• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/07/17

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران حج تأکید کردند: رفتار حجاج ایرانی باید مظهر همه ابعاد و تکالیف فردی - معنوی - عبادی - اجتماعی و سیاسی "فریضه عظیم و افتخارانگیز حج " باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که صبح امروز انجام شد، حج سالم و کامل را چشمه جوشانی برای بهره‌مندی امت اسلام و جامعه بشری خواندند و افزودند: با توجه به مشکلات و دردهای درونی امت اسلام و واقعیات جامعه بین‌المللی، برگزاری کامل و صحیح حج، از هر زمان دیگری مهمتر و ضروریتر است.

ایشان با یادآوری تلاش مستمر دشمنان اسلام برای ایجاد احساس حقارت، انفعال و ناامیدی درونی ملت‌های مسلمان، افزودند: حرکت عظیم، دست‌جمعی، صحیح و مسئولانه امت اسلامی در حج، میتواند احساس عزت، اقتدار و امید را به دنیای اسلامی باز‌گرداند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به صف‌آرایی فرقه‌های مختلف "ضداسلامی و ضدحقیقت " در مقابل دین مبین اسلام افزودند: شرایط کنونی مانند جنگ احزاب است و تجلی وحدت و عظمت امت اسلامی در حج، میتواند روحیه جبهه دشمنان اسلام را در هم بشکند.

رهبر انقلاب اسلامی، تلاش بیوقفه و برنامه‌ریزی ‌شده سلطه‌گران را برای پیدا کردن نقاط ضعف و نفوذ در دنیای اسلام، خاطرنشان کردند و افزودند: آنها، به دقت به دنبال برجسته کردن نقاط اختلاف امت اسلامی هستند و "حج وحدت بخش مسلمانان "، این تلاش‌ها را ناکام خواهد گذاشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وحدت را نیاز بسیار جدی دنیای اسلام برشمردند و افزودند: عوامل صهیونیستی و آمریکایی، در کمین نشسته‌اند تا هرگاه مسلمانان به یکدیگر نزدیک شدند، آنها را به بهانه‌های مختلفِ "مذهبی، قومی، تعصبات فرقه‌ای و بهانه‌های دیگر "، به جان یکدیگر بیندازند.

رهبر انقلاب اسلامی، علنیشدن دشمنی دستگاه استکبار با اسلام را عاملی برای هوشیاری دنیای اسلام خواندند و هشدار دادند: ملت‌ها و دولت‌های اسلامی متوجه و مراقب شیطنت‌ها و توطئه‌ها تفرقه‌افکنانه دشمنان باشند، چرا‌که در غیر این صورت، اسلام از دشمنان مستکبر ضربه خواهد خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای، تقویت گرایش‌های انحرافی و افراطی نظیر قرامطه‌گری و ناصبیگری را در میان شیعه و سنی، از جمله روش‌های دشمنان امت اسلامی برای ایجاد تفرقه و اختلاف دانستند و تأکید کردند: ملت‌ها و دولت‌های اسلامی با هوشیاری، نیاز عمیق دنیای اسلام را به تفاهم، همدردی و همکاری دریابند و به لوازم "وحدت " پایبند و وفادار باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح ظرفیت عمیق حج برای گفتگو و تفاهم درباره مسائل مهم دنیای اسلام از جمله مسئله فلسطین افزودند: صهیونیزم به عنوان یک حزب سیاسی که حتی مورد تبری و نفرت یهودیان است، بیش از ۶۰ سال است سرزمین اسلامی فلسطین و قبله اول مسلمانان را غصب کرده و هر روز جنایت میآفریند، اما اکثر دولت‌های اسلامی در قبال فریاد دادخواهی و کمک مسلمانان فلسطین ساکتند که حرکت عظیم حج میتواند در ریشه‌یابی این انفعال و اختلاف، و ایجاد حمایت یکپارچه مسلمانان از ملت فلسطین، کاملاً مؤثر باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از فشارها و تضیقاتی که عده‌ای برای زیارت و عبادات زائران ایرانی در مکه و مدینه ایجاد میکنند، افزودند: از این طرف هم عده‌ای به صورت عکس‌العملی، کارهایی ناصحیح انجام میدهند اما این فشارها و این عکس‌العمل‌ها، مخالف فلسفه و مصلحت حج است.


ایشان، حج زائران ایرانی را در مقایسه با ۳۰ سال قبل، بسیار غنی و پربارتر خواندند و در عین حال افزودند: این تحولات کافی نیست و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که رفتار هر حاجی ایرانی، نشان‌دهنده رفتار صحیح "فردی - عبادی، اجتماعی و سیاسی " حج - و مظهر همدلی و وحدت امت اسلامی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ابعاد اجتماعی - سیاسی حج، به ضرورت کمک مسلمانان جهان به سیل‌زدگان پاکستان پرداختند و افزودند: مردم و دولت ایران به همسایگان پاکستانی کمکهایی کرده‌اند که خداوند پاداش خیر خواهد داد اما این کمکها کافی نیست و زائران ایرانی میتوانند با کاهش هزینه‌های غیرلازم حج، از برادران و خواهران سیل‌زده پاکستانی، غمگساری کنند و با حرف و عمل، حجاج دیگر کشورها را نیز به یاری این مردم رنجدیده دعوت کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان برنامه‌ها و تدابیر مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت را برای برگزاری صحیح و کامل حج، مفید و بسیار ضروری دانستند و مسئولان و دست‌اندرکاران حج را به اهتمام کامل برای اجرای این برنامه‌ها، جمع‌بندی دقیق نقاط قوت و ضعف و تقویت بیشتر برنامه‌ها و طرح‌ها توصیه کردند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ضمن بیان گزارشی از طرح‌ها و اقدامات انجام شده گفت: توجه جدی به آموزش زائران و کارگزاران، گسترش آموزش مجازی حج، تصویب رشته کارشناسی تبلیغ حج، توسعه همکاریهای بین‌المللی با دیگر کشورها، توجه جدی به امر پژوهش و تلاش برای تألیف دائره‌المعارف جامع حج از جمله طرح‌ها و اقدامات صورت گرفته در بعثه است.

آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرد: خدمات برگزاری مراسم باشکوه حج به خوبی آماده شد، و دستگاه‌های مسئول با هماهنگی و همکاری، آماده برپایی حج ابراهیمی هستند.

همچنین آقای لیالی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به هماهنگی کامل بعثه و سازمان حج و زیارت برای برگزاری کنگره عظیم حج گفت: تعامل با دستگاه‌های مختلف، جلوگیری از اسراف، استفاده از محصولات داخلی برای تأمین تدارکات حجاج و استفاده از نظام پیشنهادات و ارزیابی مستمر عملکرد کارگزاران در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار دارد.