[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : عوام و خواص
کلیدواژه(ها) : عوام و خواص
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
امام بزرگوار ما، حقیقت مسأله را خوب شناخته و دیده بود. از شروع این نهضت از سال 1341 - یعنی چهل سال قبل - آن وقتی که هنوز در ایران مسأله‌ی فلسطین حتّی در بین خواص هم منتشر نشده بود، حرف امام این بود که در مقابل سلطه‌ی اسرائیل باید همه احساس خطر کنند؛ همه باید بایستند و مقابله کنند. بعد هم همین راه را ادامه داد و این یکی از شعارهای بزرگ آن مرد الهی و آسمانی بود.


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :تلاش انسان‌ها تعین کننده زمان رسیدن به اهداف الهی
کلیدواژه(ها) : تلاشگری
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
اگر انسانها تلاش و کار و همّت خود را بیشتر به کار گیرند، به اهداف الهی - که در برنامه‌ی الهی تعیین شده است - زودتر خواهند رسید؛ اما اگر به کار نگیرند و ضعف نشان دهند، در این راه سالیان درازی معطّل خواهند شد؛ مثل تیهِ بنی‌اسرائیل: «اربعین سنةً یتیهون فی‌الارض(1)»؛ بنی‌اسرائیل به دست خود دچار سرگردانی و بیابانگردی شدند. بنی‌اسرائیل می‌توانستند مانع بروز آن سختی و تلخی شوند؛ می‌توانستند مدّت آن را کوتاهتر کنند؛ می‌توانستند مدّت آن را با ضعفهای خود طولانیتر کنند. سرنوشت ما هم همین است. برای مسلمانان هم، جهت آفرینش بشر، بعثت و فلسفه‌ی اعزام رسل و انزال کتب از سوی پروردگار، هم بیان و هم تعیین شده است. خود انسانها هستند که می‌توانند این راه را طولانی یا کوتاه کنند؛ می‌توانند خود را زودتر یا دیرتر به مقصد برسانند.
1 ) سوره مبارکه المائدة آیه 26
قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيهِم ۛ أَربَعينَ سَنَةً ۛ يَتيهونَ فِي الأَرضِ ۚ فَلا تَأسَ عَلَى القَومِ الفاسِقينَ
ترجمه :
خداوند (به موسی) فرمود: «این سرزمین (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید)؛ پیوسته در زمین (در این بیابان)، سرگردان خواهند بود؛ و در باره (سرنوشت) این جمعیّت گنهکار، غمگین مباش!»


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :مجاهدت، عامل زودتر رسیدن به اهداف الهی
کلیدواژه(ها) : جهاد
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
در سنّت الهی، اراده‌ی انسان تعیین کننده است. این‌که اسلام انسانها را به مجاهدت دعوت می‌کند - «و جاهَدوا فی‌سبیل‌اللَّه(1)» یا «و جاهِدوا فی‌اللَّه حقّ جهاده(2)»؛ یعنی همه‌ی ظرفیت خود را در راه مجاهدت مصرف کنید - به خاطر این است که اگر به این توصیه‌ی الهی عمل کردیم، به هدف الهی زودتر خواهیم رسید.
1 ) سوره مبارکه البقرة آیه 218
إِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَالَّذينَ هاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ أُولٰئِكَ يَرجونَ رَحمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ
ترجمه :
کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده‌اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.

1 ) سوره مبارکه الأنفال آیه 74
وَالَّذينَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ وَالَّذينَ آوَوا وَنَصَروا أُولٰئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا ۚ لَهُم مَغفِرَةٌ وَرِزقٌ كَريمٌ
ترجمه :
و آنها که ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد کردند، و آنها که پناه دادند و یاری نمودند، آنان مؤمنان حقیقی‌اند؛ برای آنها، آمرزش (و رحمت خدا) و روزی شایسته‌ای است.

1 ) سوره مبارکه التوبة آیه 20
الَّذينَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولٰئِكَ هُمُ الفائِزونَ
ترجمه :
آنها که ایمان آوردند، و هجرت کردند، و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است؛ و آنها پیروز و رستگارند!

2 ) سوره مبارکه الحج آیه 78
وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ ۚ هُوَ اجتَباكُم وَما جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدّينِ مِن حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبيكُم إِبراهيمَ ۚ هُوَ سَمّاكُمُ المُسلِمينَ مِن قَبلُ وَفي هٰذا لِيَكونَ الرَّسولُ شَهيدًا عَلَيكُم وَتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ۚ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ وَاعتَصِموا بِاللَّهِ هُوَ مَولاكُم ۖ فَنِعمَ المَولىٰ وَنِعمَ النَّصيرُ
ترجمه :
و در راه خدا جهاد کنید، و حقّ جهادش را ادا نمایید! او شما را برگزید، و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد؛ از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید؛ خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی «مسلمان» نامید، تا پیامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم! پس نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید، و به خدا تمسّک جویید، که او مولا و سرپرست شماست! چه مولای خوب، و چه یاور شایسته‌ای!


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :وابستگی تحقق هدف الهی در زمان ما به اراده
کلیدواژه(ها) : همت
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
هدف الهی، ثابت و قطعی و تخلّف‌ناپذیر است. اگر ما عمل نکنیم، دیگران می‌آیند و عمل می‌کنند: «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی اللَّه بقومٍ یحبّهم و یحبّونه(1)». خدای متعال این راه و این سرمنزل و این سرنوشت را قطعی قرار داده است. آنچه قطعی نیست، عبارت است از زمان و مردمی که سعادتِ بردن این گوی را از این میدان داشته باشند. این بسته به اراده‌ی من و شماست.
1 ) سوره مبارکه المائدة آیه 54
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ ۚ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
ترجمه :
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :آزرده شدن قلب پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از رنج دنیای اسلامی
کلیدواژه(ها) : فلسطین, حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
امروز مسأله‌ی فلسطین یک زخم دردناک و عمیق در پیکر جامعه‌ی اسلامی است. آیه‌ای که تلاوت کردند، درباره‌ی نبیّ مکرّم اسلام می‌فرماید: «عزیزٌ علیه ما عنتّم»؛ رنج شما برای او سخت و دشوار است؛ «حریصٌ علیکم بالمؤمنین رؤوفٌ رحیم».(1) امروز رنج دنیای اسلام - که برجسته‌ترین بخش آن، مسأله‌ی فلسطین است - قلب مقدّس پیغمبر را می‌آزارد؛ «عزیز علیه ما عنتّم». با وضعی که امروز ملت فلسطین دارد، روح مقدّس پیغمبر در عوالم بالای آفرینش الهی مملو از غم می‌شود. راه علاج چیست؟ تلاش و مجاهدت است.
1 ) سوره مبارکه التوبة آیه 128
لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ
ترجمه :
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, مسئله فلسطین
کلیدواژه(ها) : فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, مسئله فلسطین
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
مسأله‌ی فلسطین، مسأله‌ی دنیای اسلام است

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : فلسطین, مسئله فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی
کلیدواژه(ها) : فلسطین, مسئله فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
دنیای اسلام باید - به معنای واقعی کلمه- مسأله فلسطین را مسأله‌ی خود بداند.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, دفاع از فلسطین
کلیدواژه(ها) : فلسطین, امت اسلامی, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, دفاع از فلسطین
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
امروز ملتهای مسلمان برای فلسطین هر کار بکنند، برای خود و به نفع خود کرده‌اند.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : دفاع از فلسطین, دفاع از انقلاب اسلامی, مرگ, جنگ
کلیدواژه(ها) : دفاع از فلسطین, دفاع از انقلاب اسلامی, مرگ, جنگ
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
یک ملت وقتی کارش به جایی برسد که ببیند هیچ چاره‌ای ندارد جز این‌که مردن شجاعانه را به جان بخرد، دیگر هیچ چیز در مقابل او تاب ایستادگی ندارد

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :ولادت پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقطه شروع آزادی بشر
کلیدواژه(ها) :
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
در آیات ولادت پیامبر گفته‌اند، وقتی آن بزرگوار متولّد شد، کنگره‌های کاخ کسری ویران گردید؛ آتشکده‌ی آذرگشسب که قرنها روشن بود به خاموشی گرایید؛ دریاچه‌ی ساوه که در نظر عدّه‌ای از مردم در آن وقت، مقدّس شمرده می‌شد، خشک شد و بتهایی که بر گِرد کعبه آویخته بودند، سرنگون شدند. این نشانه‌ها که کاملاً رمزی و نمادین است، نشان‌دهنده‌ی جهتِ اراده و سنّت الهی در پوشاندن خلعت وجود به این موجود عظیم و این شخصیت والا و بی‌نظیر است. معنای این حوادثِ نمادین این است که با این قدوم مبارک، بساط ذلّت بشر، چه به وسیله‌ی حاکمیت جبّاران و حاکمان مستبد - از قبیل آنچه در آن روز در ایران و روم قدیم وجود داشت - و چه به وسیله‌ی عبادت غیر خدا، باید برچیده شود. بشر باید به وسیله‌ی این مولود مبارک، آزاد شود؛ هم از قید ستمی که به وسیله‌ی حکّامِ جور بر انسانهای مظلوم در طول تاریخ تحمیل شده است، و هم از قید خرافه‌ها و اعتقادات نادرستِ ذلّت‌آفرین که انسان را در مقابل موجوداتِ پست‌تر از خود او یا در مقابل انسانهای دیگر، خاضع و ذلیل و ستایشگر می‌کند. لذا آیه‌ی قرآن در باب بعثت نبیّ‌اکرم می‌فرماید: «هو الّذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه و کفی باللَّه شهیدا»(1) «لیظهره علی الدّین کلّه» زمان‌بندی نشده است؛ این، جهت را نشان می‌دهد. بشریت به وسیله‌ی این حادثه، باید به سمت آزادی معنوی، اجتماعی، حقیقی و عقلانی حرکت کند. این کار شروع شد و ادامه‌اش دست خودِ ما انسانهاست. این هم یک سنّت دیگر در عالم آفرینش است.
1 ) سوره مبارکه الفتح آیه 28
هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفىٰ بِاللَّهِ شَهيدًا
ترجمه :
او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادایان پیروز کند؛ و کافی است که خدا گواه این موضوع باشد!


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : سرنوشت امت اسلامی
کلیدواژه(ها) : سرنوشت امت اسلامی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
امروز مسأله‏ی فلسطین، مسأله‏ی دنیای اسلام است. چه ما مسلمانان کشورهای اسلامی بدانیم و چه ندانیم، چه بفهمیم و چه نفهمیم، سرنوشت فلسطین، سرنوشت همه‏ی ماست. اگر فلسطین در این صحنه‏ی رویاروییِ شجاعانه‏ای که امروز برای خود به وجود آورده است، موفّق شود، موفّقیت همه‏ی دنیای اسلام است؛ اما هرچه رنج آن ملت ادامه پیدا کند، مایه‏ی ذلّت روزافزون دنیای اسلام است. دنیای اسلام باید به معنای واقعی کلمه، این مسئله را مسأله‏ی خود بداند. درست است که همه‏ی ما وظیفه‏ی شرعی داریم و اسلام بر ما واجب کرده است به مردم فلسطین کمک کنیم؛ اما حرف من امروز فراتر از وظیفه‏ی شرعی است. می‏گویم امروز هر حادثه‏ای که در فلسطین رخ دهد و این قضیه به هرجا منتهی شود، به طور مستقیم به سرنوشت کشورهای اسلامی- چه آن‏هایی که نزدیکند و چه آن‏هایی که دورند- مربوط است و بر آن‏ها هم اثر می‏گذارد. امروز ملتهای مسلمان برای فلسطین هر کار بکنند، برای خود و به نفع خود کرده‏اند. وقتی با نقشه‏ی استعمار بریتانی و کمک دنیای استکبار، این قطعه‏ی خونین از پیکره‏ی دنیای اسلام جدا شد، آن روز نظرشان فقط فتح همین قطعه نبود؛ آن روز هم نظر استعمارگران تسلّط بر کلّ منطقه- که قلب دنیای اسلام است- بود. بنابراین امروز همه‏ی ما وظیفه داریم.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :حوادث نمادین ولادت پیامبر؛ نشانگر برچیدگی بساط حاکمیت جباران و مستبدان
کلیدواژه(ها) : تاریخ دوران جاهلیت و ولادت و کودکی پیامبر اسلام(صل, ولادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ا, آزادی بشریت
نوع(ها) : روایت تاریخی

متن فیش :
در مثل چنین روزی[17ربیع الاول]، خداوند متعال بزرگترین ذخیره‌ی الهی را كه وجود مقدّس پیامبر گرامی بود، به عرصه‌ی وجود آورد؛ این شروعِ یك مقطع تعیین كننده در سرنوشت بشر بود. در آیات ولادت پیامبر گفته‌اند، وقتی آن بزرگوار متولّد شد، كنگره‌های كاخ كسری ویران گردید؛ آتشكده‌ی آذرگشسب كه قرنها روشن بود به خاموشی گرایید؛ دریاچه‌ی ساوه كه در نظر عدّه‌ای از مردم در آن وقت، مقدّس شمرده می‌شد، خشك شد و بتهایی كه بر گِرد كعبه آویخته بودند، سرنگون شدند. این نشانه‌ها كه كاملاً رمزی و نمادین است، نشان‌دهنده‌ی جهتِ اراده و سنّت الهی در پوشاندن خلعت وجود به این موجود عظیم و این شخصیت والا و بی‌نظیر است. معنای این حوادثِ نمادین این است كه با این قدوم مبارك، بساط ذلّت بشر، چه به وسیله‌ی حاكمیت جبّاران و حاكمان مستبد - از قبیل آنچه در آن روز در ایران و روم قدیم وجود داشت - و چه به وسیله‌ی عبادت غیر خدا، باید برچیده شود.
بشر باید به وسیله‌ی این مولود مبارك، آزاد شود؛ هم از قید ستمی كه به وسیله‌ی حكّامِ جور بر انسانهای مظلوم در طول تاریخ تحمیل شده است، و هم از قید خرافه‌ها و اعتقادات نادرستِ ذلّت‌آفرین كه انسان را در مقابل موجوداتِ پست‌تر از خود او یا در مقابل انسانهای دیگر، خاضع و ذلیل و ستایشگر می‌كند. لذا آیه‌ی قرآن در باب بعثت نبیّ‌اكرم می‌فرماید: «هو الّذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین كلّه و كفی باللَّه شهیدا». «لیظهره علی الدّین كلّه» زمان‌بندی نشده است؛ این، جهت را نشان می‌دهد. بشریت به وسیله‌ی این حادثه، باید به سمت آزادی معنوی، اجتماعی، حقیقی و عقلانی حركت كند. این كار شروع شد و ادامه‌اش دست خودِ ما انسانهاست. این هم یك سنّت دیگر در عالم آفرینش است.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :تسلط بر کل دنیای اسلام هدف نهایی جداکردن فلسطین ازپیکره اسلام
کلیدواژه(ها) : تاریخ آسیا و آفریقا, مسئله فلسطین
نوع(ها) : روایت تاریخی

متن فیش :
امروز مسأله‌ی فلسطین، مسأله‌ی دنیای اسلام است. چه ما مسلمانان كشورهای اسلامی بدانیم و چه ندانیم، چه بفهمیم و چه نفهمیم، سرنوشت فلسطین، سرنوشت همه‌ی ماست. اگر فلسطین در این صحنه‌ی رویاروییِ شجاعانه‌ای كه امروز برای خود به وجود آورده است، موفّق شود، موفّقیت همه‌ی دنیای اسلام است؛ اما هرچه رنج آن ملت ادامه پیدا كند، مایه‌ی ذلّت روزافزون دنیای اسلام است. دنیای اسلام باید به معنای واقعی كلمه، این مسئله را مسأله‌ی خود بداند. درست است كه همه‌ی ما وظیفه‌ی شرعی داریم و اسلام بر ما واجب كرده است به مردم فلسطین كمك كنیم؛ اما حرف من امروز فراتر از وظیفه‌ی شرعی است. می‌گویم امروز هر حادثه‌ای كه در فلسطین رخ دهد و این قضیه به هرجا منتهی شود، به طور مستقیم به سرنوشت كشورهای اسلامی- چه آن‌هایی كه نزدیكند و چه آن‌هایی كه دورند- مربوط است و بر آن‌ها هم اثر می‌گذارد. امروز ملتهای مسلمان برای فلسطین هر كار بكنند، برای خود و به نفع خود كرده‌اند. وقتی با نقشه‌ی استعمار بریتانی و كمك دنیای استكبار، این قطعه‌ی خونین از پیكره‌ی دنیای اسلام جدا شد، آن روز نظرشان فقط فتح همین قطعه نبود؛ آن روز هم نظر استعمارگران تسلّط بر كلّ منطقه- كه قلب دنیای اسلام است- بود. بنابراین امروز همه‌ی ما وظیفه داریم.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش :احساس خطر امام نسبت به سلطه اسرائیل از سال 41
کلیدواژه(ها) : تاریخ نهضت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد, مسئله فلسطین
نوع(ها) : روایت تاریخی

متن فیش :
دنیای اسلام به وظیفه‌ی خود[نسبت به فلسطین] عمل كند. دنیای اسلام، یعنی ملتها و دولتها. دولتها ممكن است برای خود محاذیری فرض كنند، اما ملتها این محاذیر را ندارند؛ علما، روشنفكران، سیاسیّون و مؤثّرینِ در فكر مردم، این محاذیر را ندارد؛ باید اقدام كنند. این اقدام، به دولتهای آنها هم كمك خواهد كرد. امروز اگر ملتهای مسلمان و بخصوص ملتهای عرب در داخل كشورهایشان عزم و اراده‌ی خود را در حمایت از ملت فلسطین به طور واضح و مستمر نشان دهند، برای دولتهایشان هم خوب است؛ زیرا دولتها در صحنه‌ی دیپلماسی می‌توانند از این وسیله برای فشار آوردن روی دشمن استفاده كنند.
امام بزرگوار ما، حقیقت مسأله را خوب شناخته و دیده بود. از شروع این نهضت از سال 1341 - یعنی چهل سال قبل - آن وقتی كه هنوز در ایران مسأله‌ی فلسطین حتّی در بین خواص هم منتشر نشده بود، حرف امام این بود كه در مقابل سلطه‌ی اسرائیل باید همه احساس خطر كنند؛ همه باید بایستند و مقابله كنند. بعد هم همین راه را ادامه داد و این یكی از شعارهای بزرگ آن مرد الهی و آسمانی بود.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : فلسطین, مسئله فلسطین, جامعه اسلامی, امت بزرگ اسلامی, جهان اسلام
کلیدواژه(ها) : فلسطین, مسئله فلسطین, جامعه اسلامی, امت بزرگ اسلامی, جهان اسلام
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
امروز مساله‌ی فلسطین یك زخم دردناك و عمیق در پیكر جامعه‌ی اسلامی است.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : فلسطین, پیروزی ملت فلسطین, آزادی فلسطین, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی
کلیدواژه(ها) : فلسطین, پیروزی ملت فلسطین, آزادی فلسطین, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اگر فلسطین در این صحنه‌ی رویارویی شجاعانه‌ای كه امروز برای خود به وجود آورده است، موفق شود، موفقیت همه‌ی دنیای اسلام است؛

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : مقاومت اسلامی فلسطین
کلیدواژه(ها) : مقاومت اسلامی فلسطین
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
ملت فلسطین در انجام دادن وظیفه خود، آنچه حق و شایسته یک ملت شجاع و غیرتمند است، انجام داده و ایستاده است. همه باید بدانیم این دولتِ غاصبِ ظالمِ کنونی صهیونیست، در عملیات خود تا این لحظه شکست خورده و هیچ‌گونه موفّقیتی به دست نیاورده و مغلوب اراده فلسطینیها شده است. هدف از این عملیات این بوده است که انتفاضه بیت‌المقدّس را  خاموش کنند؛ فلسطینیها دستهای خود را به علامت تسلیم بالا ببرند و انگیزه آزادیخواهی و غیرت مردم فلسطین را خاموش کنند؛ اما آنچه به دست آمده، درست عکس این قضیه است. امروز عزم و تصمیم و فهم ملت فلسطین از مسأله فلسطین، بیش از آن وقتی است که انتفاضه هنوز شروع نشده بود. امروز عمق دشمنی و خباثت و وحشیگرىِ این رژیم غاصب و شریکش - امریکا - برای مردم فلسطین روشن شده است.
 
یک ملت وقتی کارش به جایی برسد که ببیند هیچ چاره‌ای ندارد جز این‌که مردن شجاعانه را به جان بخرد، دیگر هیچ چیز در مقابل او تاب ایستادگی ندارد. نه قدرت صهیونیستها - که تانک و توپ و همین ابزارهای ظاهری است - و نه قدرت سیاسی و مالىِ پشتیبان آنها - که امریکاست - نمیتواند تأثیری بگذارد. آن روزی که ملت فلسطین را به نشستن در پشت میز مذاکره و به اصطلاح، گرفتن امتیاز، دلخوش میکردند، دیگر تمام شد؛ معلوم گردید که نشستن در پشت میز مذاکره و گفتگو با دشمن، هیچ اثری ندارد. امروز ملت فلسطین فهمیده است و کار خود را میکند. مادران فلسطینی، جوانان فلسطینی، زنان و مردان فلسطینی و نوجوانان فلسطینی در صحنه‌اند.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1381/03/09
عنوان فیش : جهاد
کلیدواژه(ها) : جهاد
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
‌در سنّت الهی، اراده انسان تعیین کننده است. این‌که اسلام انسانها را به مجاهدت دعوت میکند - «و جاهَدوا فی‌سبیل‌اللَّه» یا «و ‌جاهِدوا فیاللَّه حقّ جهاده»؛ یعنی همه ظرفیت خود را در راه مجاهدت مصرف کنید - به خاطر این است که اگر به این توصیه ‌الهی عمل کردیم، به هدف الهی زودتر خواهیم رسید.‌