[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها - 1386/02/31
عنوان فیش : جنگ اراده‌ها
کلیدواژه(ها) : جنگ اراده‌ها
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
قدر شهدای جبهه‏تان را بدانید، قدر آن مقاومتهای مظلومانه را بدانید، قدر آن ایستادگی و صلابتِ از پولاد محکم‏ترِ امام راحل را بدانید؛ این‏هاست که ملت فلسطین را یک طور، ملت لبنان را یک طور، ملتهای امریکای لاتین را یک طور، ملت آفریقای جنوبی را یک طور، ملتهای خاورمیانه را یک طور، ملتهای بسیاری از کشورهای عرب را- که دولت‏هاشان وابسته‏ی به امریکا هستند- یک طور، تحت تأثیر قرار داده. مهم این است که جوان ایرانی بداند ایران در کجای این جبهه است. در دنیا یک جنگ عظیم و یک چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نیست، اما جنگ اراده‏ها و عزم‏ها و سیاست‏ها و تدبیرهاست. ایران در کجای این جنگ است؟ ایران در جبهه‏ای از این جنگ در مرکز فرماندهی قرار دارد که افراد آن جبهه را ملتها تشکیل می‏دهند. سرسری عبور نکنیم از اینکه وقتی رئیس‏جمهور ایران به اندونزی می‏رود، در نماز جمعه برایش شعار می‏دهند، در دانشگاه برایش شعار می‏دهند، در مجموعه‏ی اساتید برایش شعار می‏دهند و اگر اجازه می‏دادند در کوچه و بازار راه برود، مردم هم برایش شعار می‏دادند. این‏ها چیزهای مهمی است.

بنده زمان ریاست جمهوری به پاکستان رفتم؛ آن‏چنان تظاهراتی شد که با وجود اینکه قرار بود ریگان- رئیس‏جمهور امریکا- بعد از سفر من برود و از پاکستان بازدید کند، دیگر نرفت! دیدند آبروریزی است برای او؛ چون آن وضعی که مردم در استقبال از رئیس‏جمهوری اسلامی ایران بوجود آوردند، اگر او می‏رفت آن‏گونه نمی‏شد. الآن رئیس‏جمهوری اسلامی ایران به هر کشوری از کشورهای منطقه‏ی شرقی- چه اسلامی و چه حتّی غیر اسلامی- بخواهد برود، وقتی به مردم بگویند، عکس‏العمل آن‏ها شوق‏آمیز، با اظهار علاقه و با اظهار طرف‏داری است؛ به هرکدام از آن‏ها بگویند رئیس‏جمهور امریکا می‏خواهد بیاید، عکسش را آتش می‏زنند و پرچمش را پاره می‏کنند! این‏طوری است. امروز در دنیا، جبهه‏ی سیاسی و جنگ اراده‏ها و عزمها و تدبیرها به این شکل است؛ آرایش این جبهه این‏گونه است.

اتاق فرماندهی این طرف این جبهه، ایران است: ایران حزب‏اللّهیِ پُر از عزم و همت، اما با دست خالی؛ به خاطر اینکه صد سال قبل از او، سلاطین خائن پهلوی و قاجار، هرچه توانستند ضربه زدند، غارت کردند و لطمه زدند؛ حالا از صفر شروع کرده. طرف مقابل، دویست سال است که مشغول خودسازی است- چه از درون خودش، چه با آنچه که از دنیا غارت کرده- و دست او از لحاظ علمی و از لحاظ اقتصادی پُر است. دست این طرف- از لحاظ عُدّه‏ی ظاهری و پشتیبانیهای ظاهری؛ یعنی پول و سلاح و این‏ها- خالی است؛ اما در عین حال دنیا وقتی نگاه می‏کند، این دو کفه را برابر، و در یک جاهائی کفه‏ی همین نیروی حزب‏اللّهی را سنگین‏تر می‏بیند.

چرا سنگین‏تر می‏بیند؟ مگر ما چه داریم؟ همان احساس حضور! حضور! ما ملتی داریم که با انقلاب اخت است؛ گره خورده است؛ جوشیده است. در بین این ملت که سطوح گوناگون و مختلفی دارند، روحیه‏ی جمع کثیری این است که هرجا و هر زمان و هرطور که لازم باشد، سینه‏شان را سپر می‏کنند و به وسط میدان می‏آیند. این نقطه‏ی قوّت ماست. این چگونه حاصل شده است؟ با موتور ایمان، با روحیه‏ی انقلاب، با انگیزه‏ی دین؛ این حقیقتی که دنیاداران او را نفهمیدند! نفهمیدند که قدرت دین چه استحکامی به یک ملت و به یک نظام می‏دهد. جمهوری اسلامی به طور طبیعی در این راه و در این کیفیت قرار داشت و قرار گرفت؛ یعنی ایمان. حالا شما- بسیج دانشجویی- در این خیمه‏ی فرماندهی در کجا قرار دارید؟ خودتان معین کنید و فکرش را بکنید؛ البته با این محاسبه. دانشجوجماعت- بخصوص آن وقتی‏که انگیزه‏ی بسیجی و روح بسیجی بر او حاکم است- آن عنصر بی‏همتاست؛ بی‏همتاست. یعنی برای پیشبرد این حرکت عظیم، دیگر نمی‏توان روی او قیمت گذاشت.

مربوط به :بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها - 1386/02/31
عنوان فیش : جنگ اراده‌ها, همت, تدبیر
کلیدواژه(ها) : جنگ اراده‌ها, همت, تدبیر
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
در دنیا یك جنگ عظیم و یك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نیست، اما جنگ اراده‌ها و عزم‌ها و سیاست‌ها و تدبیرهاست.