Khamenei.ir

1389/01/09

بازگشت از حاشیه به متن

محمد کوثری*
تاکنون هر اسمی که توسط رهبر معظم انقلاب برای سال‌ها انتخاب شده است، براساس مبانی و استدلال‌های قوی و مهمی صورت گرفته که کشف و دستیابی به آن از مهمترین امور است. سال جدید نیز که به عنوان «همت مضاعف و کار مضاعف» مزین شد، می‌تواند حاکی از تاکید تعالیم دینی براستفاده حداکثری از اوقات باشد. بر همین مبناست که ایشان همیشه بر این مسئله اصرار دارند که اکنون که حرکت شروع شده و مدت 31 سال از عمر انقلاب می‌گذرد و زیربناهایی برای کار و حرکت فراهم شده؛ پس برای جبران عقب افتادگی به یک همت بلند و تلاش مضاعف نیاز داریم.  این مطلبی هم که ایشان فرمودند همت مضاعف بدین معنی است که افراد باور کنند توان‌شان بیش از گذشته است و باید آن را به کار بگیرند تا بتوانند به آرمان‌های واقعی انقلاب دست یابند، چندان دور از دسترس نیست و ما می توانیم با «کار مضاعف» به آن مراحل برسیم و نباید ترس از این داشته باشیم که نمی‌توانیم. لذاست که این مطالبه از همه اعم از مردم و مسئولان وجود دارد که هدفشان را به صورت جمعی به سوی پیشرفت کشور سوق دهند. البته قطعاً کفه ترازو در این جریان به طرف مسئولین سنگین‌تر است، چراکه باید دست از موضوعات حاشیه‌ای بردارند و با کنار گذاشتن تفکرات گروهی و جناحی، به پیشرفت سریع‌تر کشور بیاندیشند که لازمه آن به کار بردن همت بلند و وقت بیشتر برای کار است؛ علاوه بر اینکه آنها برنامه‌ریزان کشور هستند و  مسئولان باید مشوق مردم برای حرکت باشند.

در همین راستا باید تصریح کنیم که این حرکت مضاعف و کار متراکم‌تری که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، منحصر به یک عرصه خاص نیست، بلکه باید در همه ابعاد و زمینه‌ها باشد. به این دلیل که نمی‌توانیم در یک بعد جلو برویم و در بعد دیگر عقب بمانیم. براساس چشم انداز 20ساله، سیاست‌های کلان و برنامه 5ساله باید برای تحقق اهداف کشور که در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اولویت‌بندی شده تلاش کنیم و به سوی آن گام برداریم. در واقع راهی جز این نداریم و نیازمند آن هستیم که برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های واقعی این مسیر را به بهترین نحو طی کنیم. به عنوان نمونه این دهه که با نام پیشرفت و عدالت معرفی شد، خود حاکی از یک سیاست کلان است و «همت مضاعف و کار مضاعف» هم که مطرح شد جزئی از آن است، به این معنا که هر فردی بر سر کار می‌آید باید با هدف پیشرفت در چارچوب عدالت کار کند و «همت مضاعف و کار مضاعف» هم موتور محرکه برای تحقق پیشرفت و عدالت است که باید در تمام این سال‌ها استمرار داشته باشد.

 در مورد عنوان سالی هم که گذشت بد نیست به این نکته اشاره کنیم که هر کشوری که خواهان پیشرفت است باید الگوی مصرف قاعده‌مند داشته باشد. بر همین اساس اگر همت بلند داشته باشیم و از تمام توان فکری و جسمی خود استفاده کنیم، ولی الگوی مصرف صحیح نداشته باشیم، ‌مطمئنا به بیراهه کشیده می‌شویم. کشورهایی مثل چین و ژاپن با وجود ایدئولوژی‌های متفاوت با کشور ما حقیقتا الگوی مصرف درستی دارند؛ چرا که الگوی مناسب مصرفی برای‌شان تعیین شده و آنها هم طبق آن عمل می کنند. اگر ما الگوی مصرف مناسب داشته باشیم و در کنار آن هم همت مضاعف و تلاش دو چندان هم داشته باشیم، می توانیم سرعت رسیدن به پیشرفت را دوچندان بکنیم و در نتیجه تا حد زیادی به عدالت نزدیک‌تر شویم و به جایی برسیم که فاصله طبقاتی مردم به قدری شود که باعث‌ نارضایتی آنها شود. یکی از راه‌های اصلی ریشه‌کن نمودن فقر و تبعیض که آقا در بیانات‌شان در حرم مطهر امام رضا(ع) به آن اشاره داشتند، همین حرکت بر مدار اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه‌هاست که از سال گذشته به طور جدی آغاز شد.

در آخر هم باید به این نکته اشاره کنیم که همیشه موانعی برسر راه کشورهای در حال پیشرفت و هدفمند از سوی دشمنان ناآگاه داخلی و دشمنان آگاه خارجی وجود دارد؛ مخصوصا در مورد ایران، چرا که اگر انقلاب اسلامی به هدف‌های بلندی که حضرت امام(ره) برای آن ترسیم کرد، برسد علاوه بر اینکه طومار استکبار جهانی پیچیده خواهد شد، کشورهای آزادیخواه ایران را الگو قرار داده و در این هنگام موجبات رنجش و سختی استکبار فراهم می‌شود که به دنبال این ناراحتی به طراحی توطئه علیه کشور می‌پردازند که در نتیجه ما را مشغول خنثی‌سازی توطئه‌ها کرده تا از مسیر رسیدن به پیشرفت مورد نظرمان باز بمانیم؛ درست مثل قضایای انتخابات سال 88 که برخی افراد ناآگاه نظام به همراه عده‌ای معاند به کمک عوامل خارجی حرکت پیشرفت کشور را کند کرده و مردم و مسئولان را به مسائل حاشیه‌ای کشاندند.

* نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای