[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در مراسم هجدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) - 1386/03/14
عنوان فیش : سکینه الهی
کلیدواژه(ها) : سکینه الهی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
تفاوت رهبری و زعامت معنوی و روحی این است. علت هم همان اتصال با منبع اصلی قدرت، ارتباط با خدا، همه چیز را از او دانستن و همه کار را برای او کردن، است. این راز اقتدار و ماندگاری و نفوذ مردان خداست. امام با این دید و با این مبنا، همچنان زنده خواهد ماند. دشمنان او، مخالفان او، معارضان دینی و سیاسی او، رفتند و خواهند رفت؛ اما امام بزرگوار با فکرش، با هویتش و با وجود حقیقی‏اش در جامعه‏ی اسلامی و در جامعه‏ی بزرگ بشری ادامه پیدا خواهد کرد و روز به روز برجسته‏تر و قوی‏تر و محسوستر خواهد شد. راز قدرت معنویِ امام بزرگوار ما این است.
سرّ این نفوذ عجیب که این مرد بزرگ در دل توده‏های عظیم مسلمان در کشورهای مختلف راه یافت و راز این نفوذ عظیم، این است: از خود عبور کردن، برای خود تلاش نکردن، خدا را دیدن و از خدا الهام گرفتن و برای خدا مجاهدت به تمام معنا انجام دادن. این راز عظمت امام بزرگوار و رهبری روحانی است. پیامبران هم راز نفوذشان، راز ماندگاری‏شان همین بود؛ و الّا ظواهر و بند و بست سیاسی و شعارهای دهان‏پرکن و مورد علاقه‏ی توده‏های مردم را همه بلدند بدهند؛ دیگران هم این کارها را می‏کنند. این نیست آن چیزی که یک زعیم معنوی و روحانی را در دلها نافذ می‏کند؛ بر دلها حاکم می‏کند. و حکومت او از نوع حکومت معنوی و صوری نیست؛ از نوع حکومت انبیاء است؛ از نوع حکومت جباران و جائران هرگز نیست. لذا شما در زندگی امام که نگاه می‏کنید، این ارتباط با خدا و اتصال با خدا در او یک سکینه و آرامشی به وجود می‏آورد. آنجایی که دیگران وحشت‏زده می‏شدند، او آرام بود! آنجایی که دیگران به تزلزل می‏افتادند، او قاطع و مصمم بود. در وصیت‏نامه‏ی خود هم خطاب به مردم ایران، بلکه ملتهای مسلمان می‏گوید با دلی آرام و قلبی مطمئن از مردم خدا حافظی می‏کند و به جوار رحمت الهی می‏رود. دمِ مرگ هم با دل آرام این جهان را ترک می‏کند.
بعضی‏ها به ذهنشان می‏آمد که چطور امام با این دقت و اهتمامی که در احکام دین و نسبت به جان و مال داشت و این همه ما در انقلاب و در جنگ شهید دادیم، دچار دغدغه نبود و با دل آرامی می‏توانست دنیا را ترک کند و به ملاقات پروردگار برود؛ می‏گفتند جواب این خونها را که خواهد داد. جواب امام به این وسوسه‏ها این است که جواب این خونها را همان کسی خواهد داد که جواب خونهای صفین و نهروان را داد.