[ بازگشت ]
|
[ چـاپ ]
مربوط به :پیام به کنگرهی زمان و مکان در اجتهاد - 1374/12/24 عنوان فیش : فقه سنتی و پویا کلیدواژه(ها) : فقه سنتی و پویا نوع(ها) : جستار متن فیش : بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم فراهم آمدن این گردهمایی تحقیقی و علمی با همهی آثار و نتایجی که انشاءاللَّه از آن حاصل خواهد شد یکی دیگر از برکات و حسنات ماندگار شخصیت عظیم و بیبدیلی است که عظیمترین و شگفتانگیزترین پدیدهی تاریخ در عرصهی مسائل مربوط به اسلام و مسلمین - یعنی تشکیل نظام جمهوری اسلامی - نیز یادگار بینظیر اوست. اگر سر برآوردن حکومتی بر پایهی اندیشهی الهی و اسلامی و با پرچم عدل اسلامی، در جهانی که از غوغای اندیشهها و هدفها و شعارهای مادی انباشته است، از قوت تدبیر و اراده و توکل و حکمت آن یگانه مرد، خبر میدهد؛ و اگر گسترش ارزشهای اخلاقی و احیاء دوبارهی زهد و پرهیز و پارسایی در منش و روش مردان صاحب مقام این حکومت، آئینهی شفاف خلوص و صفا و خشوع و عروج روحی آن برگزیدهی زمان را در برابر نسلهای امروز و فردا میگذارد؛ نگاه ژرف عالمانه و حکیمانهی او به فقه و شریعت و تکیه بر شعار «نقش زمان و مکان در استنباط فقهی» نیز احاطهی علمی و بصیرت و تیز بینی و آینده شناسی و خلاقیت و غنای فکری او را آشکار میسازد. و تازه این همه با هم که خود ترکیب بدیع و بینظیری در سلسلهی درخشان شخصیات اسلامی است، بیشک همهی ابعاد شخصیت امام راحل کبیر ما نیست. دربارهی مسألهی زمان و مکان و نقش و تأثیر آن در استنباط احکام اسلامی کوته سخن آن است که این سرچشمهی مبارک اگر به درستی شناخته و به کار گرفته شود، پشتوانهیی عظیم برای بهره مندی جوامع بشری از کوثر شریعت اسلامی پدید خواهد آورد. تاکنون رائجترین بهانه و دستاویز کسانی که خواستهاند اجتماعات بشری را از فیض هدایت و سعادت بخشی شریعت، محروم سازند این بوده است که احکام دینی را حقیقتی جامد و بیانعطاف پنداشته و جریان پیوسته و جوشان و تبدیل پذیر زندگی را با آن نا سازگار قلمداد کردهاند. این سخن اگرچه در مواردی از غرض ورزی و بیاعتقادی به اصل دین ناشی شده، لیکن در مواردی نیز از ناآگاهی و جهالت گویندگانش نشأت گرفته است، و ای بسا که عکسالعمل غیر عالمانه یا غیر حکیمانهی برخی از دین باوران نیز به آشفتهپنداری و آشفتهگوییها دامن زده است. حقیقتی که امام راحل (رضواناللَّهعلیه) مطرح میکند آن است که کوثر شریعت و فقه، در جریانی دائمی و ابدی، از سرچشمهی وحی، به سوی عرصههای گوناگون حیات جاری است. منشاء و مادهی حکم الهی، نه خرد و اندیشهی محدود بشر و نه مصلحتاندیشیهای کوتهبینانهی اوست که در شرائط گوناگون زندگی قالب گیری و منجمد شده است؛ علم و حکمت محیط و لایتناهای الهی است که همهی زمانها و مکانها را در زیر بال همای خود میگیرد و بر همهی سرزمینها و کشتزارهای حیات میبارد و همه جا و هر زمان را سیراب میکند. زمان و مکان و اوضاع و احوال گوناگون زندگی بشر و تازههای جهان، به فقیه دین شناس و زمان شناس کمک میکند که خود و اهل زمان خود را از آن کوثر یعنی سرچشمهی لایزال و فزاینده، سیراب سازد و محرومیت از آن را برای بشر که همواره و همه جا نیازمند دین و شریعت الهی است، بر نتابد. در فهم و تطبیق این اصل کلی، روشن بینی و در عین حال، انضباط فکری تمام باید به کار گرفته شود. هر گونه افراط و تفریط در این کار حساس و خطیر، زیانهای جبران ناپذیر به بار خواهد آورد. در این کار، لطمهی بیبند و باری علمی، به همان اندازه سنگین است که جمود فکری و کوته بینی. شناختن نقش هر زمان و هر مکان، همواره باید با پایبندی به اصول فقاهت که «روشی» علمی و تخصصی است، همراه باشد. و این است معنای سخن امام راحل رحمةاللَّه علیه که فقه پوینده و منطبق بر نیازهای همیشه و همه جا را همان فقه سنتی دانسته و بر این پای فشردهاند. از اینجا میتوان دانست که تنها فقهای کارآزموده و اهل فن، صلاحیت آن را دارند که تأثیر زمان و مکان را در احکام شریعت بشناسند و بر طبق آن فتوا دهند. این امر خطیر از دسترس ناخبرگان و غیر متبحران اقیانوس فقاهت، بسی دور است. اکنون جمع شما فرزانگان و دانشمندان دین شناس و خبرگان فقاهت دارای نقشی اساسی است. نخست باید مراد صحیح از «نقش زمان و مکان در اجتهاد» شناخته و توهم ناسازگاری این اصل با اصل «پایداری و ابدیت شریعت» به شیوهیی عالمانه و دقیق، دفع شود. و سپس مرزبندی این اصل مهم، و تعریف جامع و مانع، و شیوههای استفاده از آن تبیین گردد. در این کار بزرگ، شرح صدر و تحمل علمی همراه با دقت و مراقبت از اصول مسلم و مقطوع، در کنار یکدیگر لازم است. بیشک حضور علماء و فقهاء و اساتید برجسته و نامدار حوزهی علمیهی قم در این گردهمایی و نیز شخصیت علمی مدیر محقق و عالیقدر و ارزشمند و دستاندرکاران فاضل و فنشناس و دلسوز آن، امیدهای فراوانی به ثمرات این مجمع علمی در دل بر میانگیزد. وظیفهی تخلف ناپذیر خود میدانم که از فرزند خلف و شایسته و بزرگوار امام راحل مرحوم حجةالاسلام آقای حاج سید احمد خمینی (طیباللَّهرمسهوقدساللَّهنفسه) که با دانش و خرد و هوشمندی و دلسوزی خود این سر رشتهی مبارک را گشود و فکر تشکیل این مجمع را پدید آورد، با قدردانی و تجلیل شایسته یاد کنم و برای روح مطهر او از پروردگار طلب فضل و رحمت نمایم و با اطمینان، بخش عظیمی از اجر و ثواب اخروی و یاد نیک دنیوی این کار بزرگ را متعلق به وی بدانم. والسّلام علیه و علی والده العظیم و علی جمیع العلماء العاملین و الفقهاءالراشدین و علیکم جمیعاً و رحمةاللَّه و برکاته. سیّد علی خامنهای - بیستوچهارم شوال 24/12/1374 |