[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از جوانان استان اردبیل‌ - 1379/05/05
عنوان فیش : افول آمریکا
کلیدواژه(ها) : افول آمریکا
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
امروز حتّی قدرتی مثل قدرت امریکا که البته از لحاظ اقتصادی، از لحاظ ثروت ملی، از لحاظ پیشرفت علمی و نظامی در سطح بالاست به شدّت آسیب‏پذیر است و از درون تهدید می‏شود. در تظاهرات امریکایی این را نمی‏شود دید؛ ما که از بیرون نگاه می‏کنیم، نمی‏توانیم این را درست ببینیم؛ اما اندیشمندان و فیلسوفان سیاسی خودِ امریکا این هشدار را می‏دهند و در کتابهای متعدّد نوشته‏اند.امروز را در امریکا تشبیه می‏کنند به دهه‏ی 60 امریکا از 1960 تا 1970؛ دهه‏ی جنگ ویتنام و معتقدند دهه‏ی 1960، دهه‏ی تزلزل امریکا بود؛ دورانی که جنگ ویتنام بود و دانشگاههای امریکا، خیابانهای امریکا و محیطهای مردمی آمریکا در یک چالش دائمی با دولت بود. جنگ تمام شد، آن آتش هم تا حدودی فرونشست؛ چون مظهری نداشت.
امروز و در دهه‏ی اوّلِ هزاره‏ی سوّم، می‏گویند شرایط برای آن‏ها، شرایط دهه‏ی 60 است؛ منتها ویرانی از درون است ویرانی اخلاقی است، ویرانی ایمانی است نقطه‏ی تمرکز ایمان برای مردم و جوانها نیست. علم پیشرفت می‏کند، آزمایشگاه‏ها کار می‏کنند، ساخت‏وساز علمی و صنعتی و اتمی و غیره پیش می‏رود؛ اما روز به روز هویّت ملی ضعیف‏تر می‏شود. این را آن‏ها می‏گویند؛ این آسیب‏پذیریِ مهمی است. انتظار نیست که ما این را در ژستهای رئیس‏جمهور امریکا مشاهده کنیم، یا در حرفهای آن‏ها اقرار به آن را بشنویم؛ اما واقعیتی است. اگر بخواهیم مظهر این ضعف را در دنیای بیرونی مشاهده کنیم، ضعف نفوذ امریکا در دنیا یکی از مظاهر آن است. تحریمهای امریکا در دنیا با عکس‏العمل شدید مواجه می‏شود. تصمیمهای امریکا در زمینه‏ی مسائل جمعی، با امتناع دولتهای دیگر در اروپا و غیر اروپا مواجه می‏شود. انتخابهای اقتصادی امریکا در مسائل جهانی، با چالش عظیم قدرتهای مردمی و سیاسی در دنیا مواجه می‏شود.
نفوذ امریکا رو به افول‏ است. بعد از دوران جنگ سرد، بعد از افول‏ و انحلال شوروی، آن‏ها ادّعا کردند که ما باید رئیس امپراتوری بزرگ دنیا باشیم؛ اما دنیا حتّی به عنوان یک ابرقدرت نافذ الکلمة هم دیگر از آن‏ها حرف‏شنوی ندارد. شرکت نفتیِ قرارداد بسته‏ی با مناطق تولید گاز ایران را ممنوع کردند از اینکه به کارش ادامه بدهد؛ بلافاصله یک شرکت فرانسوی جای آن را گرفت. قانون گذراندند، فریاد کردند و نوشتند؛ فایده‏ای نکرد. مسئله این‏گونه است. نفوذ سیاسی امریکا افول‏ کرده است؛ این یکی از مظاهر عقب‏رفت قدرت امریکاست.
این‏ها آسیب پذیرند. نمونه‏ی اخیرِ همین چند روزه‏ی آن، مسئله «کمپ‏دیوید 2» است. یاسر عرفات و رئیس رژیم صهیونیستی را پانزده روز تمام بردند در «کمپ‏دیوید» نگه داشتند تا شاید بتوانند چیزی از آن در بیاورند که برای امریکا یک تحرّک سیاسی، یک تجدید حیات سیاسی و یک مظهر نفوذ سیاسی باشد. نتوانستند؛ اعتراف کردند که شکست خوردند. آمریکاییها در قضیه‏ی «کمپ‏دیوید» شکست فضاحتباری خوردند؛ هیچ طرف تسلیم آن‏ها نشد.

مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از جوانان استان اردبیل‌ - 1379/05/05
عنوان فیش :ویرانی درونی آمریکا به مانند دهه 1960 میلادی
کلیدواژه(ها) : تاریخ دوران بعد از فروپاشی شوروی و سلطه آمریکا, افول آمریکا
نوع(ها) : روایت تاریخی

متن فیش :
امروز حتّى قدرتى مثل قدرت امریکا - که البته از لحاظ اقتصادى، از لحاظ ثروت ملى، از لحاظ پیشرفت علمى و نظامى در سطح بالاست - به‌شدّت آسیب‌پذیر است و از درون تهدید مى‌شود. در تظاهرات امریکایى این را نمى‌شود دید؛ ما که از بیرون نگاه مى‌کنیم، نمى‌توانیم این را درست ببینیم؛ اما اندیشمندان و فیلسوفان سیاسى خودِ امریکا این هشدار را مى‌دهند و در کتابهاى متعدّد نوشته‌اند.
امروز را در امریکا تشبیه مى‌کنند به دهه 60 امریکا - از 1960 تا 1970؛ دهه جنگ ویتنام - و معتقدند دهه 1960، دهه تزلزل امریکا بود؛ دورانى که جنگ ویتنام بود و دانشگاههاى امریکا، خیابانهاى امریکا و محیطهاى مردمى امریکا در یک چالش دائمى با دولت بود. جنگ تمام شد، آن آتش هم تا حدودى فرو نشست؛ چون مظهرى نداشت.
امروز و در دهه اوّلِ هزاره سوّم، مى‌گویند شرایط براى آنها، شرایط دهه 60 است؛ منتها ویرانى از درون است - ویرانى اخلاقى است، ویرانى ایمانى است - نقطه تمرکز ایمان براى مردم و جوانها نیست. علم پیشرفت مى‌کند، آزمایشگاهها کار مى‌کنند، ساخت و ساز علمى و صنعتى و اتمى و غیره پیش مى‌رود؛ اما روزبه‌روز هویّت ملى ضعیفتر مى‌شود. این را آنها مى‌گویند؛ این آسیب‌پذیرىِ مهمى است. انتظار نیست که ما این را در ژستهاى رئیس‌جمهور امریکا مشاهده کنیم، یا در حرفهاى آنها اقرار به آن را بشنویم؛ اما واقعیتى است.