[ بازگشت ]
|
[ چـاپ ]
مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : تجربه ملت ایران کلیدواژه(ها) : تجربه ملت ایران نوع(ها) : جستار متن فیش : شاید بشود گفت که اکثر فرایض عبادی اسلام - حتی نماز - یک جنبهی اجتماعی هم دارد؛ ولی جنبهی اجتماعی حج، یک عالم غریبی است، محشری است، چیز ماندگاری است؛ اما این دفعه نه در حافظهی یک فرد، بلکه در حافظهی یک امت و یک ملت. واقعا اگر از یک موسم حج، به لحاظ جنبهی اجتماعی، درست استفاده شود، یک مراسم حج در یک سال کافی است که دنیای اسلام را متحول کند. اگر رابطهها درست باشد؛ دلها به هم وصل شود، جویبار بابرکت مفاهیم و فرهنگها و معلومات از سوی ملتهای گوناگون، به سمت دلهای دیگر سرازیر گردد، مسلمانان در آنجا همدیگر را بیابند، مجموعه را ببینند، معنای طواف و سعی و وقوف و مبیت را درک کنند، مفاهیم اجتماعی اینها را بفهمند، حقیقتا یک حج میتواند کار یک امت را اصلاح کند. اینقدر بابرکت است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : منافع حج کلیدواژه(ها) : منافع حج نوع(ها) : جستار متن فیش : امروز بحمدالله در ذهن جامعهی ما این معنا ثابت و جا افتاده است که حج در بین همهی فرایض اسلامی، آن فریضهی ممتازی است که هم جنبهی الهی و معنوی و فردی آن وهم جنبهی اجتماعیاش، از بقیهی واجبات امتیاز دارد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : اسلام منهای سیاست کلیدواژه(ها) : اسلام منهای سیاست نوع(ها) : جستار متن فیش : مسألهی دیگری که توجّه به آن خیلی لازم است، مسألهی دین و سیاست است. جدا کردن دین از سیاست که شاید از قریب دویست سال قبل در برنامهی دشمنان دنیای اسلام بوده است، نکتهی بسیار مهمّی است. و لو خود این کلمه را تکرار کنید که «سیاست اسلام از دیانت آن جدا نیست، دیانت اسلام از سیاست آن جدا نیست». این تکرار شود، گفته شود و به گوش همه برسد. پیامبر اکرم، اوّل که به مدینه تشریف بردند، یک حکومت تشکیل دادند. حکومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هرکس خواست مسئله بپرسد چون کفّار قریش نیستند که ایجاد مزاحمت کنند بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلًا هرکه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یک حکومت و یک ریاست تشکیل دادند. کار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حکومت شروع به کارهای حکومت مقتدر کرد: جنگیدن، مبارزه کردن، بعد کمکم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. در مقابل این واقعیت، چه کسی میتواند غیر از آنچه که معنا و مفهوم صریح آن، وحدت دین و سیاست در اسلام است، مطلبی اقامه کند؟ مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج, امت بزرگ اسلامی کلیدواژه(ها) : حج, امت بزرگ اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : حقیقتاً یک حج میتواند کار یک امّت را اصلاح کند. اینقدر بابرکت است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : انقلاب, امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه), انقلاب اسلامی کلیدواژه(ها) : انقلاب, امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه), انقلاب اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اگر رهبر این انقلاب، مردی مثل آن انسان معنوی، آن عارف خالص پاکباختهی دلسوخته نبود، این انقلاب هم به اینجاها نمیرسید. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : مردم ایران, معنویتگرایی, تحول, انقلاب کلیدواژه(ها) : مردم ایران, معنویتگرایی, تحول, انقلاب نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اگر ملتی که در راه صلاح و فلاح و انقلاب و تحوّل حقیقی حرکت میکند، از معنا صرفنظر کرد و دور معنویت خط کشید در جهت سیاسی و مادّی هم استفاده نخواهد کرد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : حج در بین همهی فرایض اسلامی، آن فریضهی ممتازی است که هم جنبهی الهی و معنوی و فردی آن وهم جنبهی اجتماعیاش، از بقیهی واجبات امتیاز دارد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج, فرصتهای عظیم حج کلیدواژه(ها) : حج, فرصتهای عظیم حج نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : واقعاً اگر از یک موسم حج، به لحاظ جنبهی اجتماعی، درست استفاده شود، یک مراسم حج در یک سال کافی است که دنیای اسلام را متحوّل کند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : خصال ملّی کلیدواژه(ها) : خصال ملّی نوع(ها) : جستار متن فیش : عزیزان من! در یک تحوّل اجتماعی، آن چیزی که آخرتر از همه اصلاح میشود و تغییر پیدا میکند، اخلاق است؛ اخلاق، نه به معنای رفتار. البته رفتارهای افراد با یکدیگر را که عرفاً به آن «اخلاق» میگویند، آن هم دیر عوض میشود؛ لیکن منظور ما آن نیست. آن چیزی که از همه دیرتر عوض میشود، اخلاقیّات و خُلقیّات انسانهاست؛ چه خُلقیّات فردی، چه خُلقیّات جمعی؛ که جمعهای مختلفِ عالم، خُلقیّاتی دارند: یک قوم به تعصّب معروف است، یک قوم به راحتطلبی شهرت دارد و ... . اینها خیلی دیر عوض میشود. اگر چیز بدی از این قبیل در قومی هست و اخلاق زشتی وجود دارد، خیلی دیر عوض میشود. اگر شما میخواهید بر مخاطبانتان تأثیر بگذارید - چه آن مخاطبی که این نکتهای را که عرض کردیم میداند و چه آن مخاطبی که این نکته را نمیداند - باید با اخلاق با آنها مواجه شوید. باید نشان دهید که اخلاقمان تغییر پیدا کرده است. ما باید اثبات کنیم که اسلام در آن بطنالبطن جان ما و در آن ژرفای روح ما نفوذ و رسوخ کرده و به خوردِ جان ما رفته است، والّا اگر اسم اسلام و ظاهر اسلام و ادّعای اسلام و ادّعای جمهوری اسلامی باشد، قبل از ما هم دیگران کردهاند؛ بعد از ما هم کسانی کردهاند و خواهند کرد. خیلی هم ارزش ندارد؛ گاهی اوقات به ضرر هم هست. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : اسلام سیاسی کلیدواژه(ها) : اسلام سیاسی نوع(ها) : جستار متن فیش : مسأله دیگری كه توجّه به آن خیلی لازم است، مسأله دین و سیاست است. جدا كردن دین از سیاست كه شاید از قریب دویست سال قبل در برنامه دشمنان دنیای اسلام بوده است، نكته بسیار مهمّی است. ولو خود این كلمه را تكرار كنید كه «سیاست اسلام از دیانت آن جدا نیست، دیانت اسلام از سیاست آن جدا نیست». این تكرار شود، گفته شود و به گوش همه برسد. پیامبر اكرم، اوّل كه به مدینه تشریف بردند، یك حكومت تشكیل دادند. حكومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هر كس خواست مسأله بپرسد - چون كفّار قریش نیستند كه ایجاد مزاحمت كنند - بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلاً هركه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یك حكومت و یك ریاست تشكیل دادند. كار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حكومت شروع به كارهای حكومت مقتدر كرد: جنگیدن، مبارزه كردن، بعد كمكم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. در مقابل این واقعیت، چه كسی میتواند غیر از آنچه كه معنا و مفهوم صریح آن، وحدت دین و سیاست در اسلام است، مطلبی اقامه كند؟ مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : برائت از مشرکین کلیدواژه(ها) : برائت از مشرکین نوع(ها) : جستار متن فیش : اگر رهبر این انقلاب، مردى مثل آن انسان معنوى، آن عارف خالص پاکباختهى دلسوخته نبود، این انقلاب هم به این جاها نمىرسید. هرچه هم عاقلانه و حکیمانه حرکت مىشد، اینگونه نمىشد. پشتوانه و مغز معناست که قشر مسائل اجتماعى و فردى و سیاسى و غیره را جان مىدهد و رنگ و جلا مىبخشد. بدون آن نمىشود. مایهى اصلى، معنویت و ارتباط با خدا و توجّه به خداست. لذا در حج به این بخش هم بایستى حد اکثر اهتمام شود. نه اینکه ما مىگوییم ارتباط برقرار کنیم، کار سیاسى بکنیم، برائت راه بیندازیم، تبلیغ مسائل گوناگون جمهورى اسلامى را بکنیم؛ اما به گریه و شبزندهدارى و تضرّع و ختم قرآن و استضائه از آن خورشید معنویت و از آن کورهى گداختهى عشق و محبّت را نپردازیم. نخیر، اینگونه نیست. اینجا هم پشتوانهى آن است. هر دو جهت مورد نظر است. البته چون بىتوجّهى به جنبهى اجتماعى و سیاسى بیشتر شده است، اینجا یک توجّه ویژه براى آن قسمت لازم است. این را باید توجه داشت. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : برائت از مشرکین کلیدواژه(ها) : برائت از مشرکین نوع(ها) : جستار متن فیش : در یک تحوّل اجتماعى، آن چیزى که آخرتر از همه اصلاح مىشود و تغییر پیدا مىکند، اخلاق است؛ اخلاق، نه به معناى رفتار. البته رفتارهاى افراد با یکدیگر را که عرفاً به آن «اخلاق» مىگویند، آن هم دیر عوض مىشود؛ لیکن منظور ما آن نیست. آن چیزى که از همه دیرتر عوض مىشود، اخلاقیّات و خُلقیّات انسانهاست؛ چه خُلقیّات فردى، چه خُلقیّات جمعى؛ که جمعهاى مختلفِ عالم، خُلقیّاتى دارند: یک قوم به تعصّب معروف است، یک قوم به راحتطلبى شهرت دارد و .... اینها خیلى دیر عوض مىشود. اگر چیز بدى از این قبیل در قومى هست و اخلاق زشتى وجود دارد، خیلى دیر عوض مىشود.اگر شما مىخواهید بر مخاطبانتان تأثیر بگذارید چه آن مخاطبى که این نکتهاى را که عرض کردیم مىداند و چه آن مخاطبى که این نکته را نمىداند باید با اخلاق با آنها مواجه شوید. باید نشان دهید که اخلاقمان تغییر پیدا کرده است. ما باید اثبات کنیم که اسلام در آن بطن البطن جان ما و در آن ژرفاى روح ما نفوذ و رسوخ کرده و به خوردِ جان ما رفته است، و الّا اگر اسم اسلام و ظاهر اسلام و ادّعاى اسلام و ادّعاى جمهورى اسلامى باشد، قبل از ما هم دیگران کردهاند؛ بعد از ما هم کسانى کردهاند و خواهند کرد. خیلى هم ارزش ندارد؛ گاهى اوقات به ضرر هم هست. اگر بخواهید آن جاذبهى معنوى اسلام، را در طرف مقابل هر مسلمانى در دنیا، حتّى مسلمان غیر عامل که مشتاق اسلام حقیقى است تأمین کنید، این کار با اخلاق اسلامى، رفتار اسلامى، گذشت، حکمت، بلندنظرى، پختگى، انسانیت، خیرخواهى و مروّت امکانپذیر است. در همهى امور هم مىشود این کار را انجام داد. البته معنایش این نیست که حالا برائت را راه نیندازیم تا خیال کنند ما اهل مروت و اخلاق و سازشیم؛ نه، در جهاد مسلّحانه هم مىشود اخلاق صحیح را اعمال کرد: مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه) کلیدواژه(ها) : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه) نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : ملت ما به برکت انقلاب، به برکت نَفَس گرم امام رضواناللَّهتعالیعلیه و به برکت دید وسیعی که آن مرد حقیقتاً الهی داشت از ضرر برگشت. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه) کلیدواژه(ها) : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه) نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امام به معنای جامع کلمه الهی است، نه انسانی که در درون خود فقط الهی است؛ جامع بین افق ظاهر و باطن. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : واقعاً اگر از یک موسم حج، به لحاظ جنبه اجتماعی، درست استفاده شود، یک مراسم حج در یک سال کافی است که دنیای اسلام را متحوّل کند. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : امروز بحمداللَّه حجّ ما، با حجّ سالهای گذشته قبل از انقلاب مبارک اسلامی، خیلی تفاوت دارد. مردم با یک قصد حرکت میکنند. حج، اصلاً به معنای قصد است. مردم با یک نیّت راه میافتند و هدفی را دنبال میکنند؛ لااقل وجه غالب این است. این را باید تقویت کرد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : آنچه که در حج به نظر میرسد از همه چیزها مهمتر است، سه مطلب است: یکی اینکه ما بتوانیم به مخاطبان خودمان - هرکه هستند - عظمت و کارآمد بودن و گسترش دامنه عظیم امّت اسلامی از جهات مختلف را تفهیم کنیم. این، وظیفه اوّل است. در دنیای اسلام، بحث هزار و میلیون نیست؛ شاید صدها میلیون یا بیش از اینها آدم وجود دارد که عظمت و شکوه و کارایی و حجم غیر قابل محاسبه دنیای اسلام را نمیداند؛ لذا خود را ضعیف میپندارد و در مقابل همه استکبار، خویش را تنها و ناتوان احساس میکند. باید تفهیم کرد که دنیای اسلام و امّت اسلام یعنی چه. .... نکته دوم، مسأله اتحاد است. اتّحاد را تبلیغ کنید...بایستی تفهیم کرد که وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. بایستی دنبال کرد که این نکته در تبلیغات زباندانها و مبلّغان و گویندگان و حتّی حجاج معمولی که ممکن است رفیقی از یک کشور پیدا کنند و با او دو کلمه حرف بزنند، رعایت شود. ... مسأله دیگری که توجّه به آن خیلی لازم است، مسأله دین و سیاست است. جدا کردن دین از سیاست که شاید از قریب دویست سال قبل در برنامه دشمنان دنیای اسلام بوده است، نکته بسیار مهمّی است. ولو خود این کلمه را تکرار کنید که «سیاست اسلام از دیانت آن جدا نیست، دیانت اسلام از سیاست آن جدا نیست». این تکرار شود، گفته شود و به گوش همه برسد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : حج یک واجب طولانی، مستمر، مرکّب و متشکّل از انواع و اقسام عبادات است؛ از واجباتش، مستحبّاتش، از نمازش، طوافش، سعیش، وقوفش، آن دعاها، آن بیتوتهها، آن مناجاتها، آن افاضهها. هر انسان با استعدادی که از این چند روز ایام حج حقیقتاً درست بتواند استفاده کند، از جنبه فردی آن، همین یک سفر برای اصلاح او تا آخر عمر کافی است. البته اگر یک حج را با یک نماز یا با یک روزه مقایسه فرمایید، برتری حج از جنبه پُر بودن از مفاهیم معنوی و حالات روحانی و ارتباط با خدا و تضرّع و رابطه و ... واضح است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : شاید بشود گفت که اکثر فرایض عبادی اسلام - حتّی نماز - یک جنبه اجتماعی هم دارد؛ ولی جنبه اجتماعی حج، یک عالم غریبی است، محشری است، چیز ماندگاری است؛ اما این دفعه نه در حافظه یک فرد، بلکه در حافظه یک امّت و یک ملت. واقعاً اگر از یک موسم حج، به لحاظ جنبه اجتماعی، درست استفاده شود، یک مراسم حج در یک سال کافی است که دنیای اسلام را متحوّل کند. اگر رابطهها درست باشد؛ دلها به هم وصل شود، جویبار بابرکت مفاهیم و فرهنگها و معلومات از سوی ملتهای گوناگون، به سمت دلهای دیگر سرازیر گردد، مسلمانان در آنجا همدیگر را بیابند، مجموعه را ببینند، معنای طوافها و سعی و وقوف و مبیت را درک کنند، مفاهیم اجتماعی اینها را بفهمند، حقیقتاً یک حج میتواند کار یک امّت را اصلاح کند. اینقدر بابرکت است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : مایه اصلی، معنویت و ارتباط با خدا و توجّه به خداست. لذا در حج به این بخش هم بایستی حداکثر اهتمام شود. نه اینکه ما میگوییم ارتباط بر قرار کنیم، کار سیاسی بکنیم، برائت راه بیندازیم، تبلیغ مسائل گوناگون جمهوری اسلامی را بکنیم؛ اما به گریه و شبزندهداری و تضرّع و ختم قرآن و استضائه از آن خورشید معنویت و از آن کوره گداخته عشق و محبّت را نپردازیم. نخیر، اینگونه نیست. اینجا هم پشتوانه آن است. هر دو جهت مورد نظر است. البته چون بیتوجّهی به جنبه اجتماعی و سیاسی بیشتر شده است، اینجا یک توجّه ویژه برای آن قسمت لازم است. این را باید توجه داشت. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : ما ]باید[بتوانیم ]در حج[به مخاطبان خودمان - هرکه هستند - عظمت و کارآمد بودن و گسترش دامنه عظیم امّت اسلامی از جهات مختلف را تفهیم کنیم. این، وظیفه اوّل است. در دنیای اسلام، بحث هزار و میلیون نیست؛ شاید صدها میلیون یا بیش از اینها آدم وجود دارد که عظمت و شکوه و کارایی و حجم غیر قابل محاسبه دنیای اسلام را نمیداند؛ لذا خود را ضعیف میپندارد و در مقابل همه استکبار، خویش را تنها و ناتوان احساس میکند. باید تفهیم کرد که دنیای اسلام و امّت اسلام یعنی چه. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : حج کلیدواژه(ها) : حج نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : امروز بحمداللَّه در ذهن جامعه ما این معنا ثابت و جا افتاده است که حج در بین همه فرایض اسلامی، آن فریضه ممتازی است که هم جنبه الهی و معنوی و فردی آن وهم جنبه اجتماعیاش، از بقیه واجبات امتیاز دارد. اما جنبه الهی و فردی آن. حج یک واجب طولانی، مستمر، مرکّب و متشکّل از انواع و اقسام عبادات است؛ از واجباتش، مستحبّاتش، از نمازش، طوافش، سعیش، وقوفش، آن دعاها، آن بیتوتهها، آن مناجاتها، آن افاضهها. هر انسان با استعدادی که از این چند روز ایام حج حقیقتاً درست بتواند استفاده کند، از جنبه فردی آن، همین یک سفر برای اصلاح او تا آخر عمر کافی است. البته اگر یک حج را با یک نماز یا با یک روزه مقایسه فرمایید، برتری حج از جنبه پُر بودن از مفاهیم معنوی و حالات روحانی و ارتباط با خدا و تضرّع و رابطه و ... واضح است. از جهت اجتماعی نیز همینطور است. البته شاید بشود گفت که اکثر فرایض عبادی اسلام - حتّی نماز - یک جنبه اجتماعی هم دارد؛ ولی جنبه اجتماعی حج، یک عالم غریبی است، محشری است، چیز ماندگاری است؛ اما این دفعه نه در حافظه یک فرد، بلکه در حافظه یک امّت و یک ملت. واقعاً اگر از یک موسم حج، به لحاظ جنبه اجتماعی، درست استفاده شود، یک مراسم حج در یک سال کافی است که دنیای اسلام را متحوّل کند. اگر رابطهها درست باشد؛ دلها به هم وصل شود، جویبار بابرکت مفاهیم و فرهنگها و معلومات از سوی ملتهای گوناگون، به سمت دلهای دیگر سرازیر گردد، مسلمانان در آنجا همدیگر را بیابند، مجموعه را ببینند، معنای طواف و سعی و وقوف و مبیت را درک کنند، مفاهیم اجتماعی اینها را بفهمند، حقیقتاً یک حج میتواند کار یک امّت را اصلاح کند. اینقدر بابرکت است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : معنویتگرایی کلیدواژه(ها) : معنویتگرایی نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : تجربه کاری ما این است که اگر ملتی که در راه صلاح و فلاح و انقلاب و تحوّل حقیقی حرکت میکند، از معنا صرفنظر کرد و دور معنویت خط کشید - اگر بهره خود را از معنویت نبرد - در جهت سیاسی و مادّی هم استفاده نخواهد کرد. اگر رهبر این انقلاب، مردی مثل آن انسان معنوی، آن عارف خالص پاک باخته دلسوخته نبود، این انقلاب هم به اینجاها نمیرسید. هرچه هم عاقلانه و حکیمانه حرکت میشد، اینگونه نمیشد. پشتوانه و مغز معناست که قشر مسائل اجتماعی و فردی و سیاسی و غیره را جان میدهد و رنگ و جلا میبخشد. بدون آن نمیشود. مایه اصلی، معنویت و ارتباط با خدا و توجّه به خداست مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : تحولگرایی کلیدواژه(ها) : تحولگرایی نوع(ها) : جستار متن فیش : در یک تحول اجتماعى، آن چیزى که آخرتر از همه اصلاح مىشود و تغییر پیدا مىکند، اخلاق است؛ اخلاق، نه به معناى رفتار. البته رفتارهاى افراد با یکدیگر را که عرفاً به آن «اخلاق» مىگویند، آن هم دیر عوض مىشود؛ لیکن منظور ما آن نیست. آن چیزى که از همه دیرتر عوض مىشود، اخلاقیّات و خُلقیّات انسانهاست؛ چه خُلقیّات فردى، چه خُلقیّات جمعى؛ که جمعهاى مختلفِ عالم، خُلقیّاتى دارند: یک قوم به تعصّب معروف است، یک قوم به راحتطلبى شهرت دارد و .... اینها خیلى دیر عوض مىشود. اگر چیز بدى از این قبیل در قومى هست و اخلاق زشتى وجود دارد، خیلى دیر عوض مىشود. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : تحولگرایی کلیدواژه(ها) : تحولگرایی نوع(ها) : جستار متن فیش : عزیزان من! تجربهى کاری ما این است. حالا بگذریم از مفاهیم و معلومات و دانستههایى که علما بلدند و به دیگران، به ماها، به همه یاد دادهاند؛ غیر از آنها تجربهى کارى ما این است که اگر یک ملّتى که در راه صلاح و فلاح و انقلاب و تحول حقیقى حرکت میکند، اگر از معنا صرفنظر کرد، اگر دُور معنویّت را خط کشید، اگر بهرهى خود را از معنویّت نبرد، در جهت سیاسى و مادّى هم استفاده نخواهد کرد. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : سیره پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) کلیدواژه(ها) : سیره پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : پیامبر اکرم، اوّل که به مدینه تشریف بردند، یک حکومت تشکیل دادند. حکومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هر کس خواست مسأله بپرسد - چون کفّار قریش نیستند که ایجاد مزاحمت کنند - بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلاً هرکه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یک حکومت و یک ریاست تشکیل دادند. کار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حکومت شروع به کارهای حکومت مقتدر کرد: جنگیدن، مبارزه کردن، بعد کمکم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : سیره سیاسی پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) کلیدواژه(ها) : سیره سیاسی پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : پیامبر اکرم، اوّل که به مدینه تشریف بردند، یک حکومت تشکیل دادند. حکومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هر کس خواست مسأله بپرسد - چون کفّار قریش نیستند که ایجاد مزاحمت کنند - بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلاً هرکه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یک حکومت و یک ریاست تشکیل دادند. کار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حکومت شروع به کارهای حکومت مقتدر کرد: جنگیدن، مبارزه کردن، بعد کمکم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : وحدت اسلامی کلیدواژه(ها) : وحدت اسلامی نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : اتّحاد را تبلیغ کنید. البته نمیگوییم الان اتّحاد تحقّق پیدا کند. طبیعی است که از حرف و عقیده و اعتقاد تا عمل فاصله ژرفی است؛ لیکن امروز اعتقاداً ترویج تفّرق و تشتّت میشود که نمونههایش را میبینید. بایستی با این مبارزه و مقابله کرد. بایستی تفهیم کرد که وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. بایستی دنبال کرد که این نکته در تبلیغات زباندانها و مبلّغان و گویندگان و حتّی حجاج معمولی که ممکن است رفیقی از یک کشور پیدا کنند و با او دو کلمه حرف بزنند، رعایت شود. دشمنان وحدت چه کسانی هستند که میشود در دنیا یکی یکی آنها را با انگشت نشان داد؟ طرفداران وحدت چه کسانی هستند؟ آیا خدا و ملائکه و انبیا و اولیا از وحدت خرسند میشوند، یا ناراضی؟ اینها را میشود کاملاً با وجدان معمولی دینی و اسلامىِ مشترک بین همه مسلمین فهمید. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : وحدت اسلامی کلیدواژه(ها) : وحدت اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : اتّحاد را تبلیغ کنید. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : وحدت اسلامی کلیدواژه(ها) : وحدت اسلامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : اسلام سیاسی کلیدواژه(ها) : اسلام سیاسی نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : جدا کردن دین از سیاست که شاید از قریب دویست سال قبل در برنامه دشمنان دنیای اسلام بوده است، نکته بسیار مهمّی است. ولو خود این کلمه را تکرار کنید که «سیاست اسلام از دیانت آن جدا نیست، دیانت اسلام از سیاست آن جدا نیست». این تکرار شود، گفته شود و به گوش همه برسد. پیامبر اکرم، اوّل که به مدینه تشریف بردند، یک حکومت تشکیل دادند. حکومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هر کس خواست مسأله بپرسد - چون کفّار قریش نیستند که ایجاد مزاحمت کنند - بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلاً هرکه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یک حکومت و یک ریاست تشکیل دادند. کار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حکومت شروع به کارهای حکومت مقتدر کرد: جنگیدن، مبارزه کردن، بعد کمکم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. در مقابل این واقعیت، چه کسی میتواند غیر از آنچه که معنا و مفهوم صریح آن، وحدت دین و سیاست در اسلام است، مطلبی اقامه کند؟ مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : اسلام سکولار کلیدواژه(ها) : اسلام سکولار نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : جدا کردن دین از سیاست که شاید از قریب دویست سال قبل در برنامه دشمنان دنیای اسلام بوده است، نکته بسیار مهمّی است. ولو خود این کلمه را تکرار کنید که «سیاست اسلام از دیانت آن جدا نیست، دیانت اسلام از سیاست آن جدا نیست». این تکرار شود، گفته شود و به گوش همه برسد.پیامبر اکرم، اوّل که به مدینه تشریف بردند، یک حکومت تشکیل دادند. حکومت یعنی چه؟ نرفتند گوشهای بنشینند و بگویند هر کس خواست مسأله بپرسد - چون کفّار قریش نیستند که ایجاد مزاحمت کنند - بیاید پیش ما آزادانه بپرسد! یا مثلاً هرکه خواست نماز یاد بگیرد، برود از فلانی یاد بگیرد یا از خودمان بیاموزد. اوّل، یک حکومت و یک ریاست تشکیل دادند. کار اوّلِ اسلام این است. بعد هم بلافاصله این حکومت شروع به کارهای حکومت مقتدر کرد: جنگیدن، مبارزه کردن، بعد کمکم نامهنگاری به این طرف و آن طرف و حلّ و فصل امور دیگر. در مقابل این واقعیت، چه کسی میتواند غیر از آنچه که معنا و مفهوم صریح آن، وحدت دین و سیاست در اسلام است، مطلبی اقامه کند؟ مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : تحول کلیدواژه(ها) : تحول نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : عزیزان من! در یک تحوّل اجتماعی، آن چیزی که آخرتر از همه اصلاح میشود و تغییر پیدا میکند، اخلاق است؛ اخلاق، نه به معنای رفتار. البته رفتارهای افراد با یکدیگر را که عرفاً به آن «اخلاق» میگویند، آن هم دیر عوض میشود؛ لیکن منظور ما آن نیست. آن چیزی که از همه دیرتر عوض میشود، اخلاقیّات و خُلقیّات انسانهاست؛ چه خُلقیّات فردی، چه خُلقیّات جمعی؛ که جمعهای مختلفِ عالم، خُلقیّاتی دارند: یک قوم به تعصّب معروف است، یک قوم به راحتطلبی شهرت دارد و ... اینها خیلی دیر عوض میشود. اگر چیز بدی از این قبیل در قومی هست و اخلاق زشتی وجود دارد، خیلی دیر عوض میشود. مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1376/12/13 عنوان فیش : وحدت کلیدواژه(ها) : وحدت نوع(ها) : فیش موضوعی متن فیش : اتّحاد را تبلیغ کنید. البته نمیگوییم الان اتّحاد تحقّق پیدا کند. طبیعی است که از حرف و عقیده و اعتقاد تا عمل فاصله ژرفی است؛ لیکن امروز اعتقاداً ترویج تفّرق و تشتّت میشود که نمونههایش را میبینید. بایستی با این مبارزه و مقابله کرد. بایستی تفهیم کرد که وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. بایستی دنبال کرد که این نکته در تبلیغات زباندانها و مبلّغان و گویندگان و حتّی حجاج معمولی که ممکن است رفیقی از یک کشور پیدا کنند و با او دو کلمه حرف بزنند، رعایت شود. دشمنان وحدت چه کسانی هستند که میشود در دنیا یکی یکی آنها را با انگشت نشان داد؟ طرفداران وحدت چه کسانی هستند؟ آیا خدا و ملائکه و انبیا و اولیا از وحدت خرسند میشوند، یا ناراضی؟ اینها را میشود کاملاً با وجدان معمولی دینی و اسلامىِ مشترک بین همه مسلمین فهمید. |