• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/09/01

اقامه‌ نماز جمعه ‌سومین‌ هفته از ماه‌ مبارک‌ رمضان به امامت رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، امروز در جمع‌ صدها هزار نفر از مؤمنان‌ روزه‌دار که‌ برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ در دانشگاه‌ تهران‌ و خیابانهای‌ اطراف‌ گرد آمده‌ بودند، به‌ تشریح‌ روشهای‌ دشمن‌ برای‌ مقابله‌ پنهان‌ و آشکار با ملت‌ ایران‌ پرداختند و ضمن‌ توصیه‌ به‌ آحاد مردم‌ و مسؤولان‌ برای‌ هوشیاری‌ کامل‌، افزودند: آنچه‌ از شناخت‌ دشمن‌ نیز مهمتر است‌ شناخت‌ روشها و شیوه‌هایی‌ است‌ که‌ دشمن‌ برای‌ تحقق‌ اهداف‌ خود بکار می‌گیرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز در تبیین‌ علل‌ کینه‌ عمیق‌ امریکا از اسلام‌ و مسلمانان‌، به‌ تلاشهای‌ مراکز استکباری‌ برای‌ تسلط بر منابع‌ مادی‌ جهان‌ اسلام‌ و کنترل‌ این‌ مناطق‌ مهم‌ سوق‌الجیشی‌ اشاره‌ کردند و افزودند: دولتمردان‌ امریکایی‌، بخوبی‌ می‌دانند که‌ اسلام‌ و بیداری‌ اسلامی‌، مهمترین‌ عامل‌ ناکام‌ ماندن‌ تلاشهای‌ سلطه‌گرانه‌ آنهاست‌ بهمین‌ علت‌ از اسلام‌ و مسلمانان‌ کینه‌ای‌ عمیق‌ دارند و درصددند بهر شکل‌ ممکن‌، کنترل‌ مناطق‌ اسلامی‌ جهان‌ را در دست‌ بگیرند.

ایشان‌ سرنگونی‌ رژیم‌ وابسته‌ ستم‌شاهی‌ و پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در ایران‌ را بزرگترین‌ ضربه‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ به‌ امریکا برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: امریکاییها به‌ همین‌ علت‌، بزرگترین‌ کینه‌ را از ملت‌ ایران‌ و نظام‌ اسلامی‌ در دل‌ گرفته‌اند و در 24 سال‌ گذشته‌، از هیچ‌ تلاشی‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ ملت‌ ایران‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دریغ‌ نکرده‌اند.

ایشان‌ غرور و سرمستی‌ دولتمردان‌ آمریکا را موجب‌ اشتباهات‌ بزرگ‌ و در نهایت‌ به‌ زانو درآمدن‌ آمریکا ارزیابی‌ کردند و خاطرنشان‌ کردند: نفرت‌ روزافزون‌ ملتهای‌ مسلمان‌ از آمریکا نشان‌ دهنده‌ آن‌ است‌ که‌ برغم‌ تمام‌ فعالیتهای‌ مراکز استکباری‌ روح‌ بیداری‌ اسلامی‌، از ایران‌ به‌ جهان‌ اسلام‌ گسترش‌ یافته‌ است‌ و این‌ کار بسیار عظیمی‌ است‌ که‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ و پایداری‌ ملت‌ ایران‌ انجام‌ شده‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ بی‌نتیجه‌ بودن‌ روشهایی‌ نظیر حمله‌ نظامی‌ و یاکودتا برای‌ مقابله‌ با ملت‌ ایران‌ تأکید کردند: دشمن‌ با عبرت‌ گرفتن‌ از ناکامیهای‌ گذشته‌، درصدد برآمده‌ با نفوذ در درون‌ ملت‌، افکار مخالف‌ با اسلام‌ و انقلاب‌ را ترویج‌ کند و دلهای‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ آرمانهای‌ انقلاب‌ دچار تردید و تزلزل‌ سازد و به‌ تعبیر امریکایی‌ها، طرح‌ فروپاشی‌ نظام‌ اسلامی‌ را به‌ اجرا درآورد.

ایشان‌ با توصیه‌ به‌ ملت‌ و همه‌ مسؤولان‌ برای‌ شناخت‌ دقیق‌ روشهای‌ موذیانه‌ دشمن‌ تأکید کردند: دشمن‌ امروز درصدد ایجاد اختلاف‌ و کینه‌ در میان‌ مردم‌، منحرف‌ کردن‌ شعارهای‌ اصلی‌ ملت‌ و طرح‌ شعارهای‌ مورد نظر خویش‌ است‌ و در این‌ راه‌ از بلندگوهایی‌ که‌ در داخل‌ دارد استفاده‌ می‌کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ملت‌ ایران‌ با هداء صدها هزار شهید و ایثار و فداکاری‌ بی‌پایان‌، بدنبال‌ دمکراسی‌ غربی‌ نبوده‌ است‌ تأکید کردند: ملت‌ نمونه‌ و بزرگوار ایران‌ رشد و رفاه‌ را در سایه‌ اسلام‌ می‌خواهد و همچون‌ گذشته‌ بدنبال‌ عدالت‌، معنویت‌، آزادی‌ حقیقی‌ و استقلال‌ کشور است‌.

ایشان‌، قانون‌ اساسی‌ را منشور رسمی‌ انقلاب‌ و وصیتنامه‌های‌ امام‌ و شهدا را منشور معنوی‌ انقلاب‌ خواندند و تأکید کردند: ملت‌ ایران‌ بدنبال‌ اجرای‌ این‌ دو منشور است‌ که‌ مایه‌های‌ سعادت‌ ملت‌ و کشور به‌ شمار می‌روند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ حوادث‌ دو، سه‌ سال‌ اخیر افزودند: برغم‌ اینکه‌ ملت‌ ایران‌ با وفاداری‌ کامل‌ و با اخلاص‌ و ایمان‌ و غیرتمندی‌ راه‌ انقلاب‌ را دنبال‌ کرده‌ و مسؤولان‌ هم‌ برغم‌ برخی‌ نقص‌ها و خطاها، در مجموع‌ در جهت‌ همین‌ آرمانها حرکت‌ کرده‌اند، دشمن‌ به‌ برخی‌ بخشهای‌ کشور از جمله‌ جوانان‌ امید بسته‌ است‌ که‌ نسل‌ جوان‌ یعنی‌ امید انقلاب‌ و نظام‌، باید در این‌ مورد کاملا هوشیار باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وقایع‌ سه‌ سال‌ پیش‌ که‌ با حضور جمعی‌ از انسانهای‌ مفسد و تحریک‌ احساسات‌ جمعی‌ دیگر، اتفاق‌ افتاد افزودند: آنروز دشمن‌ به‌ آن‌ جنجال‌ امید فراوان‌ بسته‌ بود ملت‌ ما با متانت‌ و اقتدار به‌ میدان‌ آمد و غائله‌ را ختم‌ کرد.

ایشان‌ افزودند دشمن‌ هم‌ اکنون‌ نیز گاه‌ با پیدا کردن‌ بهانه‌ و گاه‌ بدون‌ بهانه‌ درصدد تحریک‌ و ایجاد آشوب‌ است‌. البته‌ نباید بهانه‌ای‌ به‌ دست‌ دشمن‌ داد اما همه‌ بدانند کسانیکه‌ نظام‌ اسلامی‌ را به‌ استبداد و ضدیت‌ با آزادی‌ متهم‌ می‌کنند یا عامل‌ دشمنند و یا فریب‌خورده‌ او.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ حرکتی‌ که‌ از چندی‌ قبل‌ برای‌ رونق‌ یافتن‌ علم‌ و تحقیق‌ در کشور نضج‌ گرفته‌ است‌ افزودند: هرگاه‌ حرکت‌ سازنده‌ای‌ در کشور آغاز می‌شود دشمن‌ برای‌ مقابله‌ با آن‌ تحرکاتی‌ می‌کند و این‌ بار نیز با پیدا کردن‌ بهانه‌ای‌ تلاش‌ کرد روال‌ اصلی‌ فعالیت‌ دانشگاه‌ها را دچار وقفه‌ کند اما کسانیکه‌ به‌ اینگونه‌ حرکات‌ امید بسته‌اند بدانند که‌ در صورت‌ نیاز موج‌ اراده‌ و عزم‌ و اقتدار مردم‌، اینگونه‌ مسائل‌ را براحتی‌ در خود حل‌ خواهد کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند: ملت‌ ایران‌ امروز به‌ وحدت‌ کلمه‌ ـ کار و تلاش‌ پیگیر، و مبارزه‌ بی‌وقفه‌ با فساد و تبعیض‌ و بی‌عدالتی‌ نیاز دارد و فضای‌ تشنج‌ به‌ ضرر ملت‌ است‌ و همه‌ مسؤولان‌ دولتی‌ و قضایی‌ و دیگر مسؤولان‌ باید به‌ وظایف‌ خود کاملا عمل‌ کنند.

ایشان‌ در بخش‌ دیگری‌ از خطبه‌ها به‌ مسئله‌ فلسطین‌ و خشونت‌ بی‌سابقه‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ اشاره‌ کردند و افزودند اسرائیل‌، به‌ برکت‌ ادامه‌ انتفاضه‌ در بن‌بست‌ کامل‌ قرار گرفته‌ و امریکا، در حمایت‌ از این‌ رژیم‌ اشتباهات‌ جبران‌ناپذیری‌ مرتکب‌ می‌شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تجلیل‌ از پایداری‌ و ایستادگی‌ ملت‌ مسلمان‌ و مؤمن‌ فلسطین‌، حمایت‌ از ملت‌ فلسطین‌ را وظیفه‌ای‌ همگانی‌ خواندند و افزودند: انشاءالله‌ در جمعه‌ آینده‌ که‌ روز قدس‌ است‌، ملت‌ ایران‌ با حضور دشمن‌شکن‌ و پرشکوه‌ خود، حمایت‌ همیشگی‌ از ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ را فریاد خواهد کرد. ایشان‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ در پیش‌ بودن‌ هفته‌ بسیج‌، تجلیل‌ از بسیج‌ را وظیفه‌ای‌ مهم‌ خواندند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ از ماه‌ رمضان‌ بعنوان‌ ماه‌ ذخیره‌سازی‌ تقوا یاد و همه‌ مردم‌ را به‌ بهره‌گیری‌ از برکات‌ معنوی‌ این‌ ماه‌ و رعایت‌ تقوا در رفتار و گفتار و حتی‌ پندارهای‌ ذهنی‌ توصیه‌ کردند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ وصایای‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) در آخرین‌ ساعات‌ عمر شریفشان‌، رعایت‌ نظم‌ و اصلاح‌ ذات‌البین‌ به‌ معنای‌ نزدیک‌ کردن‌ ذهنها و دلها را از جمله‌ نکات‌ بسیار مهم‌ این‌ وصایا برشمردند و افزودند: نظم‌ هم‌ باید در زندگی‌ فردی‌ و خانوادگی‌ و هم‌ در جامعه‌ از جمله‌ رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ و مسائل‌ مالی‌ و تجاری‌ مورد توجه‌ قرار گیرد و آن‌ نظمی‌ مطلوب‌ است‌ که‌ همراه‌ با تقوا باشد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هماهنگی‌ میان‌ افکار، عقاید و شعارها با کارکرد و عمل‌ افراد در جامعه‌ را یکی‌ از مصادیق‌ مهم‌ نظم‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: اگر در جامعه‌ای‌ رفتارها و عملکردها براساس‌ مبانی‌ فکری‌ و عقیدتی‌ جامعه‌ شکل‌ نگیرد، موجب‌ ایجاد نفاق‌ عمومی‌ در جامعه‌ خواهد شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، مطرح‌ کردن‌ نام‌ اسلام‌، حقوق‌ بشر، آزادیخواهی‌ و قانون‌، وعمل‌ نکردن‌ و پایبند نبودن‌ به‌ این‌ مبانی‌ را از مصداقهای‌ بارز اینگونه‌ بی‌نظمی‌ در جامعه‌ برشمردند و تأکید کردند: همه‌ مردم‌ بویژه‌ مسؤولان‌ باید خود را ملزم‌ به‌ رعایت‌ این‌ نظم‌ بنمایند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، اصلاح‌ ذات‌البین‌ را فراتر از ائتلاف‌ و اتحاد ظاهری‌ دانستند و با تأکید بر اینکه‌ ذهنها ودلها باید به‌ یکدیگر نزدیک‌ و خوشبین‌ باشد، افزودند: دشمن‌ همواره‌ از اول‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بدنبال‌ ایجاد بدبینی‌ میان‌ گروههای‌ مختلف‌ سیاسی‌ و مذهبی‌ در جامعه‌ بوده‌ است‌ و امروز نیز این‌ سیاست‌ بشدت‌ دنبال‌ می‌شود.

ایشان‌ با تأکید بر اینکه‌ ایجاد هرگونه‌ شکاف‌ در بدنه‌ یکپارچه‌ مردم‌، موجب‌ نفوذ دشمن‌ خواهد شد، خاطرنشان‌ کردند: دشمن‌ سعی‌ خود را بر ایجاد اختلاف‌ و دو دستگی‌ میان‌ مسؤولان‌ و خدمتگزاران‌ نظام‌ متمرکز کرده‌ است‌ و با عناوین‌ مختلف‌ همچون‌ اصلاح‌ طلب‌ و محافظه‌کار تلاش‌ دارد در یکپارچگی‌ مسؤولان‌ خدشه‌ ایجاد کند و متأسفانه‌ عده‌ای‌ ساده‌لوح‌ هم‌ در داخل‌ حرف‌ دشمن‌ را تکرار می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ طرح‌ عناوین‌ مختلف‌ از جانب‌ دشمن‌ را دام‌ دشمن‌ دانستند و تأکید کردند: همه‌ مسؤولان‌ باید در مقابل‌ دام‌ دشمن‌ هوشیار باشند و دلها را با یکدیگر صاف‌ نمایند و اختلاف‌ سلیقه‌ها را دشمنی‌ تلقی‌ ننمایند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، ملت‌ ایران‌ را ملتی‌ علوی‌ و مرید حضرت‌ علی‌ (ع‌) توصیف‌ کردند و با اشاره‌ به‌ مجاهدت‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) در طول‌ زندگی‌ و حکومت‌ خود برای‌ اقامه‌ عدل‌ در جامعه‌ خاطرنشان‌ کردند: حضرت‌ علی‌ (ع‌) در نهایت‌ بدلیل‌ پایبندی‌ به‌ عدالت‌ مورد تهدید قرار گرفتند و جان‌ شریف‌ خود را در این‌ راه‌ فدا کردند و در محراب‌ عبادت‌ به‌ شهادت‌ رسیدند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ دوشنبه‌ روز ضربت‌ خوردن‌ امیرمؤمنان‌ و شب‌ دوشنبه‌ آغاز لیالی‌ قدر، مردم‌ را به‌ بهره‌برداری‌ هرچه‌ بیشتر از این‌ ایام‌ فراخواندند.