[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار خانواده‌ی شهدای هفتم تیر و مسئولان قوه قضائیه - 1386/04/07
عنوان فیش : امنیت اخلاقی
کلیدواژه(ها) : امنیت اخلاقی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
دادن امنیت به مردم یک پایه‏ی مهمش روی دوش قوه‏ی قضائیه است. چه امنیت اجتماعی، چه امنیت اقتصادی، چه امنیت اخلاقی، چه امنیت حیثیتی. درست است که دستگاه‏های گوناگونِ اجرائی هرکدام به نحوی در این کارها با قوه‏ی قضائیه شریکند- مثلًا در امنیت اجتماعی، دستگاه‏های انتظامی با قوه‏ی قضائیه شریکند و باید استقرار امنیت کنند- اما نقش قوه‏ی قضائیه در اینجا چیست؟ این است که آن کسی که متجاوز است، از سوی قوه‏ی قضائیه آن‏چنان با او برخورد شود که مایه‏ی عبرت شود. یا درست است که مسئولان استقرار امنیت اقتصادی غالباً در دستگاه‏های اجرائی‏اند- وزارتخانه‏های اقتصادی و دستگاه‏های پولی و بانکی- و این‏ها مسئولند؛ اما نقش قوه‏ی قضائیه این است که اگر در مجموعه‏ی این عملکردها و تعامل این دستگاه‏ها با مردم، مفسد اقتصادی به وجود آمد، قوه‏ی قضائیه آن‏چنان با او برخورد کند که برخوردش موجب عبرت برای کسانی باشد که دستگاه اقتصادی را به فساد می‏کشانند. این، خود یک عامل مهم در ایجاد امنیت اقتصادی است.
بعضی خیال می‏کنند- یا این‏جور وانمود می‏کنند که خیال کرده‏اند- که برخورد با مفاسد اقتصادی، مخل امنیت اقتصادی است. این عکس قضیه است؛ این درست نقطه‏ی مقابل حقیقت است. برخورد با مفسد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی است برای غیر مفسد. غیر مفسد کیست؟ اکثریت مردم. مفسد اقتصادی تعداد معدودی هستند؛ سوءاستفاده‏چی‏ها. با این‏ها برخوردِ سخت بشود تا اکثر مردم، اکثر فعالان صحنه‏ی اجتماع که در امر اقتصادی کار می‏کنند، احساس کنند دارای امنیتند و راه صحیح آن راهی است که آن‏ها پیش گرفته‏اند.
امنیت اخلاقی در جامعه، امنیت فرهنگی و امنیت حیثیتی هم همین‏طور است. در جامعه‏ی اسلامی، حیثیت افراد نباید مورد تلاعب دست افرادی قرار بگیرد که هیچ احساس مسئولیتی نمی‏کنند. دستگاه‏ها باید برخورد کنند. آبروی افراد را بردن، اتهام به افراد وارد کردن، اشخاص را بدون دلیل- از مسئول و غیر مسئول- زیر سؤال بردن، در باره‏ی آن‏ها شایعه ایجاد کردن، چیزی است برخلاف احکام اسلامی؛ برخلاف شرع اسلامی است؛ برخلاف رویه‏ی اسلامی است. فرض بفرمائید به یک نفر تهمت سوءاستفاده‏ی مالی بزنند، که تا او بیاید ثابت بکند چنین چیزی نبوده، زمان زیادی صرف خواهد شد. این چیزها؛ امنیت حیثیتی در جامعه‏ی اسلامی، امنیت آبروئی، مسأله‏ی مهمی است و باید به آن توجه بشود. قوه‏ی قضائیه در این زمینه و در استقرار این امنیت نقش دارد.