تولید علم / نهضت نرم افزاری/پیشرفت علم و فناوری/اقتدار علمی
ترجمه, تفکر ترجمهای, پیشرفت علمی و فناوری, تولید علم, پیشرفت علمی ایران
علمِ ترجمهایِ محض خوب نیست؛ مگر به عنوان یک وسیله. ما نباید دچار ترجمه شویم. علم و فرهنگ ترجمه و سیستمها و روشهای ترجمهای، درست نیست.1382/02/22
لینک ثابت
اینکه ما مسألهی تولید علم را مکرّر در دانشگاه مطرح کردیم و بازهم مطرح میکنیم و در آینده هم إن شاء اللّه مطرح خواهیم کرد، معنایش این نیست که از یکیک مخاطبان میخواهیم تولید علم کنند؛ بلکه معنایش این است که این ارزش، هدف و حرکت جمعی- که انگیزههای فردی در پی آن است- بشود. البته علمِ ترجمهایِ محض خوب نیست؛ مگر به عنوان یک وسیله. ما نباید دچار ترجمه شویم. علم و فرهنگ ترجمه و سیستمها و روشهای ترجمهای، درست نیست. این بحثها در جلسهی اساتید هم مطرح بود. بنده میگویم ما به عنوان یک ملت بااستعداد، باید علمآفرینی کنیم و میتوانیم. کسانی که علمآفرینی کردهاند، هم از لحاظ استعداد و هم از لحاظ سوابق علمیِ درخشانِ تاریخیای که ما داریم، از ما جلوتر نبودند؛ بنابراین ملت ما میتواند. این به عنوان طرح یک خواستهی عمومی در دانشگاههاست، تا إن شاء اللّه همه آن را دنبال کنند.1382/02/22
لینک ثابت
عدّهای باید فضاسازی کنند و این را به عنوان یک مطالبهی عمومی در بیاورند؛ دستگاههای تولیدِ علم هم- مانند محیطهای پژوهشگاهی، تحقیقات، کلاسهای دانشگاهی، دانشجویان و اساتید- باید آن را دنبال کنند.1382/02/22
لینک ثابت
ما از تکتک دانشجویان توقّع نداریم تولیدِ علم کنند. اصلًا این مسئله به این صورت، فردی نیست و شاید هم همه توانایی تولیدِ علم را ندارند؛ باید این به عنوان یک مطالبهی عمومی درآید و سنّت کار در دانشگاه شود تا فقط به فکر یاد گرفتن آنچه دیگران به دست آوردهاند، نباشیم؛ بلکه افزودن بر ذخیرهی به دست آمده به وسیلهی دیگران را هم وجههی همّت خود قرار دهیم.1382/02/22
لینک ثابت