• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/09/15

اقامه‌ نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب

ملت‌ مسلمان‌ و خداجوی‌ ایران‌، امروز به‌ شکرانه‌ یک‌ ماه‌ روزه‌داری‌ و عبادت‌ پروردگار، نماز عید سعید فطر را با شکوه‌ تمام‌ در سراسر کشور اقامه‌ کرد. در مصلای‌ امام‌ خمینی‌ تهران‌ نیز صدها هزار مؤمن‌ پرهیزگار، نماز عید را با معنویتی‌ خاص‌ به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اقامه‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌های‌ نماز با تبریک‌ عید سعید فطر به‌ ملتهای‌ مسلمان‌ بویژه‌ ملت‌ مؤمن‌ و شریف‌ ایران‌ افزایش‌ تقوا را بهترین‌ اندوخته‌ مسلمانان‌ در ماه‌ پرعظمت‌ رمضان‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: این‌ ذخیره‌ الهی‌ می‌تواند در طول‌ سال‌ و در فراز و نشیبهای‌ زندگی‌، انسان‌ را در صراط مستقیم‌ هدایت‌ کند.

ایشان‌ توجه‌ و رسیدگی‌ به‌ فقرا و محرومان‌ را از درسهای‌ بزرگ‌ ماه‌ رمضان‌ برشمردند و افزودند: فلسفه‌ تحمل‌ گرسنگی‌ و تشنگی‌ در ماه‌ رمضان‌ این‌ است‌ که‌ همه‌ خود را در قبال‌ محرومان‌ مسؤول‌ بدانند و برای‌ زدودن‌ غبار فقر و محرومیت‌ از جامعه‌، مجاهدت‌ کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ با استناد به‌ آیات‌ قرآنی‌ بی‌اعتنایی‌ به‌ فقیران‌ و عدم‌ احساس‌ مسؤولیت‌ در قبال‌ محرومان‌ را از نشانه‌های‌ تکذیب‌ دین‌ دانستند و افزودند: ریشه‌ کن‌ کردن‌ فقر وظیفه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و علاج‌ واقعی‌ این‌ مشکل‌ در گرو استقرار نظام‌ عادلانه‌ و تأمین‌ عدالت‌ اجتماعی‌ است‌ اما آثار اینگونه‌ برنامه‌ها بتدریج‌ و در میان‌ مدت‌ و درازمدت‌ آشکار می‌شود لذا همه‌ باید خود را در قبال‌ حل‌ مشکلات‌ محرومان‌ و رسیدگی‌ به‌ فقیران‌ مسؤول‌ بدانند.

ایشان‌ جوانان‌ خانواده‌ها را به‌ تشکیل‌ اجتماعات‌ خانوادگی‌ و جمع‌آوری‌ کمک‌ برای‌ آشنایان‌ محروم‌ توصیه‌ کردند و افزودند: خانواده‌های‌ هر فامیل‌ باید در درجه‌ اول‌ خود را در قبال‌ فقرای‌ فامیل‌ خود و در درجه‌ بعد در قبال‌ همه‌ فقرا و نیازمندان‌ مسؤول‌ بدانند.

ایشان‌ روحیه‌ مصرف‌ گرایی‌ و اسراف‌ و تجمل‌گرایی‌ را بلایی‌ بزرگ‌، مانعی‌ در راه‌ رسیدگی‌ به‌ فقرا و عامل‌ عمیق‌تر شدن‌ شکاف‌ بین‌ فقیر و غنی‌ برشمردند و تأکید کردند: اجتناب‌ از اسراف‌ و مصرف‌گرایی‌ وظیفه‌ عمومی‌ دستگاههای‌ مختلف‌ و آحاد مردم‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند: دستگاههای‌ تبلیغاتی‌ و فرهنگی‌ بویژه‌ صدا و سیما در ترویج‌ فرهنگ‌ قناعت‌ و پرهیز از اسراف‌ و مقابله‌ با روحیه‌ مصرف‌گرایی‌ و تجمل‌گرایی‌ وظیفه‌ سنگینی‌ بر عهده‌ دارند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز با اشاره‌ به‌ نیاز مبرم‌ جهان‌ اسلام‌ به‌ وحدت‌ و یکپارچگی‌ در مقابل‌ تهدیدات‌ دشمنان‌ و افزایش‌ تنفر ملتهای‌ اسلامی‌ از امریکا و صهیونیزم‌ خاطرنشان‌ کردند: امت‌ اسلامی‌ چشم‌ امید به‌ ملت‌ ایران‌ دوخته‌ است‌ و هر حادثه‌ مثبت‌ یا منفی‌ در ایران‌ را با دقت‌ دنبال‌ می‌کند و این‌ واقعیت‌ وظیفه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و ملت‌ ایران‌ را بسیار سنگین‌ می‌نماید.

ایشان‌ تلاش‌ مراکز قدرت‌ استکباری‌ را برای‌ هدف‌ قرار دادن‌ نشانه‌های‌ اقتدار ملت‌ ایران‌ خاطرنشان‌ کردند و افزودند: بسیج‌، جوانان‌ مؤمن‌، مسؤولان‌ پارسا و پیگیر، روحانیت‌، مبارزان‌ راستین‌ و ثابت‌ قدم‌ و هر نشانه‌ دیگری‌ از اقتدار ملت‌ ایران‌ آماج‌ حملات‌ مستکبران‌ جهانی‌ است‌ و همه‌ باید مراقب‌ باشند که‌ خواسته‌ یا ناخواسته‌ با دشمن‌ همراه‌ و همصدا نشوند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ جوانان‌، دانشجویان‌ و آحاد ملت‌ را به‌ هوشیاری‌ کامل‌ در برابر اهداف‌ و سوءاستفاده‌های‌ دشمنان‌ فراخواندند و افزودند: امریکا و صهیونیزم‌ تلاش‌ می‌کنند اختلاف‌ نظرهای‌ جزئی‌ را، شکافهای‌ عمیق‌ اعتقادی‌ جلوه‌ دهد بنابراین‌ همه‌ از جمله‌ مسؤولان‌ و رؤسای‌ قوا باید ضمن‌ مراقبت‌ کامل‌، از تضعیف‌ یکدیگر بپرهیزند، وظایف‌ قانونی‌ همدیگر را مورد توهین‌ قرار ندهند و زیر سؤال‌ نبرند. ایشان‌ تصریح‌ کردند: هریک‌ از قوای‌ سه‌گانه‌ وظایف‌ سنگینی‌ دارد که‌ مسؤولان‌ باید با جدیت‌ و وحدت‌ و همدلی‌ به‌ آنها عمل‌ کنند تا ملت‌ نیز با قلبی‌ پرامیدتر راه‌ خود را ادامه‌ دهد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ اهتزاز پرچم‌ پرافتخار اسلام‌ در کشور و پایداری‌ ملت‌ مقتدر ایران‌ از عموم‌ مردم‌ بعلت‌ برگزاری‌ بسیار باشکوه‌ و پرعظمت‌ راهپیمایی‌ روز قدس‌ صمیمانه‌ تشکر کردند و افزودند: این‌ راهپیمایی‌ نشان‌ دهنده‌ اقتدار ملت‌ و عزم‌ جوانان‌ ایران‌ برای‌ ادامه‌ راه‌ امام‌ خمینی‌ و پیگیری‌ آرمانهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بود.