Khamenei.ir

1389/05/06

التزام به ولایت فقیه، التزام به قوانین

 آیت‌الله حسن ممدوحی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری
با توجه به پاسخ مقام معظم رهبری به استفتاء در خصوص التزام به ولایت فقیه باید به این نکته اشاره کرد که اعمال خلاف مصالح و منافع نظام و کشور در دایره عدم التزام به ولایت فقیه قرار می گیرد. بنابراین هر آنکس که برخلاف مصالح نظام و کشور گام بردارد، چه فردی و چه اجتماعی مصداق عدم التزام به ولایت فقیه است؛ اهم از اینکه ضرری که به نظام و کشور می رساند در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... باشد.

در اشاره به دستورات حکومتی باید گفت که احکام دو نوع است. برخی احکام مربوط به نظام عبادی و شرعی می باشند، مانند نماز، روزه، حج و... اما یک سلسله احکام مربوط به نظام حکومتی و باید و نبایدهای دولت در تمام سطوح مدیریتی داخلی و خارجی است.

التزام به ولایت فقیه بر اساس استفتاء به معنای عمل به کل دستوراتی است که کشور به اجرای آن محتاج است؛ اعم از اینکه این کار باید انجام بگیرد یا انجام نگیرد.

در پاسخ به شبهاتی که به تعریف معظم‌له از التزام به ولایت فقیه و تباین آن با دمکراسی شده است، باید گفت این ها خود درک درستی از ولایت فقیه ندارند. چرا که اگر درک درستی داشتند این چنین برخورد نمی کردند. در تعریف مقام معظم رهبری التزام به ولایت فقیه یعنی همان عمل کردن به قانون کشور. مگر آنانکه دم از دمکراسی می زنند قوانین کشور را خلاف دمکراسی می دانند؟!
منبع: خبرآنلاین

 

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای