[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در خطبه‌های نمازجمعه - 1376/10/12
عنوان فیش : دانشگاه اسلامی
کلیدواژه(ها) : دانشگاه اسلامی
نوع(ها) : جستار

متن فیش :
نقطه‏ی سوم هم بی‏اعتقادی مردم به اسلام و نظام و ایمان اسلامی است. این را هم به شدّت تبلیغ می‏کنند. خوب؛ در داخل کشور، جوانان ما، دانشجویان ما، همین دانشگاه تهران ما، همین مسجد دانشگاه، شاهد عبادت و راز و نیاز و نماز جماعت و اعتکاف و روزه‏داریِ برجسته‏ترین جوانان این مملکت است. بهترین جوانان هر کشور، جوانانی هستند که صاحب‏فکر و با اندیشه باشند. قاعدتاً و غالباً در میان دانشجویان، این‏طور کسانی به صورت وافر پیدا می‏شوند؛ البته در بین غیر دانشجویان هم این‏طور جوانان خوب هستند. ولی در زمان قدیم زمان ما که جوان بودیم در میان دانشجویان، در دانشگاه تهران و بعضی دانشگاههای دیگر و در همه‏ی ایران، شاید هزار نفر اعتکاف نمی‏کردند! در قم که مرکز دین و عبادت بود، شاید چند صد نفر طلبه اعتکاف می‏کردند. معمول نبود؛ مردم دور بودند.
عزیزان من! من این را همین‏جا بگویم که دست‏هایی تبلیغات دروغین و گاهی احمقانه و گاهی خبیثانه می‏خواهند این‏طور وانمود کنند که مردم در سابق، از حالا دین‏دارتر و بااخلاقتر بودند! این، دروغ است.
سابق یعنی چه وقت؟ یعنی دویست سال قبل؟ بله، ممکن است؛ البته آن را هم ما چیزهایی شنیده‏ایم، ندیده‏ایم.
آن سابقی که ما یادمان است پنجاه سال قبل، چهل سال قبل، سی سال قبل انسان که در ماه رمضان به شهر تهران وارد می‏شد، اصلًا حال و هوای روزه در این شهر نبود! مردم راه می‏رفتند و راحت سیگار می‏کشیدند، غذا می‏خوردند، ساندویچ می‏خوردند! اصلًا کسی احساس نمی‏کرد که اینجا روزه است! مشهد که شهری مذهبی بود ما در مشهد بودیم مردم راحت و علنی روزه می‏خوردند؛ کأنّه در بعضی از بخشهای شهر، اصلًا ماه رمضان نیامده است! در مساجد ظهر ماه رمضان در غالب مساجدی که انسان سر می‏زد و می‏رفتیم، می‏دیدیم پنجاه نفر، چهل نفر، حد اکثر صد نفر جمعیت نشسته بودند؛ مگر اینکه در جایی یک منبریِ معروفِ خوش‏بیانی باشد!
امروز شما نگاه کنید! همه جا روزه‏دار است، همه جا در حال ذکر و در حال توجّه است و بهترین روزه‏داران از میان جوانانند. جلسات قرآن، جلسات دعا، جلسات توسّل، جلسات تضرّع و سخنرانیهای طولانی هست. اصلًا آیا با گذشته قابل مقایسه است؟ اعتکاف نیز همین‏طور بود. اصلًا اعتکاف در گذشته خیلی کم بود؛ سخت بود، کار مشکلی بود. باید سه روز، روزه می‏گرفتند، در مسجد می‏ماندند و از مسجد بیرون نمی‏رفتند؛ همه‏کس حاضر نبود.
امروز جوانان ما در دنیایی که نسل جوان روز به روز، رو به فساد بیشتر می‏رود در این مملکت، روز به روز پاکیزه‏تر، طاهرتر و نورانی‏تر می‏شوند. آن وقت تبلیغات استکباری، این کشور و این جوانان، این دانشگاه، این دانشجو و این استاد دانشگاه و نیز این طبقات گوناگون مردم را که همه سعی می‏کنند به خدا نزدیک شوند، و خودشان را بیشتر با اسلام و احکام اسلامی منطبق کنند، می‏کوشد این‏گونه وانمود کند که از اسلام دور شده‏اند!