[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی - 1379/08/04
عنوان فیش : حافظه تاریخی ملت‌ها
کلیدواژه(ها) : حافظه تاریخی ملت‌ها
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
فلسطین باقی مانده است؛ ملت فلسطین باقی مانده است. در کنار وجود ملت فلسطین، یک غصب بزرگ هم وجود دارد. عدّه‏ای را از اطراف دنیا جمع کردند، یک ملت جعلی و دروغین تشکیل دادند، اسمی هم روی آن گذاشته‏اند، با ابزارهای قدرت هم آن را مجهّز کرده‏اند؛ این در کنار واقعیت ملت فلسطین، امروز خودنمایی می‏کند؛ این حقیقت را نسل فلسطینی، امروز با همه‏ی وجودشان درک کرده‏اند؛ اوّلین قدم معرفت است؛ این معرفت را پیدا کرده‏اند و فهمیده‏اند که آن موجود جعلی، با همه‏ی پشتیبانیهای جهانی، غیر قابل شکست نیست؛ درست هم فهمیده‏اند؛ لذا وارد میدان شده‏اند. امروز وظیفه‏ی همه‏ی دولتهای اسلامی و همه‏ی ملتهای اسلامی این است که هرچه می‏توانند، به این‏ها کمک کنند. من ادّعا نمی‏کنم که قضیه‏ی فلسطین در کوتاه‏مدت تمام خواهد شد؛ اما ادّعا می‏کنم بدون شک فلسطین به فلسطینیها برخواهد گشت. زمان، ممکن است کوتاه یا بلند شود؛ بهایی که پرداخته می‏شود، ممکن است سنگین یا سنگین‏تر باشد؛ اما این واقعه اتفاق خواهد افتاد.آنچه که تأثیر می‏گذارد، رفتار ما مسئولان کشورهای اسلامی و ما ملتهای مسلمان است. اگر ما خوب رفتار کنیم، این زمان کوتاه‏تر و این هزینه کمتر خواهد شد. اگر ما بد رفتار کنیم، این زمان طولانی‏تر خواهد شد؛ این هزینه سنگین‏تر خواهد شد و این هزینه فقط بر دوش ملت فلسطین بار نخواهد شد؛ بر دوش همه‏ی دنیای اسلام بار خواهد شد. همان کسانی که کوتاهی می‏کنند، همان کسانی که به ظالم کمک می‏کنند، خودشان هزینه‏ی این کار را خواهند پرداخت؛ خودشان خسارت این را خواهند داد و تلخیش را خواهند چشید. لذا امروز همه‏ی مسلمانها وظیفه دارند.
این وظیفه چیست؟ این وظیفه عبارت است از کمک. کمک چگونه است؟ این البته شکلهای مختلفی دارد؛ کمکهای سیاسی، کمکهای مالی، کمکهای بین‏المللی؛ انواع و اقسام کمکها را می‏شود به آن‏ها کرد. این بایستی در مجامع بالای دنیای اسلام تصمیم‏گیری شود. این باید در بین مسئولان و مقتدران دنیای اسلام رویش تصمیم‏گیری شود. اگر آن‏ها تصمیم‏گیری نکردند، آن وقت ملتهای مسلمان احساس خواهند کرد که وظیفه‏ی مستقیم متوجّه آن‏هاست.
یقیناً در این جرائم، رژیم صهیونیستی تنها نیست. بلاشک شریک جرم او دولت ایالات متحده‏ی امریکاست. هرکسی امروز به آن ظالم کمک کند، در جرم او شریک است. ممکن است امروز اثری بر این مترتّب نشود، اما از حافظه‏ی ملتها و حافظه‏ی تاریخ پاک نخواهد شد.