‌ی رهبر معظم انقلاب است که آن‌ها آغوش بگسترانند و توجه و محبت خود را در مساجد شامل حال جوان‌ها کنند. به‌طوری‌که جوان‌ها در مساجد تشویق شوند و حضورشان و فعالیت‌شان گرامی داشته شود. از سوی دیگر، اندیشمندان، علماء و صاحبان فضیلت نیز که در اطراف مساجد سکنی دارند، باید نسبت به مساجد احساس مسئولیت داشته باشند و نمازگزاران مسجد را از اندوخته‌ها و سرمایه‌های خود بهره‌مند کنند.
نکته‌ی دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب خواسته‌اند که مساجد به کارکردهای اصلی‌شان جامه‌ی عمل بپوشانند. در بررسی‌های علمی و دریافت از رهنمودها و نظرات ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب، ۳۴ کارکرد اصلی برای مساجد احصاء  شده است که این نشانگر نقش مهم و تأثیرگذار مساجد است.

اقرار غربی‌ها به شکست از مساجد در فتنه اخیر
براساس نظر رهبر انقلاب مساجد باید نیازهای جامعه‌ی اطراف‌شان را بسنجند و براساس آن برنامه‌ریزی کنند. یعنی همه باید احساس کنند که مسجد ملجاء و پناهگاه آنهاست و بدانند که اگر به مسجد مراجعه می‌کنند، مسئولین مسجد، تمام همت‌شان را برای کمک به او به‌کار خواهند بست.

همچنین مساجد می‌توانند در بحران‌ها نقش جدی ایفا کنند. چنانچه در دفاع مقدس نیز براساس آماری که بنیاد شهید ارائه کرده است، بیش از ۹۷ درصد شهدای جنگ تحمیلی از سوی مساجد اعزام شده بودند و این نقش مسجد را می‌رساند که تا چه حد مؤثر بوده است. در جریان فتنه‌ی ۸۸ نیز همین کافی است که خود غربی‌ها اقرار کردند در این نبرد سهمگین، رسانه‌ی سنتی مسجد بر رسانه‌ی مدرن سایبری توفق پیدا کرد.